Pagina 1 van 2

Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 14, 2008 11:57
door stefgtv6
Kan iemand mij vertellen hoe hoog de olietemperatuur van mijn GTV6 3.0 mag oplopen zonder dat ik mij ernstig zorgen hoef te maken??
Heb namelijk het idee dat mijn olie toch wel erg heet wordt...
Het betreft een 3 liter blok uit een 75 dat is aangepast naar SZ specificaties.
Ik gebruik Castrol 10W60 em er zit geen oliekoeler op.
Bij normaal weer/gebruik is de olie meestal 90 graden en 100-110 als er een beetje gasgegeven wordt.
Afgelopen winter heb ik al eens een stukje Autobahn gepakt bij een buitentemperatuur van 10 graden Celcius.
Koelwater temperatuur blijft constant rond de 80-85 graden.
Motorolietemp. loopt bij 180+ vlot op naar 120 graden.
Maandag na Viva Italia weer even de Autobahn opgeweest.
Nu wat langer met warm weer op hoge snelheid gereden en dan wordt de olie nog heter.
Ging ruim over de 130 graden en liep bijna de meter uit. :shock:
Ondanks dat hij het verder prima deed en ook nu het koelwater constant en beneden de 90 graden bleef heb ik toch maar wat snelheid geminderd.
Is dit normaal en moet ik maar gewoon af en toe wat rustiger aan doen zodat hij heel blijft?? Of is er iets mis??

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 14, 2008 12:04
door 164 Shark
Toch maar overwegen een oliekoeler erussen te hangen :?:

Re: RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 14, 2008 12:20
door frankalfa
Toch maar overwegen een oliekoeler erussen te hangen :?:
Yep, idd. Alhoewel ik mn twijfels heb bij de nauwkeurigheid van de meters op je dash...Dit gezien t verschil tussen de water en olie temperatuur..Maar boven de 130 graden verliest de olie een belangrijk deel van zn smerende werking is mij altijd verteld.
Dus zowiezo een zinvolle investering zo'n oliekoelerset. Wel eentje met een thermostaat in het aansluitblok, anders duurt t weer te lang eer je olie de bedrijfstemperauur bereikt heeft..
Grtz,fRank

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 14, 2008 13:14
door giulia-tom
Je kunt natuurlijk altijd metertje uitwisselen (en anders de sensor - ja: dat is een beetje werk)

Ik ga geen oliediscussie starten maar je weet natuurlijk dat er oliën zijn die misschien beter koelen? En idd de oliekoeler voor als de temp echt hoog is.

Nadenkend zeg ik toch dat je bedrogen wordt - bij echte 130graden olie zie je toch ook verhoging op je koelvloeistoftemp. Althans: dat zou moeten! Eén neemt het ander wel mee.... :wink:

Mocht je niet bedrogen worden: check compressie en trek de pan eronderuit....drijfstanglagercheck? zie je ook gelijk de astappen en weet je ook dat je andere olie ongestoord kunt doen...

Re: RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 14, 2008 23:01
door frankalfa
........Nadenkend zeg ik toch dat je bedrogen wordt - bij echte 130graden olie zie je toch ook verhoging op je koelvloeistoftemp. Althans: dat zou moeten! Eén neemt het ander wel mee.... :wink:...
Dacht ik dus ook! :lol:

Grtz,fRank

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: vr mei 16, 2008 00:13
door stefgtv6
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Voorlopig zal ik het in ieder geval even rustig aan doen tot ik weet of de meter de juiste temp aan geeft of niet.
Ik kan jullie idee wel volgen maar vind het dan wel vreemd dat hij verder normaal lijkt te functioneren. Bij normaal gebruik zit de meter na een minuut of 10-15 op ongeveer 70 graden en duurt dan wel bijna 20 minuten voordat de 90 graden bereikt is. Hij wordt dan ook niet warmer wanneer hij niet behoorlijk belast wordt.
De meter van de koelwatertemperatuur heeft wel eens een beetje kuren. Hij blijft soms hangen op 60 graden terwijl na een klapje op het dashboard de naald dan ineens weer doorloopt naar de 80 graden. Misschien blijft die daar wel weer hangen en ontstaat doordoor het rare verschil tussen olie en koelwatertemperatuur?
Als de olie echt zo warm wordt dan zal er inderdaad toch maar een oliekoeler op moeten want juist met mooi weer wil ik wel een beetje van de power genieten natuurlijk. :D

@giulia-tom;
Ik snap dat je geen oliediscussie wilt starten maar ik heb toch te weinig kennis van de verschillende oliën.
Aan welke olie moet ik dan denken als het gaat om betere koeleigenschappen??

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: di mei 20, 2008 21:37
door Alfa33
Goeie olie smeert ook nog prima bij 140 graden (zeker de 10w60 die jij gebruikt). Pas bij 150+ graden wordt de boel echt te heet en zal je het rustiger aan moeten doen. Bij de wat luxere Peugeot's zit standaard een olietemperatuurmeter in, wat minstens zo nuttig is als watertemperatuur overigens. Bij die meters begint het rood pas bij 150+ graden.
De meters die je her en der zoal kan kopen beginnen idd al bij 120+ in het rood, maar dat is echt wel wat overdreven snel.

