Pagina 1 van 1

lassen

Geplaatst: ma jul 21, 2008 11:27
door alfetta20Qo
waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?

Re: lassen

Geplaatst: ma jul 21, 2008 12:25
door WhizzMan
waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?
Kromtrekken, als je helemaal aflast krijg je vervormingen of je moet het heel voorzichtig stukje bij beetje doen, kost uren en uren. Vandaar dat in ieder geval voor "gewone" produktie puntlassen voldoet.

Re: lassen

Geplaatst: ma jul 21, 2008 12:28
door alfetta20Qo
waarom word er eigenlijk gepuntlast bij een dorpelen geen worm gelast?
en na het lassen wat word er daarna overheen gedaan? zink en dan primer en dichtkitten?
Kromtrekken, als je helemaal aflast krijg je vervormingen of je moet het heel voorzichtig stukje bij beetje doen, kost uren en uren. Vandaar dat in ieder geval voor "gewone" produktie puntlassen voldoet.
word er dan ook gekit na het puntlassen om de overige gaten te dichten?

RE: lassen

Geplaatst: ma jul 21, 2008 13:02
door ravado
ja met strijk-kit.

je moet gassen niet lassen

Geplaatst: ma jul 21, 2008 13:45
door Andretti Molletti
Het is meer dat je de te lassen delen moet inklemmen... doe je dat met koperen stiften dan kun je pal na het correct inklemmen ook lassen.
Structureel wordt het puntlassen ook gebruikt om bepaalde stevigheid en "kreukelzone"in te bouwen.
Naast de geringe warmte is het ook energie zuiniger, gebruikt het geen gas, en geeft het ook veel minder warmte(verlies) én behoeft het geen dure nabehandeling/afwerking.
Gewoon mig lassen wordt wel gedaan maar alleen op plaatsen waar dat echt nodig is: chassisbalken en dragende delen.
Er wordt niets verzinkt, de carrosserie wordt na het lassen en assembleren in een dompelbad gedaan ter conservering. Daarna worden de naden evt dichtgekit met een strijkrobot :-D

Doorlassen van een koets is daarom ook niet aan te raden buiten het circuit, en ook al amper te behandelen tegen roesten van binnen-uit...