Limitbreaker

Schudden 916 bij belasting

za mei 17, 2008 15:51

Hey guys,

Heb onlangs een probleempje ondekt in de GTV (3.0 V6 24V).

Als ik (vooral in de 3e en 4e versn.) flink op het gas druk in de lagere toeren (vanaf 2500-3500rmp) schudt de GTV een beetje mee. Dit is voelbaar bij rechtuit rijden, en bij een bocht naar rechts wordt het ietsje erger (lijkt wel).

Als de auto een tijdje gereden heeft lijkt het wat minder erg te worden.

Bij dit schudden gaat geen geluid gepaard, ook niet als je met het raam open gaat luisteren.

Dit is allemaal gechecked/vervangen:

Ashoes bakzijde L vernieuwd, homokineet schoongemaakt en opnieuw ingevet.
Homokineten aan de buitenkant nagekeken en volgespoten met vet.
Aandrijfassen op speling gecontroleerd (rechts heeft een pietsje speling axiaal, schijnt niet erg te zijn)
Motorsteun bovenop het blok (stangetje wat kantelen tegengaat) is wat versleten, maar die mag dit niet veroorzaken.
Wielen laten uitlijnen, balanceren en wiellagers gecontroleerd op speling (spelingvrij).
Schokbrekers achter waren flink slap, dus daar zitten nu andere onder (tweedehands, maar voelbaar beter).

Verder zou ik het echt niet weten. Het lijkt alsof er een as krom is, maar dan zou je het (volgens de garage) veel beter voelen, en bij elke vorm van belasting.

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn?

Groetjes,

Jasper.

Gebruikersavatar
Guus007
Junior Member
Junior Member
Berichten: 71
Lid geworden op: wo mar 15, 2006 11:35
Locatie: Waalwijk

RE: Schudden 916 bij belasting

za mei 17, 2008 16:19

Hoi Jasper,

Ik heb dat probleem ook met mijn Spider 916, alleen niet zo erg als bij jou....
Heb me wel eens laten vertellen dat het iets met de draagarmen te maken heeft, alleen dat is mij ook maar vertelt.
Ik ga mijn auto ook eerst maar eens een keer laten uitlijnen, misschien dat het dan helemaal weg is....
Alfa 166 2.5 V6 Sportronic
Alfa 166 2.0 16V
Alfa Spider 2.0 1995

Limitbreaker

RE: Schudden 916 bij belasting

za mei 17, 2008 16:48

Het lijkt daar idd vandaan te komen.

Vreemd is alleen dat de draagarmen nog geen 40000km gelopen hebben...

Heel vreemd gevoel is het.

harold
Full Member
Full Member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:20
Locatie: Naarden
Contacteer: Website

RE: Schudden 916 bij belasting

za mei 17, 2008 21:04

weet je zeker dat hij dan niet 5 pitten ipv 6 loopt....dat geeft ook een vreemde trilling in de auto als je de motor gaat belasten...
164 super 3.0v6 automaat, zwart, 96, Xenon, full Meguiars detailed, Eibach lowered, gepoetst door A1 Car Cleaning
Afbeelding

Limitbreaker

RE: Schudden 916 bij belasting

zo mei 18, 2008 03:17

Hmm, ik denk het niet.

Ze is gisteren nog uitgelezen, en daar zou dat dan toch wel uit moeten komen.

De motor klinkt ook niet slecht ofzo.

Is dat ergens mee te testen?

Limitbreaker

RE: Schudden 916 bij belasting

za mei 24, 2008 22:40

Ben ondertussen naar Italië heen en weer geweest, en heb eigenlijk verder niets aan de motor gemerkt (niet inhouden, schokken, ploffen of roken), maar het schudden probleem is er nog steeds (niet erger geworden). Jammer alleen dat er een draagarmrubber volledig weg is van 1 van de bovenste draagarmen aan de achterkant (was nog wel een Powerflex)...

Olieverbruik was nagenoeg nihil en brandstofverbruik lag gemiddeld rond de 1:9/1:10 met de V6.

Wel vond ik de auto na volledig voltanken af en toe stinken naar benzine bij langzaam rijden of stilstaan (echter alleen met een volle tank), maar ik denk niet dat dit met het schudden te maken heeft (ga ik natuurlijk wel naar laten kijken).

De peilstok rook wel een beetje naar benzine, dus zou het kunnen zijn dat er een injector open blijft staan oid?

Zou 1 van deze zaken met het schudden onder belasting te maken kunnen hebben?

Groetjes,

Jasper.

geronimo

RE: Schudden 916 bij belasting

di jul 15, 2008 00:24

Ik heb ook last van dat schudden. (GTV 916 2.0) Idd in 3 en 4, en voornamelijk als je veel gas geeft. Ik heb de auto net 2 weken en wil dit zsm opgelost hebben. Een monteur vertelde me dat dit vrijwel zeker de draagarmen moeten zijn. Mijn voorbanden waren ook schuin afgesleten, kan ermee te maken hebben denk ik. (nu fijne nieuwe Pirelli's :D )

Ander vraagje. Wat kost het me als ik de distributierien en nokkenasversteller laat vervangen?

