Pagina 1 van 3

Koppakking van mijn 33 ligt eruit... (zo goed als..)

Geplaatst: ma jan 03, 2005 21:59
door Raimon
Ik kreeg vandaag de bijzonder prettige mededeling dat de koppakking van mijn 33 1.4 (8v dus) er zo goed als uit ligt... Vervanging gaat bij deze garage 500-600 Euro kosten.

Nu vraag ik mij af of er op dit forum wellicht een zekere B. de Haas rondzwerft die ervaring heeft met het vervangen van koppakkingen bij Boxers en misschien bereid is om dit bij mij ook te doen voor een aantrekkelijke prijs...

Graag alleen serieuze en concrete reacties. Hoe lullig het wel niet is voor mijzelf, besef ik prima, daar hoef ik dan ook niet aan herrinnerd te worden! :(

Mensen die mij kunnen helpen, kunnen me eventueel ook mailen: raimon911@zonnet.nl

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:13
door Maxtor
Weet je wel zeker dat de koppakking eruit ligt? In een topic op het oude forum zeggen ze bij de garage dat de koppakking van de 33 van Emba er ook uitligt, echt blijkt dit toch niet het geval te zijn en is te verholpen door een slang dacht ik vast te zetten.

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:16
door Raimon
Ze zijn het koelsysteem al nagelopen, bovendien heb ik zelf ook nooit iets gemerkt van lekkage van koelvloeistof... Hij verbruikt het echter wel: 2 liter in nog geen week tijd... Lijkt me toch vrij extreem! Andere symptomen heb ik echter niet: geen overdreven witte rook, geen borrels in de radiateur of in het reservoir... Maar goed: die koelvloeistof moet toch ergens gebleven zijn en als het koelsysteem niet lek lijkt te zijn, blijven er weinig andere mogelijkheden over, lijkt me....

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:21
door Maxtor
En ook geen sludge onder de oliedop? Geen donkere drap in het koelvloeistof reservoir? Ook nooit iets van plassen onder de auto gehad?

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:24
door Raimon
Geen plas te bekennen... Geen mayo en ook het reservoir is netjes groen zoals het hoort... Vind het zelf ook vreemd... Het enige symptoom dat ik heb is koelvloeistofverbruik, verder helemaal niks.... Maar goed, waar zou dat ander op moeten duiden?!??

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:27
door Graffiaturo
lekke kachelradiateur???????????????????????????? :oops:

heb ik wel liggen als dat het probleem is

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:29
door roberto
Vreemd dat die garage zegt dat het probleem aan een koppakking ligt. Ik zou eens bij een andere garage een 'second opinion' vragen.

Is het niet je waterpomp die eruit ligt?

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:30
door Raimon
Nu ik toch een raar verhaal aan het ophangen ben: als mijn motor loopt en ik geef gas in z'n vrij, dan hoor ik een klotsend/borrelend geluid vanachter mijn middenconsole vandaan komen (ik verzin het echt niet!)....

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:34
door Maxtor
2 Liter per week zou je binnen wel moeten merken aan twee natte voeten, deed de verwarming het nog goed? Niet stinken naar koelvloeistof?

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:37
door Graffiaturo
borrelend geluid achter de middenconsole?????????????????????????



100 punten voor mijn diagnose :twisted:

kom zaterdag maar effe langs, is toch om de hoek

Geplaatst: ma jan 03, 2005 22:37
door Raimon
Verwarming doet het nog prima, geen stank en droge voeten!

@Graffiaturo: je woont in Houten? Wat is je "echte" naam?

Geplaatst: di jan 04, 2005 06:55
door Emilio
Ik zou inderdaad nog maar eens heel goed dat checken.
De meeste garages hebben zo iets van: de economische levensduur van een 33 is over, dus laat maar: het is de koppakking. klaar over uit, naar de sloop er mee.

Vreemde redenatie, alsof nieuwere auto's minderonderhoud vragen.

Geplaatst: di jan 04, 2005 12:29
door Raimon
Auto vanochtend opgehaald.. Ik ga nu maar eens een weekje rijden zonder de kachel te gebruiken en dan kijken of het koelvloeistofverbruik er nog steeds is....

Geplaatst: di jan 04, 2005 13:04
door iceking
Auto vanochtend opgehaald.. Ik ga nu maar eens een weekje rijden zonder de kachel te gebruiken en dan kijken of het koelvloeistofverbruik er nog steeds is....
Het weglopen van koelwater kan veel oorzaken hebben:

1: Controleer slangen; deze kunnen verouderen en minime scheurtjes krijgen; die pas bij een hogere druk gaan lekken. Laat je motor warmdraaien (totdat thermostaat open is/ elek ventilateur aanslaat), laat de motor even een hoog toerentaal draaien en controleer op natte slangen.
2:Controleer het overdrukventiel van je koelwater; deze zit meestel in de dop van het reservoir.
3:Kijk als je motor warm is in het reservoir van het koelwater; komen er hele kleine belletjes uit, dan is je koppaking doorgeslagen van cilinders naar het water of kop gescheurd.
3:Zijn er geen belletjes? dan kan de koppakking nog steeds doorgeslagen zijn naar bijv de olie kanalen. Bij een goede garage kunnen ze controleren of het koelsysteem zijn druk verliest.

Oh ja, dat borrelen bij je console komt omdat er lucht is je koelsysteem zit; meestal in de verwarmingsdeel. Even ontluchten en het is weg.

Zorg dat je altijd voldoende water in je systeem hebt. Stel dat het niet je koppakking is en je rijdt door met te weinig water; dan gaat alsnog je koppakking en mogelijk je cilinderkop eraan.

Gr Ernst

Geplaatst: di jan 04, 2005 13:11
door Emilio
Even voor de goede orde. Is er hier iemand geweest die echt een lekke koppakking had en wel gewoon kon rond rijden???