Pagina 1 van 1
Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 22, 2005 14:28
door n33lis
Goedenmiddig forummers,
zat met de (redelijk noob-8ige) vraag: hoe kan je zien welk gaatje in je verdeelkap er voor welke cilinder zit?
Bvd,
Niels
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 22, 2005 17:12
door Huib
Dat kun je niet zien aan de kap. Je kunt er wel achter komen:
krukas op bdp zetten (mbv merktekens). De rotor wijst dan richting de aansluiting voor cilinder één. Dus dan weet je waar de kabel voor cilinder één moet zitten, de rest bepaal je aan de hand van de ontstekingsvolgorde (met de draairichting van de rotor mee natuurlijk). Voor een boxer is die 1 - 3 - 2 - 4.
Voor de boxer geldt trouwens dat de aansluiting voor cilinder één het dichtst bij de passagierskant van de auto zit.
De cilindernummering is als volgt; als je op de bestuurdersstoel zit:
1: rechtsvoor
2: linksvoor
3: rechtsachter
4: linksachter
Je begint dus altijd te tellen vanaf de distributiezijde (behalve bij franse auto's, maar het is toch niet de moeite waard om daar aan te sleutelen).
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 22, 2005 23:26
door n33lis
OK, dankjewel.
Maar wat ik dan niet begrijp is het volgende:
wat maakt het uit welke bougiekabel in welk gaatje zit, zolang ze maar in volgorde staan? Dus die 1-3-2-4 ontbranding. Of heeft dat dan weer met je inspuiting te maken?
Als het met je inspuiting (dus synchroon) loopt, doet ie helemaal niets als je ze er verkeerd instopt.
Hehe, ik hoop dat er iemand wat begrijpt van mijn 'verhaal',
en ik ben benieuwd,
mvg,
een ik-wil-alles-van-een-auto-gaan-leren-kerel

RE: Verdeelkap
Geplaatst: ma mei 23, 2005 08:34
door Michel
het maakt echt wel uit ! Binnenin zit een roter met daarop een contactje. als het contactje de desbetreffende bougiekabel aanloopt, vonkt die !
Wanneer je dus de boel anders gaat aansluiten ga je bijvoorbeeld nummer 3 een vonk laten geven, terwijl nummer 1 er eigenlijk eentje nodig had. NIet alleen fout, tevens ook gevaarlijk ! Haal de verdelerkap er maar eens af, dan begrijp je 't wel !

RE: Verdeelkap
Geplaatst: ma mei 23, 2005 10:27
door AlfettaOwner
Ai ai als dat maar goed gaat

RE: Verdeelkap
Geplaatst: ma mei 23, 2005 15:24
door n33lis
Haha, bedankt voor het vertrouwen
Maar oké, I get the picture. Komt wel goed.
Grtz,
Niels
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:17
door Piraten
Voortbordurend op dit topic.
Wij hebben met een Alfa gulia 1300 het volgende.
Nieuwe bougies geplaatst. nieuwe kabels, nieuwe verdeelkap. Waren er eigenlijk van overtuigd de kabels weer idem aangesloten te hebben. Wilde achter niet meer starten en wellicht zijn we nu de juiste volgorde kwijt.
Op de verdeler moeten de kabels volgens mij in volgorde 2,1,3,4 zitten. Klopt dit? En zo ja hoe kom ik er achter waar de eerste bougiekabel moet komen te zitten. Heeft iemand misschien een foto van dit merkteken?
Bedankt alvast
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:23
door ravado
1-3-2-4 met de klok mee (EDIT: ik ben in de war, volgorde moet zijn 1-3-4-2!!! ). 1 wordt bepaald door de 1e cilinder in bdp te zetten en beide nokkenassen op hun merktekens te hebben staan. Daar waar de rotor dan naar toe wijst is de aansluiting waar de bougiekabel van cilinder 1 op komt. Daarna monteer je met de klok mee de bougiekabel van 3, dan 4 en als laatste 2.
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:27
door Piraten
Is dit ook de volgorde voor een standaard 1300 (niet boxermotor)?
Is dat merkteken duidelijk te zien met volledig ingebouwde motor?
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:31
door ravado
ja ook voor de 1300.
Nee het kleppendeksel moet er dan af maar als dit allemaal nieuw voor je is; is het misschien handig om er iemand bij te halen die weet hoe het moet.... Voordat je de verkeerde dingen doet en tegen grote reparaties aanloopt...
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 22:46
door Piraten
Heb dit zelf bij Volkswagens meerdere keren gedaan, maar daar is het niet zo moeilijk het merkteken te vinden....
Maar ben blij dat ik nu weet wat de juiste volgorde is. Wel jammer dat ik moet zien uit te vinden wat cilinder 1 is. Maar kom er wel uit.
Bedankt in ieder geval voor je hulp.
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 23:16
door Berlina addicted
Wacht even, Als we het over een Giulia hebben dan is de onstekingsvolgorde 1-3-4-2 !!
Mvg. Richard
www.berlina.nl
RE: Verdeelkap
Geplaatst: zo mei 16, 2010 23:25
door Piraten
Dat vermoeden had ik ook al ja. Zelf nog even aan het lezen geweest. Bij een Volkswagen kan ik het oplossen, daar is het merkteken niet zo moeilijk te zien (op krukas bedoel ik dan)
Merkteken op de verdeler heb ik nog nooit gezien, maar ga ernaar op zoek
RE: Verdeelkap
Geplaatst: ma mei 17, 2010 08:13
door Gtv4
Je moet niet uitgaan van het streepje op de verdeler, dat is de variabel in dit verhaal!
Er kan ooit een andere verdeler geplaatst zijn of de verdeler kan 90 of 180 graden verdraaid zitten, dus je hebt niets aan dat streepje.
Het uitgangspunt is de krukas, dan kijk je hoe de nokkenas staat en je weet welke cilinder een vonk moet krijgen.
Dus dan kijk je hoe de rotor staat in de verdeler en bij welk 'gat' die uitkomt.
Bij de grotere Nord motoren (weet niet of de 1.3 daarin gelijk is) zet je de krukas schijf op BDP, dat is een streepje op de krukas poulie wat overeen moet komen met en naaldje net onder de waterpomp.
Vervolgens moet je kijken hoe de kleppen staan, je kan de deksel eraf schroeven maar je kan ook de bougie van cilinder 1 demonteren. Kijk in het bougie gat en zie je geen kleppen open staan dan is op dat moment cilinder 1 aan de beurt voor een vonk. Zie je wel kleppen openstaan op cilinder 1 dan is cilinder 4 aan de beurt om te vonken. (dus 180 graden verder in de verdeler of de krukas nog 1x 360 graden draaien)
De krukas gaat 2x rond t.o.v. de nokkenas en verdeler die dan maar 1x rond gaan.
Dus om de rotor in de verdeelkap 1x helemaal rond te laten gaan komt het BDP streepje 2x langs het afstelpunt!
RE: Verdeelkap
Geplaatst: ma mei 17, 2010 08:50
door WhizzMan
Voor degenen die niet weten welke cylinder 1 is: bij de NORD is het de voorste cylinder, dus die het dichtste bij de voorbumper. Je telt altijd vanaf de kant van de distributieriem/ketting(en) en die zit bij de Nord aan die kant, vandaar.