Roeltje 164

Vraagje voor de heren techneuten alhier V6 3.5 loopt ***

do sep 18, 2008 20:56

Vandaag met de 3.5 aan het stoeien geweest, de pluskabel van de dynamo zat niet goed vast en daardoor was ik gestrand na het SSAR te Assen, mat dank aan Michel164superwebmaster die dat zo snel zag....
Dus vastgezet en geisoleerd etc. etc.
Nu wil het geval dat ze nu nog niet mooi loopt, sputteren, onregelmatig stationair lopen en met stationairregelaar al helemaal niet lopen.
Ze zuigt ook naar lucht ergens, dat hoor je heel zachtjes en als ik de verlichting of de handmatige fan aanzet stopt ze er gewoon mee.
BDP sensor kan natuurlijk beschadigd zijn van onderen op het onderblok, maar dat lijkt me stug als ik deze kabel beweeg dan gebeurt er niks.
Andere bobine geplaatst ook dit hielp niet.
Toerenteller en km teller zijn ook lichtelijk geflipt af en toe!!! die gaan als een debiel te keer en de voltmeter is de ene keer stabiel op 14volt en de andere keer een swinging danser....
LMM zit net een andere op 5k geleden, maar ik ga er weer sterk over nadenken, maar dan nog is het vreemd als de verlichting aangezet wordt de motor afslaat......
Wie bied??

Gr Roel

NoFear Creations
Full Member
Full Member
Contacteer: Website

RE: Vraagje voor de heren techneuten alhier V6 3.5 loopt ***

do sep 18, 2008 21:10

Klinkt misgien erg simper, maar kan het niet zo zijn dat je accu gewoon is overleden, of je dynamo??
"Tijdelijk Alfa loos..."

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Vraagje voor de heren techneuten alhier V6 3.5 loopt

do sep 18, 2008 21:16

Klinkt misgien erg simper, maar kan het niet zo zijn dat je accu gewoon is overleden, of je dynamo??
Iig iets met de stroomvoorziening.Klemmen van je accu goedvast ,geen draadbreuk in je laadstroomcircuit?

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Roeltje 164

do sep 18, 2008 21:17

Accu was en is vol , heb em net van de lader gehaald, dynamo is een optie natuurlijk....
Nog niet aan gedacht.
Thanx

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 18, 2008 21:18

Waarom moest ie dan aan de lader? :wink:

Grtz,fRank
Poetsen is voor mensen met patina-angst...

Roeltje 164

do sep 18, 2008 21:19

Iig iets met de stroomvoorziening.Klemmen van je accu goedvast ,geen draadbreuk in je laadstroomcircuit?

Grtz,fRank
Klemmen zitten goed vast, zal meten worden...

Maar net 5000 km probleemsloos gereden door wer en wind , vreemd allemaal weer....

Roeltje 164

do sep 18, 2008 21:41

Waarom moest ie dan aan de lader? :wink:

Grtz,fRank
Omdat mijn goede accu in de TS zit en degene die daaruit kwam leeg was na 1 1/2 jaar stilstaan, echter na 2 dagen opladen weer vol was?

Maar zou het aan de accu kunnen liggen dan??

Gr Roel

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 18, 2008 21:55

als die voltmeter zo flipt zou ik gokken op de dynamo... :?

Controleer ook of de massakabel van blok naar carrosserie goed vast zit.

Volle accu monteren en dynamo even loshalen van de bedrading. auto moet dan gewoon goed lopen op de spanning die van de accu gehaald wordt.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Roeltje 164

do sep 18, 2008 22:36

als die voltmeter zo flipt zou ik gokken op de dynamo... :?

Controleer ook of de massakabel van blok naar carrosserie goed vast zit.

Volle accu monteren en dynamo even loshalen van de bedrading. auto moet dan gewoon goed lopen op de spanning die van de accu gehaald wordt.
Okee, dat is huiswerk voor morgen..thanx

Ik zal verslag uitbrengen...

Gr Roel :wink:

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

do sep 18, 2008 22:48

Roel,

als ik dit zo lees dan kan het bijna niet anders dan dat er ergens een probleem in het laadcircuit zit. Het "flippen" van de meters geeft aan dat er onvoldoende spanning (vermogen) naar de diverse componenten gaat. Het slechte stationair lopen kan ook heel goed komen door een instabiele voeding waardoor de digitale signalen gaan haperen.

Gezien het feit dat de + pool van de accu is geweest zou het best eens kunnen zijn dat de dynamo, spanningsregelaar of accu toch beschadigd zijn. Wellicht dat er ergens een aarde verbinding hapert.

Ik zou het in eerste instantie niet gaan zoeken in de LMM, lambda of stationairregelaar maar in de bovengenoemde punten.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do sep 18, 2008 23:15

De meeste accu's zullen na 1 1/2 jaar stilstaan niet veel capaciteit meer hebben hoor. Die zou ik ook even meepakken in het verhaal.

Roeltje 164

do sep 18, 2008 23:25

Dank heren,

Dat vermoeden was er al, maar nu dan wel bevestigd min of meer.

Keep you posted...

Thanx

Andretti Molletti

do sep 18, 2008 23:31

99% zeker dat het de dynamo betreft Roel!
Wat er gebeurt is het volgende: Door je losse kabel kon de dynamo zijn vermogen niet kwijt. Vermogen is het product van stroom en spanning (P=U*I). Omdat de kabel loshangt en er geen stroom vloeit loopt dus de spanning enorm op. Dit beschadigt vaak de spanningsregelaar in de dynamo. Als de spanningsregelaar soms wel som niet goed laad dan krijg je wispelturige metertjes en af en toe storingen. Voor het inspuitsysteem en dus het goed lopen van de motor is een stabiele accuspanningessentieel. Dat hij te laag is of te hoog maakt niet zoveel uit, daar compenseert de regeleenheid op. Maar fluctuerende spanningen dus een dynamo die dan weer hoge dan weer lage spanning geeft daar kan een inspuitsysteem niet mee omgaan.
Het fluctueren (snel wisselen) van je spanning moet wel een beetje gedempt worden door je accu, immers als de spanning even te laag wordt dan zal de accu juist energie gaan leveren... als de spanning vd dynamo te hoog wordt danzal de accu deze spanning gaan gebruiken om extra te laden. Vaak is het zo dat de accu van te hoge laadspanning stuk gaat (meestal droog kookt).
De accu gaat van stilstaan alleen niet stuk, is meestal een combi. Maar vervang je accu door die in de TS en doe makkelijk en vervang in eerste instantie eerst je spanningsregelaar dat scheelt geld en werk.
Succes!!!!

Roeltje 164

do sep 18, 2008 23:47

Okee thanx Dre,

Maar het probleem was er ook al met de nieuwe accu, die ging zelfs leeg langs de snelweg.

spanningsregelaar dus, of gewoon een gereviseerde dynamo regelen..

Allemaal bedankt en ik houd jullie op de hoogte..

Gr Roel

Die gaat slapen..

Ciaooo

Andretti Molletti

do sep 18, 2008 23:59

Dan kun je je accu idd uitsluiten en een dynamootje doen ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”