Pagina 1 van 1
motor loopt niet lekker
Geplaatst: wo sep 03, 2008 11:48
door alfetta20Qo
Ik heb een alfetta20 QO inizione
net gekocht die een hele tijd heeft stilgestaan.
Als ik hm start en wat gas geef loopt hij mooi maar als er eventjes geen gas word gegeven dan
slingert het toerental en de motor loopt dan van 1000 naar 800 700 800 700 600 en dan steeds minder en uiteindelijk valt ie uit
Maar als ik rij dan is er niets aan de hand.
Weet iemand waar het aan kan liggen?
ikga zowiezo nieuwe bougies+kabels
en vloeistoffen filters ervoor halen.
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: wo sep 03, 2008 11:56
door DJ
Gebeurt ook bij stationair toerental als de motor warm is?
Gr,
DJ
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: wo sep 03, 2008 11:58
door alfetta20Qo
Ja. met warme motor gebeurt hetzelffde alleen gebeurt het wat langzamer
Er zit trouwens ook nieuwe verse benzina in
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: wo sep 03, 2008 16:02
door WhizzMan
Ik ken deze auto's niet zo goed, zit daar een Spica mechanische injectie in? Of is het al een bosch systeem?
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: wo sep 03, 2008 16:06
door alfetta2000
het is een injectie
2.0 motronic
weetniet of het bosch is ofniet (kan het niet vinden)
binnen zit de computer
de motor is een nord blok en heeft volgens mij ook minder vermogen
dan die hoort te hebben denk ik
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: do sep 04, 2008 08:36
door AG
Er zijn meerdere dingen die niet goed kunnen werken maar begin eerst eens met je gasklepschakelaar, deze moet een klik geven als je gas geeft. Het gebeurt nogal eens dat men het stationaire toerental regelt met de aanslag van de gasklep.
Verder zou de extra luchtschuif niet kunnen werken
En de benzinedruk kan niet goed zijn .
AG
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: do sep 04, 2008 09:56
door WhizzMan
Aha, Bosch Motronic. Als het goed is heb je dan een aantal onderdelen onder de motorkap, te weten: een luchtmeter (grote aluminium doos met "ribbels"), een injector-rail met 4 (waarschijnlijk gele) injectors er aan en een gasklep. Aan de gasklep zit als het goed is ook een sensor met een stekker. Omdat het een Nord is vermoed ik dat je een systeem hebt wat ook op de 75 geleverd is, de M4.1, zonder lambda-sonde. Het zou helpen als je even wilt verifieren of deze onderdelen inderdaad aanwezig zijn, dan weten we met welke techniek we precies te maken hebben. Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken die de storingen die je omschrijft kunnen veroorzaken. De schakelaar die controleert of je gasklep dicht staat (dus je motor stationair moet draaien) kan vies of kapot zijn, de bedrading daar naar toe kan niet in orde zijn (vieze contacten op het stekkertje). Je zou dit met een multimeter kunnen meten, schoonmaken met contactspray kan nooit kwaad. Je injectors kunnen vuil zijn, zeker als je auto een tijdje stil heeft gestaan kan er uitgedroogde benzine in je injectors zitten. Injectorreiniger werkt soms voldoende, maar wat het beste werkt is je injectors wegbrengen naar de automaterialen-handel. Die hebben meestal een service waarbij zij die injectors ergens ultrasoon laten reinigen, er nieuwe filters in laten zetten en ze laten testen op sproeibeeld en "opbrengst". Een flesje injectorreiniger door je systeem halen is makkelijk zelf gedaan, dus je kan overwegen dat eerst te proberen, voordat je de wat duurdere optie kiest om je injectors te laten ultrasoonreinigen. Je luchtmeter kan een "dood punt" hebben. De luchtmeter is in feite een klep die met een veer wordt dicht gehouden. Doordat je motor lucht aanzuigt, wordt deze klep opengedrukt door de aangezogen lucht. Hoe meer er aangezogen wordt, hoe verder de klep open gaat. Zo meet de motronic hoeveel lucht je motor aanzuigt en dus hoeveel brandstof er bij gemengd moet worden. Als die klep niet soepel beweegt zal de meting niet kloppen en gaat je motronic verkeerd mengen, met als resultaat een slecht lopende motor. Je kan even kijken of je die klep soepel beweegt, gewoon voorzichtig uitbouwen en met een vinger of stomp kunstof voorwerp de klep helemaal in kan duwen. Zet niet meer kracht dan noodzakelijk, het plaatje aluminium wat de feitelijke klep vormt is maar iets van 1 mm dik en als je het krom duwt krijg je het waarschijnlijk niet goed meer recht. Als de klep met licht duwen niet helemaal open wil is er iets mis, dan moet je het niet gaan forceren.
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: zo okt 19, 2008 11:33
door chu
hetzelfde probleem heb ik bij mijn Qo
vandaag maar even naar kijken
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: zo okt 19, 2008 13:56
door giuliettaevo
Het is geen motronic ml4.1 systeem zoals op de 75 is geleverd... De Alfetta heeft 2 BDP sensors op het koppelingshuis zitten ipv 1 aan de voorkant bij de krukaspoelie.
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: zo okt 19, 2008 13:58
door giuliettaevo
Auto heeft zo te lezen het probleem bij stationair lopen warm en koud. begin dus maar met de stationair regelklep schoon te maken en de gaskleppositeschakelaar te controleren op een juiste werking...
RE: motor loopt niet lekker
Geplaatst: zo okt 19, 2008 15:49
door KAS
Bij mij was het ooit de luchthoeveelheidsmeter. Vervangen en het probleem was weer over.