Pagina 1 van 4
De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 16:12
door Michel
Na eerst lekker genoten te hebben, hier de eerste vraagjes. Ik heb de Bertone gekocht, wetende dat ie een paar "pijnpuntjes" had. (die heeft Jasparon er allemaal bijverteld, toen ik de wagen ging bezichtigen)
- hoofdremcylinder: lekt lichtjes bij de bekrachtiger: die wordt ASAP (lees: deze week) vervangen. Ik heb hiervoor offertes van 200 a 250 €. Lijkt me eerlijke prijs. Ik heb zelf al een hoofdremcylinder vervangen bij de 33, maar dit wil ik laten doen: omdat het in mijn ogen dringend is en ik
haat remmen ontluchten + de bijhorende smeerlapperij op de oprit.
- zwabberkont: diabolo's, kan na de zomer, lijkt me. (of niet ?)
- rechter motorsteun ga ik ook vervangen, zodat blok terug recht ligt (maar ook dit lijkt me te kunnen wachten tot na de zomer ?)
- drupje bij stuurhuis: heb ik zelf nog niet gemerkt, Jasparon vertelde 't me. Voorlopig gewoon opvolgen.
- Olietempmeter komt niet boven de 40° uit. Ook na de zomer nakijken (of ff tussendoor).
Verder nog dit: hij ligt echt wel heel laag. Als ik er een carterbeschermer onder hang, heb ik natuurlijk NOG minder plaats, maar vangt die wel de klappen op ! Wat zouden jullie doen ? En achteraan raakt ie soms ff in de wielkasten als de kinderen er in zitten, ik ga gewoon nakijken hoe de kasten zijn afgewerkt waar ie raakt. Als ie daar geen lak afschraapt (potentieel roesthaard), maar een kunststof kap zit, mag 't van mij zo blijven.
ik wil de vering echt niet hoger, 't is zo mooi nu !
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 16:50
door jaben
Gefeliciteerd met de aankoop.
Je noemt de kwalen die vaak bij een Bertone voorkomen:
De remcilinder, als je er een hekel aan hebt om te vervangen.....ja, dan moet je het laten doen. Prijs is inderdaad redelijk
Zwabberkont: Is altijd het geval met verslten rubbers van de ophangrubbers. Je kunt de rubbers van de traingel; vervangen, maar meestal zijn het de rubbers van de draagarmen. Het is even werk, maar het verschil is gigantisch!
Stuurhuis: ach..komt vaker voor, maar een echt probleem hoeft het niet te zijn. Alleen zorgen dat er genoeg olie in blijft zitten. In mijn geval was het stuurhuis gescheurd, dus ik had geen andere keus dan vervangen.
Olietemp. Motor zal wel op temperatuur komen. De sensor of meter zal wel het probleem zijn. Begin met de sensor!
Te laag liggen van de auto. Voor dat je van alles en nog wat gaat proberen. Niet moeilijk doen. Zet er nieuwe standaard veren van Eibach op. Met Eibach veren komt de auto iets hoger, maar niet zoals het standaard hoort te zijn. Verlaging is mooi, maar rijd voor geen meter en je carter krijgt het zwaar te verduren. Gewoon de veren vervangen (is mijn mening)
Succes
mvg
Joris
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 16:52
door Paliri
@Michel,
De tempmeter werkt goed. Het duurt alleen wat langer voordat die 7 liter warm is !
Bij mij stond hij altijd na warm rijden net boven het streepje tussen blauw en 100graden (zal rond de 80 a 90 graden zijn beetje de schaalverdeling interpreterend).
Wat betreft die diabolos dat kan m.i. wachten. Het laagliggen vind ikzelf persoonlijk erg mooi, het is wat je wil. als je er een carterbescherming onder maakt zal hij omhoog moeten !
Wat betreft het stuurhuis, er moet aan de bovenzijde een nieuwe pakking in. Kun je het beste doen als de HRC eraf ligt (moet je toch doen) heb je wat meer plaats. Of die pakkingen te krijgen zijn dat weet ik niet anders zelfs snijden of locitite of iets dergelijks.
HRC is het belangrijkste. De rubbers van de draagarmen zijn versleten volgens mijn monteur maar je kunt er gerust nog mee rijden.
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 17:06
door @lfa@lgra
@Michel:
Naast hetgeen al gezegd is. : Er
geen enkele 105 waar het blok recht in ligt. Let er maar eens op. Als de metalen plaat van je motorsteunen niet losligt van je motorrubber is er niets aan de hand.
Stuurhuis gewoon bijvullen tot het stopje met 75w90 differentieel olie.
Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 17:31
door Paliri
@Michel:
Naast hetgeen al gezegd is. : Er
geen enkele 105 waar het blok recht in ligt. Let er maar eens op. Als de metalen plaat van je motorsteunen niet losligt van je motorrubber is er niets aan de hand.
