Pagina 1 van 2
75 2.4td wat voor motor is dit?
Geplaatst: di jan 04, 2005 11:40
door ErwinV6
Maatje van mij wil misschien een 75 2.4td kopen.
Nu vraag ik mij af wat voor motor dit is en of dat hiervoor onderdelen te krijgen
zijn.
Who knows?
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Geplaatst: di jan 04, 2005 11:41
door Chiel
Geplaatst: di jan 04, 2005 13:08
door Giulia Bianca
Is een 4 pitter diesel fabrikaat VM, 2.4 ltr Turbo met intercooler,
heb met dit type zo'n 4 jaar gereden
Is volgens mij nooit verkocht in NL, was in Belgie wel populair, let dus op
met specifieke onderdelen.
Motoren van VM zijn ook gebruikt in Frod Scorpio en Chrysler Voyager
Motoren zijn zeer degelijk alhoewel soms problemen met de koppakkingen, ze hebben
nml per cilinder een aparte kop, maar per 2 koppen een gemeenschappelijke bevestiging,
indien je 1 kop wil demonteren komt de 2de ook halflos
Geplaatst: di jan 04, 2005 14:42
door bert
Ik weet niet of de Ford Scorpio ook deze diesel heeft gebruikt maar i.d. Chrysler heeft
ook gebruik gemaakt van deze diesel en de Italiaanse diesel is ook gebruikt in Rover SD1
en Land Rovers. Ik heb een afschuw van hele principe diesel maar de VM 2.4/2.5 zijn erg prettige dieselmotoren. Alfa's zijn sinds begin jaren tachtig erg goed met turbodieselmotoren.
Geplaatst: di jan 04, 2005 15:00
door @lfa@lgra
Ik heb de goede gewoonte om DAGELIJKS een dergelijke diesel voor mn werk te mishandelen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
(Chrysler Voyager 2.4 crd) Inmiddels al bij 100dkm zonder problemen. Olieverbruik ligt bij ons wel wat hoger (ca 1: 3000), maar bedenk wel dat de auto altijd vol beladen is en dat 70 % allemaal errrrrugg snelle ritten zijn..
![Biggrin :biggrin:](./images/smilies/biggrin.gif)
Geplaatst: di jan 04, 2005 16:05
door ErwinV6
Aha vandaar dus motoronderdelen moet geen punt zijn, en denk dat koppeling etc.zelfde is als benzineversies ofniet?
75 2.4td
Geplaatst: di jan 04, 2005 16:16
door thomfr
Heb eventueel nog 3 losse koppen (ra, ra waarom maar 3) te koop voor zo een een 2.4td. Ooit getest op lekkage maar liggen wel al een tijdje.
Tegen elk (fatsoenlijk) bod.
Thom
Geplaatst: di jan 04, 2005 17:10
door Mnookin
Klopt de 2.4TD is nooit uitgebracht in Nederland me neef in belgie heeft de zijne vorige week verkocht ze rijden echt lekker en behoorlijk snel suuces verdr
Geplaatst: di jan 04, 2005 20:28
door KAS
Is een 4 pitter diesel fabrikaat VM, 2.4 ltr Turbo met intercooler,
heb met dit type zo'n 4 jaar gereden.
Motoren van VM zijn ook gebruikt in Frod Scorpio en Chrysler Voyager
Dat klopt. Vanaf 1994 zat er een VM diesel in de Scorpio. Daarvoor gebruikten ze een Peugeot diesel. Dit alles onder het mom van; leuk dat ik dat nog eens te weten kom.
