Pagina 1 van 2

camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 17:23
door Ba
ej,

na ongeveer 10000 km waren de binnenzijde van de voorbanden van mijn 75 tot op het draad versleten. Ik wist al dat er te veel camber op de voorwielen stonden, dus wilde ik de de camber en de uiltijning goed hebben. Na enige nutteloze bezoekjes aan garages ("Ja hoor meneer, wij kunnen het camber van een 75 instellen. Kunt u morgenochtend langskomen?" de volgende dag, zelfde persoon: "Camber instellen van een Alfa 75? Dat kunnen wij helemaal niet!" :? ) ben ik op aanraden bij Henze te Den Haag uitgekomen.
Goed geholpen, en hebben ze de 75 uitgelijnd. Echter konden het camber niet verminderen, omdat deze volgens hun al op het minimum zat. Ze hebben mij verteld dat vooral de instelling rechtsvoor niets van klopte. Volgens hun kwam het wellicht door of een klap, of is het allemaal wat uitgelubberd in de loop der tijd.

Komt iemand dit bekend voor en weet deze wat te doen om het weer goed te krijgen?

Hierbij nog het meegekregen printje:
Afbeelding

Ba

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 17:50
door Speeder
Als geheugensteuntje / opfrisser nog even een exploded view van de voorwielophanging:

Afbeelding

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 17:52
door Andretti Molletti
Alles is te stellen wat niet goed staat en je slijtage komt door uitspoor.. ding zal wel niet lekker stabiel voelen (zoekerig?) rechtuit rijdend?

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 18:07
door Ba
Hij rijdt zonder te sturen kaarsrecht door, en voelt naar mij weten stabiel en niet zoekerig aan. Op hoge snelheden snelheden werd mij verteld dat ie minder stabiel is, zelf heb ik er laatst geen last van gehad. Echter heb ik niet veel ervaring met auto's op hogere snelheden.

Re: RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 18:47
door Speeder
Hij rijdt zonder te sturen kaarsrecht door, en voelt naar mij weten stabiel en niet zoekerig aan. Op hoge snelheden snelheden werd mij verteld dat ie minder stabiel is, zelf heb ik er laatst geen last van gehad. Echter heb ik niet veel ervaring met auto's op hogere snelheden.
Met het stuur exact in het midden heeft hij voor het uitlijnen inderdaad altijd kaarsrecht gereden.

Met de oude setting, voor het uitlijnen, vond ik hem persoonlijk op snelheden >100 behoorlijk zenuwachtig en zoekerig sturen. Smaken verschillen natuurlijk, just my 2 cents. Auto is echter koni geel afgeveerd en iets verlaagd. Naar mijn idee moet het daarom beter kunnen.

Na het uitlijnen heb ik er overigens zelf niet meer mee gereden.

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 18:47
door Andretti Molletti
De getallen zeggen dat hij instabiel moet zijn op hogere snelheden ... maar goed, uitlijnen was een goed idee, fijn dat je een rapport hebt, maar alles wat fout staat had gesteld kunnen worden.
Begin eerst maar eens met je camber wat op te vullen met een dikke ring van 3 mm oid en dan met een touwtje iets toespoor geven. Dat maakt al een wereld van verschil nl.
Uitlijnen moet je doen bij iemand die van te voren kan aangeven dat hij weet wat hij doet én de spullen heeft om een 75 te verstellen... geen idee wie in DenHaag... vraag DickUSA eens??

