wouterantonie

Electrische problemen met Alfa 164 TS

do mei 08, 2008 19:09

Hallo!

Ik ben nieuw hier, en uiteindelijk tot het forum doorgedrongen na een zeer avontuurlijke registratie: gebruikersnaam , wachtwoord, en emailadres ingevoerd en ingelogd: alles OK en wat rondgekeken; maar bij opnieuw inloggen de melding: “emailadres en gebruikersnaam komen niet overeen”. Vreemd, ik check voor de zekerheid altijd alles in m’n vrij omvangrijke “username – password” bestand en heb nooit problemen. OK, 2x nieuw wachtwoord aangevraagd en account activatie ontvangen, en: weer 2x niets! Webmaster onbereikbaar door een protocolfout in de site-communicatie! Teneinderaad Teun ter Veurt (woont net als ik in Amstelveen) om hulp gevraagd die me naar Roel Nicolai verwees, en dankzij hem ben ik dan uiteindelijk met weer een nieuwe gebruikersnaam en vers wachtwoord nu op het forum aangekomen dus het werkt weer, hopelijk voor goed!

Ter introductie: ik ben van 1939 (dus reken maar uit) en nog volop actief in ons familiebedrijf dat installaties ontwerpt, bouwt, installeert en onderhoudt die drinkwater uit zeewater maken voor luxe hotels op de Canarische Eilanden. Ik ben altijd een overtuigd Alfa-liefhebber geweest én gebleven, vanaf m’n eerste Alfetta 1.8 (wát een sublieme wagen was dat!) naar een Alfa 2,0 (destijds een ‘beetje ouwe lullen kar voor een Alfa’ volgens m’n énige en beste dealer Wim Kroegman in Nederhorst den Berg), toen een Alfa 75 en als laatste een 164 TS. Ik heb ze allemaal lange tijd gehad omdat ik er iedere keer moeilijk afstand van kon doen (m’n vrouw heeft de 75 ‘opgereden’; was bij 135.000 km technisch niks mis mee maar de roestduivel vrat ‘m sneller op dan ik bij kon houden). De TS (1989) heb ik nog steeds en ik heb ‘m in 2002 voor z’n oude dag naar het klimaatvriendelijke Lanzarote gehaald waar we een vestiging hebben en waar ik voor m’n werk het grootste deel van het jaar ben. Ik ben bij de 4 cylinders gebleven vanwege het motorkarakter (max. koppel TS bij 4000 tpm, prachtig!) en de betrouwbaarheid (distributieketting). De Alfa 164 3 liter motor is natuurlijk een geweldenaar met een koppel waar je de stenen mee uit de straat trekt, maar ik heb met z’n kleinere broer altijd uitstekend uit de voeten gekund. Destijds b.v. een paar keer per maand om 6 uur ’s morgens vanuit Amstelveen naar Frankfurt voor een bespreking om 10 uur, en ’s middags om 3 uur weer terug om met het avondeten thuis te zijn. De besprekingen waren inspannend; het rijden (met grote stukken 200+ ) was puur plezier. De TS heeft nu 329.400 km op de klok, waarvan vanaf nieuw ca. 85. 000 km op gas, en het enige motoronderhoud bestaat tot nu toe uit vervanging van filters, bougies en olie, en destijds twee keer een nieuwe luchtregelklep die stuk ging na meerdere LPG ‘blow backs’ (ben toen teruggegaan op benzine). Het olieverbruik was van het begin af aan wat hoog met 1 liter per 1200 km maar dat is nu nog steeds precies hetzelfde, en dat is een teken van gezondheid. Ik betwijfel of een 3 liter het op die manier zo lang zou hebben volgehouden (die distributieriem, hé). De Alfa’s zijn wel altijd met respect gereden en dat betekent vóór alles: rustig rijden en nóóit meer dan 3000 toeren zolang de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.

