Pagina 1 van 3
hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 22:15
door roel
Ik zou graag een hefbrug willen kopen (wie niet

) gezien mijn zeer slechte rug - zittend of liggend sleutelen/lassen gaat nu echt bijna niet meer

- maar nu is de hamvraag:
Welk type brug heeft de voorkeur ?
4-koloms:
+ stabiel
+ dragend op de wielen en niet op discutabele kriksteunen of op de kokerbalk
- groot (hoewel ik de ruimte ervoor) wel heb
- geen mogelijkheid om te plaatsen in doorgaand pad
2-koloms:
+ compact
+ te plaatsen in doorgaand pad (auto's kunnen ertussendoor)
+ meer ruimte onder de auto (geen brede rijplaten)
- draagt op chassispunten
- lastiger in de auto te klimmen omdat de paal in de weg staat (bedankt KAS)
Kan iemand me verder helpen met zijn/haar ervaringen met een oldtimer en een brug. En evt. de plussen en minnen uitbreiden?
Roel
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 22:26
door KAS
Ik zou voor een 4 koloms, als ik die keuze had. Bij een 2 koloms is lastiger in de auto te klimmen omdat de paal in de weg staat. Voor de rest maakt het niet veel uit denk ik. De prijs kan ook een doorslag zijn. En de hoogte. Sommige oudere bruggen moet je gebukt onder staan.
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 22:30
door roel
Bedankt KAS.
Hoe zit het eigenlijk als je een bak of blok wil uitbouwen, is een 2 koloms dan wel stabiel genoeg??
Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 22:32
door KAS
Bedankt KAS.
Hoe zit het eigenlijk als je een bak of blok wil uitbouwen, is een 2 koloms dan wel stabiel genoeg??
Als je de auto er goed opzet, dus met de voorkant iets naar achteren, ivm het zwaartepunt moet dat geen probleem zijn.
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 22:36
door Graffiaturo
heel slim kas, en wat als je het blok eruit hebt en dus het zwaartepunt nog verder naar achteren komt, kiept die dan niet achterover?
geintje
ik vind zelf een 4-kolommer ideaal voor carrosseriewerk
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: zo mei 15, 2005 23:11
door frankalfa
Ligt er aan wat je er het meest op doet, qua werkzaamheden; Een 4 koloms is idd wel wat stabieler maar vind t altijd een drama om er op te raken (met een verlaagde transaxle bijvoorbeeld.

)
Als je veel laswerk doet is dit een wel een goede omdat de auto op de wielen blijft staan; dit is direct ook het nadeel als je aan bv de remmen of voorwielophangng met sleutelen...Moet je alweer meteen assteun of transmissiekrik gaan zeulen.
Een goede 2 kolommer heeft geen kabelgoot oid tussen de palen en is derhalve makkelijker om een auto die niet loopt handmatig erop te duwen.(valt op een 4 koloms nog niet mee in je eentje lijkt me)
Maar als je idd ín de auto moet zijn staat die kolom dikwijls in de weg.
Heb er trouwens wel al gespot op t grote web , waar naar mijn idee de kolommen aardig ver van de wagen vandaan stonden, maw dat je het portier toch een behoorlijk eind kon openen vooraleer je de kolom raakte..
Neem iig géén 1 koloms, want dat is (zeker met een rwd auto) een crime; de dwarsligger waar de 2 buitenste 'draagarmen' aan vastzitten loopt dwars onder de auto door> niet handig als je een uitlaat of cardanas moet lossen...(ervaring

)
Anyway suc6 met je keuze, ik hoop binnen afzienbare tijd eenzelfde dilemma te hebben...
Grtz, fRank
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 09:41
door gtv 105.21
.
persoonlijk vind ik als je aan dorpels wilt gaan werken en dan regelmatig een 2 kolomer makkelijker maar voor de rest doe mij maar een 4 kolommer stabieler, als je een beetje aan een auto aan het roppen bent dan gaat een 2 kolomer al zo heen en weer dat je nem toch laat zakken op de wielen want anders valt die er af heb je het gevoel in iederegeval, het is natuurlijk wel zo dat het bij mij altijd oude zijn en dat zal ook wel niet helpen maar ik neem aan dat je geen nieuwe koopt.

Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 09:45
door roel
.
maar ik neem aan dat je geen nieuwe koopt.
Nope, neem ik ook aan
Zo veel tijd heb ik nu ook weer niet dat ik hem dagelijks gebruik! (en geld ook niet trouwens)
Roel
Bedankt voor het meedenken allemaal

RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 15:26
door kai
Ik heb een 2 koloms brug. (2e handsje)
Prima ding ook heel stevig/stabiel zelfs op mijn ongelijke betonnenvloertje.
Ik hef de auto zowel met de motor naar voren als naar achter op zonder problemen.
Als je veel ruimte hebt zou ik een 4 koloms kiezen. Gewoon lekker makkelijk.
Je rijdt de auto er zo even op en weer af.
Je hebt natuurlijk wel allerlei steunen nodig of zon op de binnenrand rollende krik om de wielen los te kunnen krijgen.
Een vierkoloms is duurder.
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 17:20
door sjoerdb
kwa oprijden kun je toch ook kiezen om de brug te verzinken in de vloer? of juist de oprijbeun te verlengen..... een electrische lier aanschaffen is ook de oplossing voor auto's die op de brug moet maar niet lopende is! zelf zou ik ook een 4 koloms kiezen
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 17:25
door tdk146
zelf zou ik voor een 2koloms brugje gaan je kan makkelijk bij de remmetjes schokdempers plaatwerk etc 4koloms moet je zeker verstelbare poten bij hebben.
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 17:32
door sjoerdb
vrij simpel, moet je onder de auto bezig dan zet je de rijplaten zo ver als mogelijk uit elkaar en heb je geen last van die platen,
moet je aan plaatwerk en wielen bezig, dan zet je de rijplaten toch zo dicht mogelijk bij elkaar.
toch een 4 koloms!
Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 17:35
door tdk146
vrij simpel, moet je onder de auto bezig dan zet je de rijplaten zo ver als mogelijk uit elkaar en heb je geen last van die platen,
moet je aan plaatwerk en wielen bezig, dan zet je de rijplaten toch zo dicht mogelijk bij elkaar.
toch een 4 koloms!
jij veel suc6 toegewenst door een ex alfa monteur
Re: RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 19:05
door KAS
heel slim kas, en wat als je het blok eruit hebt en dus het zwaartepunt nog verder naar achteren komt, kiept die dan niet achterover?
geintje
ik vind zelf een 4-kolommer ideaal voor carrosseriewerk

Het is handig om een lange bok erbij te kopen. Samen met 2 kriksteunen kun je de auto toch kompleet vrij laten hangen met alle 4 de wielen eraf. Dit werkt alleen met een 4 kolommer natuurlijk. Zo kun je ook de auto achter ondersteunen na demontage van het blok.
RE: hefbrug: 2- of 4-koloms???
Geplaatst: ma mei 16, 2005 20:15
door Emilio
Ik heb een 2 koloms.... wat een werkruimte!
Zou absolute geen 4 koloms willen. Je hebt zo weinig ruimte ook al zet je de platen naar binnen of buiten.