Even een paar keer vol pot blazen op de snelweg en je olietemp zit in no time op 120 graden. Oliekoeler plaatsen is eigenlijk alleen nodig als je op het circuit wil racen en dus veelal vol pot rijdt. :wink:

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 00:28
door stefgtv6
Ik dacht zelf ook dat het toch geen verkeerde olie was.
Vol synthetisch en geschikt voor erg warme en extreme race omstandigheden (Edge Sport dus).
Het was warm en veel extremer dan volgas zal het niet worden. Toerenteller gaat op top ruim in het rood. :oops:
Ook wel logisch dat hij dan behoorlijk warm wordt. Ik had echter geen idee bij welke temperatuur het 'kritiek' wordt.
Ben wel enigzins gerustgesteld nu ik weet dat een graadje of 130 niet direct betekent dat het blok op springen staat....
Ik blijf het wel in de gaten houden en zal voor de zekerheid als nog even het 1 en ander checken. :wink:

Re: RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 00:42
door giulia-tom
Bij de wat luxere Peugeot's zit standaard een olietemperatuurmeter in, :
:shock: :?: Hier gaat wat mis geloof ik....

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 00:47
door frankalfa
Dus omdat t rode gebied op de peugeot meter pas bij 150 graden begint ben je gerustgesteld...? :?
Sprak toevallig vanmiddag nog iemand die een zwaar opgefokte civic rijdt (homebrew 1600 vtec met een turbo waar je u tegen zegt) Had laatst zn lagers stuk gekacheld met een topsnelheidstestje.Olietemp was te hoog geweest ( en dat was nog geen 150 graden!) Hij gaat dan nu ook een grotere koeler monteren. :wink:

Grtz,fRank

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 01:10
door stefgtv6
Nee, zeker niet. Vandaar ook dat ik het relatief rustig aan blijf doen.
Ben zeker niet van plan om te proberen of ie heel blijft bij 150 graden.
Enigzins gerustgesteld om dat mijn gevoel dat er iets mis is met mijn alfa omdat de olietemperatuur oploopt tot zo'n 30 graden boven normaal bij hoge snelheid niet terecht hoeft te zijn. Vandaar dus ook mijn opmerking over 1 en ander checken.
Wanneer ik ervan ga balen dat eventueel Autobahn plezier verpest blijft worden door een hoge olietemperatuur komt er echt een koeler op! :wink:
Op mijn meter zit trouwens geen rood gebied. Hij gaat gewoon niet verder dan 150 graden... :shock:

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 01:21
door stefgtv6
Wel fijn trouwens jullie snelle reacties!! :thumbs:
Was ik van het type jong en onwies geweest dan hadden jullie me toch mooi een opgeblazen blok bespaart.... :oops:

Re: RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 13:01
door Alfa33
Dus omdat t rode gebied op de peugeot meter pas bij 150 graden begint ben je gerustgesteld...? :?
Sprak toevallig vanmiddag nog iemand die een zwaar opgefokte civic rijdt (homebrew 1600 vtec met een turbo waar je u tegen zegt) Had laatst zn lagers stuk gekacheld met een topsnelheidstestje.Olietemp was te hoog geweest ( en dat was nog geen 150 graden!) Hij gaat dan nu ook een grotere koeler monteren. :wink:

Grtz,fRank
Een zwaar opgefokt blok kan altijd vrij snel opgeblazen worden zeker met testen van topsnelheid. Er wordt hier gesproken over een standaard 75 3.0 v6 blok en dat is echt wel wat anders als een blok waar turbo's en allerlei andere modificaties aan gepleegd zijn.
Het welbekende apels met peren vergelijken dus.
10W60 olie smeert ook nog goed bij hogere temperaturen, daar is het voor bedoeld.

Denk overigens niet dat de olietemperatuur ook maar iets van doen heeft met het ploffen van dat blok. In dat geval zou je namelijk eerder een vastloper verwachten en niet zo zeer lagerschade zoals je noemde.

RE: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 17:34
door frankalfa
@Alfa33:
Lees de openingspost nog even door wil je? Is een 75 blok wat aangepast is naar sz specificaties ,nada standaard dus...wat er aan gedaan is weet ik niet exact uiteraard.
Weet wel dat bv de radiator van een gtv6 een stuk platter is dan die van een 75 v6...(maw zowiezo al minder koelend oppervlak)
En als je de olietemperaturen uitzet tegen de buitentemperaturen die stef noemt kun je niet anders concluderen dan dat er bij wat warmer weer te weinig koelcapaciteit is voor de olie.
Maar goed ik zal t wel weer verkeerd zien, 10W60 is tenslotte heilig, die temp.metertjes zeggen niks.. :?

Grtz,fRank
Ps FYI: die gast met zn civic had er, o toeval , Castrol edge 10W60 inzitten.... :wink:

Re: Olietemperatuur GTV6 3.0

Geplaatst: wo mei 21, 2008 23:26
door Adrie
Maak je geen zorgen stef , het koelend vermogen van de GTV6 is groot genoeg.
Met 13 liter koelvoeistof en bijna 7 liter olie is meer dan genoeg.
De auto heeft meer meegemaakt dan het vlakke nederland en met de koeling nooit geen problemen gehad.

Je kan rustig gasgeven met hem de olietemp stond bij mij ook wel eens op 130 graden.
Volgens mij verliest olie pas bij 180 of 190 graden een beetje smering.
Maar wel de Castrol 10W60 blijven gebruiken dat zit er al vanaf het begin in