Geplaatst: di jan 04, 2005 21:18
door ErwinV6
Sjonge wat een kennis is er binnen deze club he?Prachtig
![Thumbs up! :thumbs:](./images/smilies/smile_thumbs.gif)
:
Geplaatst: wo jan 05, 2005 08:13
door Giulia Bianca
@Erwin
Detaills weet ik niet precies maar de versnellingbak is optisch dezelfde als V6, met de dikke aandrijfassen dus, en de koppelingspomp aan de zijkant gemonteerd, koppeling is
misschien ook dezelfde ivm met het hoge koppel ?, heeft iig geen sper, wielnaven zijn
5 gaats maar hebben geen geventileerde schijven aan voorzijde, maar dat kan dan snel
gefixt worden, overbrenging is natuurlijk veel langer (diff?)
Ik heb trouwens nog ergens zo'n bak liggen denk ik
Geplaatst: wo jan 05, 2005 08:35
door Huib
Ik heb de goede gewoonte om DAGELIJKS een dergelijke diesel voor mn werk te mishandelen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
(Chrysler Voyager 2.4 crd) Inmiddels al bij 100dkm zonder problemen. Olieverbruik ligt bij ons wel wat hoger (ca 1: 3000), maar bedenk wel dat de auto altijd vol beladen is en dat 70 % allemaal errrrrugg snelle ritten zijn..
![Biggrin :biggrin:](./images/smilies/biggrin.gif)
als ik me niet vergis is de CRD al een mercedes motor, als gevolg van de daimler chrysler fusie. De VM blokken zitten in de oudere voyagers 2.5td.
Geplaatst: wo jan 05, 2005 10:30
door @lfa@lgra
Ik heb de goede gewoonte om DAGELIJKS een dergelijke diesel voor mn werk te mishandelen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
(Chrysler Voyager 2.4 crd) Inmiddels al bij 100dkm zonder problemen. Olieverbruik ligt bij ons wel wat hoger (ca 1: 3000), maar bedenk wel dat de auto altijd vol beladen is en dat 70 % allemaal errrrrugg snelle ritten zijn..
![Biggrin :biggrin:](./images/smilies/biggrin.gif)
als ik me niet vergis is de CRD al een mercedes motor, als gevolg van de daimler chrysler fusie. De VM blokken zitten in de oudere voyagers 2.5td.
Helaas Huib. 100 % VM. Je vergist je mogelijk met de nieuwe 2.8 CRD.
Geplaatst: wo jan 05, 2005 10:40
door gino
Ik heb zelf een 164 gehad en daar zat het blok ook in, maar dan wel een 2.5. Het blok loopt een beetje rauw, maar heeft bij mij altijd probleemloos gefunctioneert. De auto is er bij km stand 350.000 uit gegaan, omdat de auto door een ongeluk total loss is geraakt (overigens niet mijn schuld)
Voordelen blok.
Kleppen stellen is niet nodig. Verder heeft het blok een laagliggende nokkenas, waardoor je ook geen distributieriem hoeft te vervangen. De nokkenas wordt overigens aangedreven door tandwielen.
Nadelen:
Ik heb wel eens gehoord dat de koppen stuk gaan en dit schijnt nogal prijzig te kunnen zijn. Het blok heeft vier losse koppen.
Verder heeft het blok wel eens koelingsproblemen in de Chrysler Voyager, maar in de 164 niet. Dat zal wel aan de Voyager liggen.
Geplaatst: do jan 06, 2005 14:51
door Romeo
Inderdaad is de 2.5 versie gebruikt in de chrysler en de 164, maar qua onderdelen zal je daar niet veel aan hebben met een 2.4. En de turbo is een Alfa Avio, volgens de officiele informatie, maar dat kan ook pr geweest zijn omdat Alfa in die tijd al geen vliegtuigmotoren meer maakte, dus ook geen turbo´s meer nodig had daarvoor. En voor die paar 75´s en 90´s 2.4 zullen ze niet speciaal die techniek in huis gehouden hebben, lijkt me haast.
Kan je vriend nog best wat tijd kosten om onderdelen te vinden als er iets stuk mocht gaan, al raakt Buga (in Bels) niet direct in paniek als je daar om een onderdeel mocht komen. (had laatst nog een mooie staan ook, was nieuw door ze geleverd destijds)
Mario