En nu mijn probleem. Sinds kort gaat de totaalverlichting van het instrumentenpaneel niet meer uit na ca. 5 seconden, maar blijft volop branden (reageert ook niet op de dimmer). Dat is vervelend, ook omdat waarschuwingen (b.v. oliepijl) niet meer zichtbaar zijn. Een week later kon ook het kofferdeksel opeens niet meer met de drukknop op het instrumentenpaneel geopend worden. Eén keer werkte alles ineens weer normaal, maar bij de volgende keer contact aanzetten was het weer hommeles. Ik denk aan een slecht contact, en heb inmiddels alle electrische schema’s van de site gedownload, maar daar blijkt pagina 12 te ontbreken waarop o.m. de tijdschakelaar N10 van de instrumentverlichting staat aangegeven (pagina 11 blijkt 2x voor te komen: onder zowel pag. 11 als pag. 12; deze is dus abusievelijk 2x gekopieerd). Kan iemand mij aan de ontbrekende pagina 12 - en uiteraard met adviezen e.d . - helpen? Bij voorbaat dank!

Inmiddels ben ik op het forum iets soortgelijks tegengekomen, en dat bleek uiteindelijk het contactslot te zijn, dus ik ga ook maar eens met de 'contact' spuitbus aan de slag. Uiteraard komt het resulaat hiervan op het forum.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Wouter A. van der Vet
:D

wilco
Member
Member

RE: Electrische problemen met Alfa 164 TS

za mei 10, 2008 14:17

Hoi,
Allereerst van harte welkom hier :D
Jammer dat niemand antwoord om een echte alfist te helpen of iig welkom te heten.
ik denk dat je geen goede massa hebt aan de control-unit voor je dashboard lampjes en dat deze daarom een soort storing creeert of juist daar de massa weg haalt.
Kijk anders ook eens op www.alfa164passion.com en www.alfa164register.nl . daar staan ook schema's maar ik ben natuurlijk nooit te beroerd om je te komen helpen op lanzarote :P, ooit op vakantie geweest in ik meen playa des ingles.
kijk ook eens wat er gebeurt als je het testknopje indrukt.. enig verschil??
Ik hoor het wel.
Wilco
164 3.0 24V 1997

wouterantonie

Re: RE: Electrische problemen met Alfa 164 TS

za mei 10, 2008 16:50

Hoi,
Allereerst van harte welkom hier :D
Jammer dat niemand antwoord om een echte alfist te helpen of iig welkom te heten.
ik denk dat je geen goede massa hebt aan de control-unit voor je dashboard lampjes en dat deze daarom een soort storing creeert of juist daar de massa weg haalt.
Kijk anders ook eens op www.alfa164passion.com en www.alfa164register.nl . daar staan ook schema's maar ik ben natuurlijk nooit te beroerd om je te komen helpen op lanzarote :P, ooit op vakantie geweest in ik meen playa des ingles.
kijk ook eens wat er gebeurt als je het testknopje indrukt.. enig verschil??
Ik hoor het wel.
Wilco

Hallo Wilco,

Bedankt voor je welkomstwoord.

Ik sta nog maar 2 dagen op het forum, dus er kunnen nog wel reacties komen.

In antwoord op je suggesties: het testknopje doet niets als de volle instrumentverlichting brandt, dus als de fout zich voordoet. Onder normale omstandigheden werkt het wél (5 seconden alle lampjes aan).
De schema's waarvan pagina 12 onbreekt, zijn die ik al gedownload had van "alfa 164 register". Ik heb me inmiddels ook geregistreerd op "Alfa 164 Passion" (dank voor de verwijzing); moet nu even wachten op activatie.
Ik ga nu inderdaad eerst alla massapunten doormeten, en het contactslot onderhanden nemen.
Je bent altijd welkom op Lanzarote, dat is sowieso veel mooier en interessanter dan de andere eilanden als je tenminste méér wilt dan alleen op het strand liggen (wat óók kan). Playa del Inglés ligt overigens op Gran Canaria (Las Palmas).

Ik hou je op de hoogte.

Wouter

alfa164superwebmaster
Member
Member

RE: Electrische problemen met Alfa 164 TS

za mei 10, 2008 19:16

Beste Wouter

Stuur even een mail naar Arjen van het 164 register: avdheide@kabelfoon.nl
Hij heeft ingescande schema's van praktisch ieder onderdeel van de 164.
Ik weet zeker dat je met zijn info het probleem opgelost krijgt

suc6

grt
Michel

Terug naar “Algemene Technische vragen”