Re: RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:08
door Speeder
De getallen zeggen dat hij instabiel moet zijn op hogere snelheden ... maar goed, uitlijnen was een goed idee, fijn dat je een rapport hebt, maar alles wat fout staat had gesteld kunnen worden.
Begin eerst maar eens met je camber wat op te vullen met een dikke ring van 3 mm oid en dan met een touwtje iets toespoor geven. Dat maakt al een wereld van verschil nl.
Uitlijnen moet je doen bij iemand die van te voren kan aangeven dat hij weet wat hij doet én de spullen heeft om een 75 te verstellen... geen idee wie in DenHaag... vraag DickUSA eens??
Het plan bestaat om de wielophanging, wanneer daar weer tijd en geld voor is, uit elkaar te schroeven en waar nodig te voorzien van nieuwe bussen/ringen etc. Het meest handig is natuurlijk om deze revisiebeurt eerst uit te voeren zodat alles schoon en gangbaar is, en vervolgens de wielophanging dan als finishing touch bij een 'specialist' aan alle kanten te laten stellen.

Mijn vraag: wat vind je van de instelling zoals hij nu is? In principe staat er behalve het camber niet veel buiten de tolleranties.

Re: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:24
door Frits
ej, ben ik op aanraden bij Henze te Den Haag uitgekomen.
Wellicht even bij Henze in Rijswijk langsgaan met dit verhaal
Dit is de hoofdvestiging en daar loopt een mannetje rond die (iets) meer verstand van zaken (en Alfa's) heeft dan op de Haagse vestiging. Mogelijk kan deze een 'second opinion' geven

(persoonlijke mening naar aanleiding van 2 ervaringen bij beide locaties)
Afbeelding

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:41
door LENZ
Prins hoort niet (meer) bij Henze hoor!.
Ben Prins heeft meer dan genoeg ervaring in huis , ook met 75's. Misschien heb je net de verkeerde monteur getroffen.
Daar weten ze echt wel dat caster,camber en sporing afstelbaar is, alleen is dat vaak flink wat meer werk dan de gemiddelde moderne alfa waar alles ook vaak nog lekker gangbaar is.
Een 75 volledig uitlijnen is snel meer dan een uur werk.

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:48
door LENZ
Oh, lees net dat je bij henze den haag ben geweest , dacht prins techniek.
Zaten in den haag en was ook henze, maar zitten nu in wassenaar.

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 19:54
door Aikon1694
Via de Alfa Workshop (Huib Onderstal) kwan ik altijd bij Henze vlak bij het centraal station terecht. Bedoel je die Lenz?

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 20:09
door LENZ
Ja, maar daar zitten ze nu niet meer.

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: do okt 02, 2008 20:51
door Andretti Molletti
Speeder: het uitspoor maakt dat hij zoekerig wordt, of interpreteer ik de - nu verkeerd?
Hij moet iig toespoor hebben en het camber tja dat is wel erg recht zeg maar ;)

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: vr okt 03, 2008 10:03
door Atte
Toespoor?
De enige echte werkplaatsspecificaties van Alfa Romeo geven voor de 75 1.8 aan:
Sporing (expliciet vermeld: toe-out, dus uitspoor): 1 mm +/- 1 mm.
Camber (wielvlucht): - (negatief) 30' +/- 30'.
En als je de auto iets verlaagt en je stelt je camber niet bij, dan heb je een probleem.

Even omrekenen naar mm.
Henze heeft gemeten: totale sporing vooraf 0,98 graad (stellen we voor het gemak op 1 graad) = 6,8 mm
Hebben ze terug gesteld naar 0,23 graden = ongeveer 2,3 mm uitspoor. Even gerekend met de 14" wielen zoals standaard geleverd.
Door het in- en uitsturen in een bocht krijgt de wagen nog meer uitspoor in de bocht, door de werking van camber in combinatie met de askanteling (caster). Het wiel gaat dan nog 'platter' liggen. Dus rijdt meer op de binnenkant. En dat is bij rechtuit rijden (en bij remmen!) ook al het geval.
Dus de sporing nog een ietsie naar minder uitspoor.

RE: camberprobleem 75

Geplaatst: vr okt 03, 2008 10:11
door yuri 75 V6
Klopt, volgens het boekje moet je uitspoor hebben. Maar toespoor rijdt en stuurt toch echt een pak prettiger, zeker op een verlaagde 75.