Groet, Jeroen

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Schudden 916 bij belasting

vr jul 18, 2008 23:09

Hallo, ik las een paar dagen terug op het garageforum dat dat schudden veroorzaakt kan worden door een triangelvormige motorsteun, aan de voorkant onder aan het blok, klopt dat?, zit daar zo een ding. Kijk anders ff op AMTgarageforum. Grtz
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: Schudden 916 bij belasting

za jul 19, 2008 18:48

Correctie, probleem waren de voorste draagarmrubbers :oops:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

geronimo

RE: Schudden 916 bij belasting

wo jul 23, 2008 22:29

Hallo,

Ik heb sinds 3 weken (eindelijk) een GTV 2.0 TS uit 96 en de mijne schudt en trilt ook! Vooral tussen 50 en 80. En alleen als je de motor belast. Nu heb ik redelijk wat autokennis en kon ik een homokineet of aandrijfas al snel uitsluiten. Wat blijft er dan over.... Uh, motorsteunen? Nog goed. Stabilisatorstang? Ook goed, Draagarm....tsja, daar had ik eea over gelezen , dus ik meer info inwinnen bij de garage.

Nu zeiden ze bij Nieuwkoop in Den Bosch (alfa dealer) dat het de draagarmen waren. Ik dus een setje gekocht bij de Brezan, naar een ex-automonteur gegaan en warempel.....draagarmen waren nog perfect. Geen speling, niks.
Conclusie: Het zijn de reactieplaten. Dat zijn 2 stukken gevormd plaatstaal met rubber bussen op de montagepunten. Deze zitten vast aan het subframe en aan het chassis.

Eigenlijk wel logisch dat het dat is. Je achterste deel van de draagarm is verbonden aan het subframe, en ook de stabilisatorstang zit hieraan vast. Het subframe zit weer aan de reactie platen vast. En als dan die rubbers van die platen er helemaal uit liggen en ik zelfs sporen kan zien dat het heen en weer heeft gewerkt, dan moet dit het wel zijn.

Morgen krijg ik het spul binnen van Tuynder. Kosten: 90,- euries incl. verzenden. Zelfs nog goedkoper dan draagarmen. Die kon ik gelukkig terugbrengen. De klus is makkelijk zelf te doen; 4 bouten per zijde, dat is alles. Ik laat wel even weten of het daarna is opgelost.

Groet, Jeroen
Trotse bezitter van een 916!
(en laat ik die nu 2 hebben, maar heeft de ene 2 en de andere 4 wielen )

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Schudden 916 bij belasting

do jul 24, 2008 06:49

Verhaal klinkt goed, laat vooral even weten of dat het is en als het kan, foto's er bij van het vervangen en zo. :)

geronimo

RE: Schudden 916 bij belasting

do jul 24, 2008 21:28

Nou, vanmiddag de platen vervangen, en......... nul komma nul verschil. Waarschijnlijk waren de bussen van de platen kapot gegaan door het eerdere probleem. Nu maar weer verder zoeken. Word er wel moe van zeg...pff.

Ok, nogmaals het probleem: als ik een constante snelheid heb is er niks aan de hand. Pas als ik de motor belast wordt het erger. Hoe meer ik m belast hoe harder ie trilt. De draagarmen zijn het niet, die hebben geen speling. Het trillen stijgt ook naarmate het toerental stijgt. Boven de 80 is het bijna weg, maar als je dan vol gas geeft (in 3 of 4) komt het weer terug.
Misschien is het dan toch een motorsteun. Hij bokt namelijk ook wel wat bij gas geven en gas los bij erg lage snelheden. Of misschien een stabilisatorstang, maar dan zou het bij alle snelheden moeten voorkomen. Ik begin nu ook weer aan een aandrijfas te denken, dat wat ik in eerste instantie al dacht. Maar die moet toch bij elke vorm van belasting onbalans hebben???

Vraag voor de deskundigen onder onder dus. Helllup, ik weet het niet meer :(

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Schudden 916 bij belasting

do jul 24, 2008 21:53

Draagarmen kan je pas echt goed beoordelen als je ze met een bandenijzer of zo goed heen en weer wrikt. Meestal gaan de voorste rubbers eerst. Heb je niet toevallig een schoef in een band gekregen? Zeker in combinatie met niet helemaal nieuwe schokbrekers kan dat wel eens een oorzaak zijn. Ik heb ook wel homokineten vervangen die door de garage nog als "prima" waren omschreven die een boel trillingen in het stuur scheelden, dus sluit ze niet uit totdat je de assen los hebt en even op de werkbank kan voelen.

Terug naar “Algemene Technische vragen”