Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 09:36

Zijn die te stellen of niet? Want ik heb het idee dat er eentje tikt...

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 09:46

Yep deze zijn te stellen.

Eerst ff koud checken, meten is weten :wink:
Fabriekswaarden:

Inlaat koud: 0,40-0,45 mm
Uitlaat koud : 0,45-0,50 mm

Nakijken is klein half uur werk :!:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 10:03

En stellen iets meer.... 8)
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Andretti Molletti

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 11:30

En controleer goed je nokkenassen want die zijn vaak de oorzaak dat een 75TS tikt!

Gebruikersavatar
Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 518
Lid geworden op: di dec 28, 2004 13:43
Locatie: Eindhoven

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 11:37

...en die zijn zeker duuuuuuur :cry:

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 11:41

nieuwe nokkenassen zijn altijd duur maar niet gelijk van het ergste uit gaan.

eerst de klepspeling checken.......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 13:43

Hoe controleer je je nokkenassen eigenlijk ??

Andretti Molletti

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 20:26

Optisch en met een schuifmaat meten of ze nog allemaal even hoog zijn!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 20:55

Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?

Andretti Molletti

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 21:54

Waarom stel je dat i nog gesteld kan worden????

Een klep met teveel speling (stelbaar of niet) gaat tikken.

Gebruikersavatar
Rens 1.7QV
Guru
Guru
Berichten: 1238
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:21

Re: RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 22:18

Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?
Het gebeurd met stelplaatjes en dat moet met de hand. Het zijn dus geen hydraulische waarbij de kleppen vanzelfs gesteld worden :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

Re: RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 22:27

Waarom tikt ie dan als ie nog gesteld kan worden ?
Het gebeurd met stelplaatjes en dat moet met de hand. Het zijn dus geen hydraulische waarbij de kleppen vanzelfs gesteld worden :wink:

Rens
Klopt, echte motoren hebben geen hydraulische stellers... veels te zwaar!

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 22:31

Ik snap niet zo goed waarom die nokken gaan tikken.
Je stelt de klep met de nok uit de weg.
De klepvolger heeft de juiste afstand tov de onderkant van de nok.
Waarom gaat ie tikken?

164 Q4

RE: Kleppen stellen 75 TS

do mei 19, 2005 23:40

Normaal heb je een heel klein beetje speling tussen basisnok en stoter en drukt de nok de komstoter vanuit stilstand geleidelijk in. Als de ruimte te groot wordt dan drukt hij 'm niet geleidelijk in maar slaat als het ware de nok op de komstoter en dat maakt dat tik geluid. Hij tikt dus alleen als de speling te groot is. Als hij te klein is heb je heel snel een verbrande klep (maar dat wist je wel).
Bij een kapotte hydr.stoter heb je dat tikken ook als er lucht in zit of de stoter niet goed uitzet (dus speling).
Verder kan tikken nog komen door een kapotte nok (en stoter), dan zit er een platte kant aan.

Voor de rest klopt het dat racemotoren geen hydr.stoters hebben. Op zich is dat Alfa systeem op de nord motoren in dat inzicht wel erg 'racy' want dat systeem is wel extreem licht, alleen redelijk veel werk om te stellen. Alleen vind ik vulplaatjes bij de nord motoren wel wat overkill want ze zijn standaard nog behoorlijk tam en hadden hydro's het ook makkelijk aangekunt.


Terug naar “Algemene Technische vragen”