Pagina 1 van 2
Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: di jan 04, 2005 09:44
door Chiel
Oke, laat ik het maar in de groep gooien. Ik heb sinds kort een 33 1.5 ie SW van '91, welke is uitgerust met een Bosch K-Jetronic. En het ding pruttelt een beetje....
duidelijke fenomenen:
- stationair warm onregelmatig lopen, onregelmatig toerental (varieert tussen 1500 en 800rpm)
- 'hick-ups' bij halfgas (constant 80 of 120 oid)
Wat minder duidelijke fenomenen:
- toerental valt bij gas los maar langzaam terug
- bij aanraken van gas vliegt toerental onnatuurlijk snel omhoog
Komt dit iemand bekend voor?
Geplaatst: di jan 04, 2005 12:28
door Huib
welkom in de wereld van de injectie-boxers! Snap je nu waarom ik met carbs rij
een paar tips:
- controleer alle vacuumaansluitingen aan het spruitstuk, bij de verdeler zitten er twee en onderaan het gasklephuis ook eentje
- controleer de ontsteking, boxers zijn gevoelig voor slechte verdelerkappen/ bougiekabels
het onregelmatig stationair zou ik zoeken in een vervuilde luchtomloopschuif. Dit is een zwart langwerpig kastje wat onder het spruitstuk zit (bij de kop van cil 1+3).
Dat hij lekker snel in toeren klimt komt natuurlijk vanwege dat felle Italiaanse karakter van zo'n blok!
Gefeliciteerd
Geplaatst: di jan 04, 2005 12:29
door Tazio Novante
Is er dus van gekomen, een echte Family Lifestyle Combi!
Is toch L i.p.v. K? Hadden toch geadviseerd om een 1.7 motronic te nemen?
Moest zeker ondergemotoriseerd blijven.
Geplaatst: di jan 04, 2005 13:09
door Chiel
He, heerlijk warm welkom! Dank. En ja, ondergemotoriseerdheid is my middel name.....
Kijk, zulke info van Huib, daar hebben we wat aan! Ik ga zoeken! Dank!
@ Tazio - Leuke Avatar Mies! Ga die van mij ook maar misbruiken denk ik!
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 07:50
door Chiel
Oke, ik ben er alleen aan toegekomen om de vacuumslangetjes eens los te halen - raar!
Vanaf het gasklephuis loopt een vacuumleiding een verdelerblokje. Dat blokje gaat enerzijds naar de verdeler, anderzijds loopt een leiding onder de bobine het linkerspatbord in. Trek ik dat laatste slangetje los van het verdelerblokje en houd ik mijn vinger op het ontstane gaatje dan;
- wordt mijn vinger vacuumgezogen op het blokje - er is dus onderdruk!
- wordt het toerental relatief hoog en regelmatig (geen gesputter meer) - bij koude motor trouwens, kan zijn dat dat het hogere toerental verklaard!
Alleen nu wil ik het nog begrijpen....
Waar gaat dat slangetje vanuit het verdelerblokje heen? Asl ik een algemeen plaatje van een K-Jetronic systeem van het net afhaal dan staat er een enkelvoudige vacuumleiding van gasklephuis naar verdeler........
Who knows?
Trouwens nog eren paar dingen...
- Bij navraag blijkt een setje bougiekabels voor een 1.5 ie 153 euro te kosten....enig idee waarom dat zo duur moet zijn?
- Ik ging er vanuit dat de 1.5ie uit '91 een K-Jetronic was....maar begin te twijfelen (zie posting Tazio..). Wie geeft uitsluitsel?
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 08:42
door Huib
Chiel,
het gaat om een LE Jetronic. Niet het modernste systeem maar beter als die monopoint dingen op bv PSA producten en zeker moderner als een K-jetronic.
Bougiekabels: origineel worden er van de kabels met stalen kappen om de bougies voorgeschreven. Die zijn zo duur. Bel even met Tuynder of ze je wat anders kunnen leveren of ga bij een Bosch servicepunt langs, die hebben ook goede kabels voor minder (iets van 10 euri's per stuk).
