Gebruikersavatar
Fullgrymm
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di apr 18, 2006 23:30
Locatie: Bakel

Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 14:48

Hallo allemaal,

Mijn probleem heeft behoorlijk wat weg van dit topic wat ik hieronder tegenkwam.
Eerst even ter info, ik rijd een Alfa Romeo 146 1.6 TS, bouwjaar 11-1999 (dus de facelift-uitvoering).

Gisteren ben ik op een natte klinkerweg bij het ingaan van een bocht naar links min of meer uit de bocht gevlogen. Ik remde voldoende af maar de auto wilde rechtdoor in plaats van met de bocht mee naar links, ik reed niet met asociaal hoge snelheid maar het was net of ik even totaal geen grip meer had. Net voordat ik de stoeprand raakte trok 'ie toch weer wat meer naar links zodat ik zijdelings op de stoeprand knalde.
Het rechter voorwiel heeft de grootste klap opgevangen, de schade hieraan (zover ik kan zien) is dat de velg een flinke deuk heeft en de draagarm is doorgebroken. Ik zeg de draagarm maar ik weet niet 100% zeker of dat idd de draagarm is, heb zelf geen verstand van het technische verhaal.
Ben toen de 1,5 km nog naar huis gereden (achteraf dus behoorlijk stom!) waar ik pas de schade aan de draagarm zag. Onderweg trok de auto behoorlijk naar rechts dus of dit aan de draagarm ligt of dat er nog iets meer krom is, dat weet ik niet..
Bij het rechter achterwiel kan ik zo op het eerste gezicht niks ontdekken maar ik hoorde tijdens het rijden af en toe een verontrustend gerammel daar vandaam komen dus ik verwacht dat daar ook iets schade heeft opgelopen.

Nu heb ik hier een aantal jaren geleden regelmatig het forum bezocht en wist me te herinneren dat er hier behoorlijk wat technisch onderlegde Alfisten aanwezig zijn. Aangezien ik slechts WA+ verzekerd ben komt de schade geheel voor mijn rekening, dus wilde ik toch eens informeren of er monteurs zijn met verstand van dit type auto die eens een kijkje zouden willen nemen naar mijn auto. Ik heb een paar maanden terug een behoorlijk hoge rekening voor de grote beurt + APK gehad, dus mocht hier iemand zijn die dit soort klusjes aanneemt tegen een iets voordeliger tarief dan mijn garage dan hou ik me zeker aanbevolen!
Als je de beschikking hebt over een auto-ambulance dan zou dat helemaal ideaal zijn, ik vind het niet verantwoord op zo de weg op te gaan met m'n auto.

Behulpzame reacties zijn meer dan welkom, en ben je zelf monteur of weet je iemand die mij zou kunnen helpen, dan hoor ik het graag!
Ik zal mijn email adres in mijn profiel vermelden en als je me telefonisch wil bereiken stuur me dan ff een privé berichtje.

B.v.d,
Teun

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 16:01

Verstandig inderdaad, niet mee doorrijden. Heb je foto's van de schade aan je onderstel? Heb je evt. andere velgen/wielen? Vaak is dit soort schade nog wel te herstellen "op straat" dus hoeft er niet afgesleept te worden hoor, hoewel het minder fijn sleutelen is dan in een mooie werkplaats natuurlijk

Gebruikersavatar
Fullgrymm
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di apr 18, 2006 23:30
Locatie: Bakel

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 17:40

Heb net wat foto's genomen van de (zichtbare) schade, hoop dat ze duidelijk genoeg zijn;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Andretti Molletti

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 19:34

:shock:
Finaal doormidden gescheurde draagarm!!

Waarschijnlijk weten maar weinig mensen dit:
Bij schade kun j via je wa verzekering een berger laten komen die je thuis brengt met de auto.. kosten nada noppes.
Doorrijden met zo'n schade is idd levensgevaarlijk.
Ik kan niet zien wat er nog meer stuk is, maar de draagarm is doormidden, geluk bij een ongeluk: de draagarm kost bijna niks!
Geen idee waar je ergens in NL zit...maar er zijn overal adresjes ;)

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 23:45

Zo'n draagarm heb ik nog nieuw liggen... mag weg voor een mooi prijsje. PB me andere maar even ;)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

wo jul 09, 2008 23:54

Die achterkant zou ik even opkrikken en met de hand je wiel ronddraaien. Je mag dan geen speling voelen (het wiel mag niet los zitten) en bij het ronddraaien moet je geen tikkende geluiden van je wiellager horen. Je kan evt. je achterwiel er dan ook even afhalen en kijken of je schade ziet aan je wielophanging achter. De draagarm zal je iets van E50-100 plus montage (1 uurtje arbeid) kosten. Die velg is heel miss. nog wel op te knappen, maar misschien is 2ehands iets anders kopen wel interessanter.

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

do jul 10, 2008 00:02

wheelcare zeeland (nb!)...

Oplassen en richen...? :roll:

Kom je een heel eind mee.

Gebruikersavatar
Fullgrymm
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: di apr 18, 2006 23:30
Locatie: Bakel

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

do jul 10, 2008 16:31

Bedankt voor de reacties alvast mensen!

Lijkt me wel een goed adresje dat Wheelcare, en inderdaad lekker in de buurt voor mij.
Heeft er dan ook nog iemand toevallig een setje velgen met banden liggen voor een Alfa 146 die voor een zacht prijsje weg mogen?
(ja ik wil voor een dubbeltje op de eerste rij :P )

Als de schade aan de ophanging dan gefikst is kan ik even de wielen wisselen en mijn beschadigde velgen laten opfrissen bij Wheelcare.

En dan nogmaals de vraag of er een handige beunhaas rondzwerft op dit forum die een beetje in de buurt woont??
Zelf woon ik trouwens in Gemert, ongeveer 20 km ten noordoosten van Eindhoven.

Speeder ik heb je een PB gestuurd over de draagarm![/url]

Gebruikersavatar
Speeder
Guru
Guru
Berichten: 1726
Lid geworden op: wo sep 07, 2005 21:19
Locatie: Utrecht

Re: RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoepran

do jul 10, 2008 17:10

Speeder ik heb je een PB gestuurd over de draagarm!
PBtje terug Fullgrymm..;)
Gehad:

'93 Alfa Romeo 33 1.4IE Boxer

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoeprand

za jul 12, 2008 12:04

zijn de aansluitpunten van de draagarm op het chassis nog wel recht? Lijkt op de foto wat verbogen te zijn, maar ik kan er naast zitten?? Dan is het wel iets meer werk dan alleen een nieuwe draagarm.

succes in ieder geval!
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Stuurstang/draagarm gebroken na botsing met stoepran

za jul 12, 2008 15:37

zijn de aansluitpunten van de draagarm op het chassis nog wel recht? Lijkt op de foto wat verbogen te zijn, maar ik kan er naast zitten?? Dan is het wel iets meer werk dan alleen een nieuwe draagarm.

succes in ieder geval!
Ik zie de aanhechtpunten niet op de foto hoor? Draagarm zit op het subframe, dat is evt. ook wel te vervangen met een 2ehandsje.

Terug naar “Algemene Technische vragen”