Stuurhuis gewoon bijvullen tot het stopje met 75w90 differentieel olie.
het probleem is als je het stuurhuis helemaal vult het aan de bovenzijde er weer uitlekt. dus gewoon een nieuwe pakking, bouten zit wel goed vast heb wel eens geprobeerd.
zie ook:
http://www.alfaclub.nl/ikonforum/ikonbo ... topic=2956
Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 17:37
door Michel
Er geen enkele 105 waar het blok recht in ligt.
Wel euh...eeeh...eeeuh....dit is de eerste 105 die ik van zo dicht bekijk !
Weer een karweitje minder dus
@ Jasparon: misschien een goed idee om die pakking meteen even mee te laten doen met de HRC ! En ik denk dat je gelijk hebt dat ie omhoog moet voor een carterbeschermer...En ik wil de vering ook zou houden
alleen.....iedere oneffenheid die ik zie in de weg, zweet m'n voorhoofd harder dan m'n stuurhuis
, denk dat ik gewoon even moet wennen hieraan !
ps: hij is sinds vanochtend officieel Belg (lang de douane geweest
)
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 17:49
door Paliri
dus alles goedgekeurd door de Belgische keurmeesters ?
wat betreft die motorsteun daar heb ik mijn twijfels nog over, mischien kan een kenner kijken tijdens de Limburgrit !
(ben nog wel bezorgd om de Bertone hoor, hoort bij het afcsheid !)
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 19:15
door Michel
Nee, enkel de douane ! keurmeesters da's voor morgen, maar dat stelt hier weinig voor voor een oldtimer ! optische controle remmen, chassisnummers vergelijken en that's it !
Logisch dat je bezorgd bent, zou ik ook zijn !
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: di mei 17, 2005 20:05
door @lfa@lgra
@Michel:
Nog even een tipje als je toch de motorrubbers controleert: . Het achterste ophangrubber ( achter onder aan de bak) is regelmatig ingescheurd/door olie verteerd. Als je je bak aan de achterzijde naar beneden trekt en deze uit zichzelf weer ca 10 mm omhoogkomt is het rubber goed. Als je de bak alleen maar omhoog kunt drukken en niet naar beneden is ie ter ziele.
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 09:02
door Michel
Gisteren hoorde ik ongeveer vanaf 100 km/h achteraan een licht aanloop-achtig geluidje.
beetje en en neer gaand, zeker niet luid.
Ik weet niet of 't er voordien ook was, want die kwast van de keuring heeft de achterkant van de wagen teen de grond laten slaan door de bruusk de remmentestbank in te rijden....
Misschien zorgen om niks, zijn die achterassen lawaaierig an sich ? Of toch maar één en ander controleren ?
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 09:09
door jaben
Kan een van de lagers zijn. Als het nog geen storend geluid is zou ik er niks aan doen.
Het kan ook een lichte resonantie zijn in de cardanas. Komt vaak voor bij de Alfa's met cardangevallen! Kun je verhelpen, maar kost veel tijd en de befaamde eurootjes!
Echter denk ik dat het om een simpel Alfa geluidje gaat. Bij iedere rit hoor je wel wat, dag daarna is het over. Vaak kost het je veel tijd om op te sporen, als je het kunt opsporen, en dan nog kun je er weinig aan doen.
Ik heb dat probleem simpel opgelost door de radio aan te zetten. Of je zet er een brulpijp onder
Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 09:13
door Michel
Kan een van de lagers zijn. Als het nog geen storend geluid is zou ik er niks aan doen.
Het kan ook een lichte resonantie zijn in de cardanas. Komt vaak voor bij de Alfa's met cardangevallen! Kun je verhelpen, maar kost veel tijd en de befaamde eurootjes!
Echter denk ik dat het om een simpel Alfa geluidje gaat. Bij iedere rit hoor je wel wat, dag daarna is het over. Vaak kost het je veel tijd om op te sporen, als je het kunt opsporen, en dan nog kun je er weinig aan doen.
Ik heb dat probleem simpel opgelost door de radio aan te zetten. Of je zet er een brulpijp onder
Jij bevestigt ongeveer m'n vermoeden, Jaben !
't is een beetje wennen voor mij, plots in een auto van 33 jaartjes oud !
Brulpijp heb ik al !
Versnellinkje terug en weg storende geluidjes!
Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 21:46
door Michel
Verlaging is mooi, maar rijd voor geen meter en je carter krijgt het zwaar te verduren. Gewoon de veren vervangen (is mijn mening)
Middendemper is eigenlijk de grootste lastpost....pakje sigaretten op z'n kant krijg je d'r net onder !
Re: RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 21:56
door Koen
Brulpijp heb ik al !
Versnellinkje terug en weg storende geluidjes!
Idd weg storende geluidjes en ook de nachtrust van de buren
Assurance ! (dit gaat nu eens niemand snappen
)
RE: De Bertone: enkele vraagjes
Geplaatst: do mei 19, 2005 22:01
door Michel
assuraaance assuraance !!!! (is inderdaad inside joke, maar 't klopt wel, haha)