Wederom voor de 75 van mijn broer,
Welke olie kunnen we het beste gebruiken? 10W40 staat geloof ik voorgeschreven, echter het blok heeft al meer dan 200.000 km gedraait, is het dan eventueel handig om iets dikkere olie te nemen?
die 10W40 van castrol is goed. Daar krijg je geen prolemen mee. Als de TS olie verbuitk zou je naar een 20w50 kunnen gaan maar bij een normaal lopende TS is 10W40 geen enkel punt. Mijn broer rijdt met zijn 75 TS ook met 10W40 maar dan van Agip (sint2000) en dat gaat prima en ik ben in de veronderstrelling dat Agip en Castrol even goed zijn..Bij nader inzien vraag ik me af of dit de juiste olie is, er staat namelijk op voor moderne motoren vanaf 1990. Als "performance level" wordt API SJ/CF opgegeven. Het is een half syntheet, dat je geen volledig synthetische olie in een oudere motor moet gooien dat lijkt me logisch.
Maar toch vraag ik me af of deze olie niet te modern is voor een TS uit begin 89 met km stand 220000. Ik heb de olie gekocht omdat Castrol claimt dat er tot 70% minder slijtage optreedt bij een koude start door de "magnetische" werking van de moleculen waardoor er continu een film olie aanwezig is. Dit is natuurlijk ook grotendeels verkooppraat maar het zal ten dele wel waar zijn.
Maar goed, mij vraag is en blijft dus of deze olie misschien toch te "modern" is voor een oude TS? Wie zitten er hier goed in de olie op tweede pinksterdag???
sluit ik me bij aan, heb met beide 10W40 goede ervaringen in een TS[ik ben in de veronderstrelling dat Agip en Castrol even goed zijn..
Ik zou me er niet druk om maken.
Nee hoor. Kan ook met warme motor.Bedankt jongens...dan kieper ik m erin...wat is de exacte procedure voor het bijvullen (ik neem aan dat dit met koude motor moet gebeuren???
Hé, ik heb nu ook magnatec 10W40 in een van mijn 33 16V's gebruikt, als het maar is van dat magnetisch zijn is het zeker goed, maar tijdens starten doet ze de klepstoters soms tikken, wat ik met de gewone 10W40 niet had (denk ik tenminste)Ik heb zonet Castrol GTX Magnatec 10W40 gekocht. Iemand ervaring mee?