Dat slangetje is van je tankdamp afzuiging. Onder het linker voorscherm zit een koolfilter, bij mijn 1.7 jetronic zat er een oranje klepje tussen dat aan de hand van het motorvacuum regelt of er tankdamp meegezogen mag worden. Misschien is er een slangetje los of kapot bij het koolfilter en heb je daar een vacuumlek? Als je in die leiding geen vacuum hebt zou het best kunnen dat de vacuumvervroeging ook niet werkt, dat invloed op de hoe de motor loopt.
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 09:02
door MarcoSprint
Dat onregelmatig stationair lopen had ik ook met mijn 33 (1.7 16v) en dat bleek de sensor van de gasklep te zijn. Misschien zit hier bij jou ook het probleem? Succes!
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 09:49
door Chiel
Oke, ik ga even bij de vrienden van Bosch langs. Klinkt me in ieder geval aantrekkelijker
Dat oranje klepje heb ik ook gevonden - dat is het verdelerblokje waar ik het over heb. Ik ga voor de lol eens een stukje rijden zonder dat koolfilter er aan, gewoon met een stukkie plakband afdichten. Kijken of dat werkt. Leuk! Ik had ook al gezocht ind e richting van de vacuumvervroeging alleen dacht ik dat die bij stationair niet zou werken.....
Thanks!
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 12:13
door Huib
volgens mij is het effect van een niet werkende vacuumvervroeger kleiner dan van een vacuumlek. Met mijn 1.7 ie reed ik meestal met afgesloten vacuumvervroeger omdat hij dan minder stotterde. Achteraf had ik dit waarschijnlijk op kunnen lossen met nieuwe bougiekabels.
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 12:23
door Chiel
Ah, oke, dat kan ook nog een verschil zijn. Maatr dan denk je dat er valse lucht wordt aangezogen via de aansluiting van de vacuumleiding op het gasklephuis?
Al doende leert men, al gaat het bnij sommigen niet zo snel
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 12:58
door Huib
dat weet ik niet, dat kun je uitproberen door de tankdampafzuiging af te pluggen en dan kijken wat het effect is.
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: ma jan 10, 2005 21:02
door Chiel
Oke, en dat is een! De motor loopt zo weer een stuk beter, geen hickups meer.
Alleen die luchtomloopschuif kan ik niet echt vinden (ik denk inderdaad dat die vervuild is - als ik de motor terug laat vallen in toeren blijft hij +/- 1500 lopen, als ik dan het pedaal met de voet terughaal dan zakt het toerental netjes naar 800..900).
Waar dient dat koolfilter eigenlijk voor?
Maar ik ben al weer een erg blij mens met zo'n gedrag....
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: di jan 11, 2005 13:10
door Huib
De luchtomloopschuif zit onder het spruitstuk, bij de kop van cilinder 1 en 3 (passagierskant). Hij zit aan het inlaatspruitstukje vastgeschroefd.
Maar als het terughalen van het gaspedaal helpt, is het dan niet gewoon de gaskabel die blijft hangen?
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: di jan 11, 2005 14:16
door Chiel
Ehuh, ja, zou kunnen. Zal er eens een fors portie mayonaise bijdoen. Leuk joh, handen weer een keer vies maken. Bij de Sud luktm dat niet meer (is nml niet meer vies, dit om grappen van twijfeachtig allooi te voorkomen
)
RE: Sputterende 1.5 ie K-Jetronic (1991)
Geplaatst: do jan 13, 2005 07:47
door Chiel
Oke! Nu zijn we helemaal goed onderweg. Ik heb de verdelerkap vervangen (daar was al lang niemand wezen kijken - de koperoxide raakte de rotor bijkans
), bougies vervangen (zelfde verhaal, de aansluitstiftjes van de bougie zover geoxideerd dat het ding afbrak in de fitting van de bougiekabel) en de kabels vervangen (zonder stalen kappen trouwens, even in de gaten houden of dat nog storing geeft)....
Heb ook nog wat additief aan de benzine toegevoegd om de injectoren een beetje te reiningen. Ben wel benieuw of dat werkt....
Maar het ding loopt nu echt als een zonnetje. Alleen blijft de gaskabel nog een beetje hangen. Maar al met al zit hier een tevreden mens