Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

1 Zwarte bougie met koolaanslag

wo okt 08, 2008 21:44

Heren techneuten denk even met me mee.

Even een stukje voorgeschiedenis. Het gaat hier om mijn 2000 Berlina waarvan de motor door mij in 1999 totaal gereviseerd is en heeft nu nu zo'n 72000 kilometers gereden. En onder revisie versta ik dus ech alles!!
Het olieverbruik is de laatste anderhalf jaar toegenomen tot zeg 1 liter op 1300/ 1400 km. Ik heb in het verleden ook het "pingelprobleem" hier aangekaart. ik dacht diverse keren dit opgelost te hebben maar steeds stak het op onverklaarbare momenten de kop weer op.
Het olieverbruik werd steeds groter.
De Bougie van de 1'e cilinder was steeds gitzwart met veel koolaanslag. de andere bougies waren gewoon perfect.

Ik heb vorige maand de Giro del Serpente gereden en hen voordat ik vertrok de cilnderkop gedemonteerd en zelf de zuiger/cilinderbus van de 1'e cilinder omdat ik aan een gebroken zuigerveer dacht. niet dus, zuiger en cilinderbus was niks te zien. het het (natuurlijk in de zelfde stand) weer gemonteerd.
Wel zag ik dat de klepseal van die cilinder totaal vergaan was. Aha, dacht ik probleem gevonden. van alle inlaatkleppen heb ik dus de seals vernieuwd en alles weer gemonteerd. Heb de giro gereden (4500 km) en laatst in de file begon de berlina weer op 3 cilinders te lopen.
na de file als er weer gereden kan worden brandt hij wel weer schoon. bij thuiskomst de bougie van de 1'e cilinder eruitgedraaid en die zat helemaal dicht (zie foto) andere bougie's zien er perfect uit.
Ik zit eigenlijk hier een beetje hardop in mijzelf te praten omdat ik het antwoord al weet. Dit is olieverbruik!!! Ik snap eigenlijk niet waarom? Motor heeft net 70.000 km gereden zuiger en cilinder was niks te zien. klepgeleider nauwelijks speling. nieuwe klepseals. waarom maar op 1 cilinder?
Ik gebruik goede olie (20W50) en rij altijd als de motor koud is met beleid.Het pingelen steekt ook weer de kop op, maar zeg ik er meteen bij ik heb de laatste keer euro 95 getankt omdat er niks anders voor handen was.
Oja, Ik heb ook in het buitenland vorige maand bij het tanken octanboost bij de benzine gedaan omdat niet overal euro 98 voorhanden was. kan dit ermee te maken hebben dat die bougie zo zwart is? denk het niet omdat ze dan allemaal zwart zouden moteen zijn.

Ik hoor jullie reactie wel. Maar ik ga natuurlijk niet 1 zuiger met bus vervangen dan natuurlijk alle 4 (dus eigenlijk weer een revisie)

Mvg. Richard www.berlina.nl
Afbeelding
Tips???
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

wo okt 08, 2008 21:50

Oja, nog een kleine aanvulling, een compressie test gaf geen uitsluitsel want op alle 4 de cilinders was de compressie perfect en gelijk.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 07:59

staat je mengsel op cil.1 wel goed?
Je zou em eigenlijk even aan de 4gastester moeten hangen om te kijken wat de uitstoot is,mogelijk dat dit meer vertelt....
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5596
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 08:13

wat noem jij de eerste cylinder? schutbordkant (is nr 4 ) of voorkant? (even voor de zekerheid..)
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 10:03

wou ik ook zeggen, als het schutbordkant is dan ga ik gelijk de vacuumslang van de bekrachtiger verdenken. De eerste is aan de kant van de radiateur, normaliter. De vierde is die van het schutbord..

Hoe zeker weet je dat de carbs alle goed zijn, en hoe zeker ben je van de inlaatrubbers etc? Niet dat dit per se samenhangt hoor!
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4405
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 11:49

Ff uit de losse pols, ik heb het maar half gelezen. Weet niet precies wat voor motor er in je berlina zit maar je hebt (latere?) nord blokken met een aftakking van de carterontluchting naar alleen cil 1.
Dat slangetje moet je dus afpluggen. Zit volgens mij alleen op latere nord blokken en niet origineel op een berlina, maar niet originele delen komen vaak genoeg voor dus.

Gr,
DJ

Gebruikersavatar
Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8225
Lid geworden op: di apr 04, 2006 03:21
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 12:44

Ook even uit de losse pols....

Bij een vacuumlek gaat ie te arm lopen en zal de aanslag eerder naar wit neigen dan naar zwart... toch? (zie ook de kop van mijn sjuul die een vacuumlek had)
Afbeelding

De meest linkse is kapot gelopen en dus dicht geslagen van de olie maar het verloop naar links toe (steeds wittere uitlaatkleppen) is wel duidelijk te zien denk ik.

Dit lijkt me een ontstekingsprobleem... ook vanwege het pingelen...

Heb je de weerstand van de bougiekabels al eens gemeten?

Bougies onderling gewisseld?

Verplaatst het probleem zich naar een andere cylinder dan?

NGK's gemonteerd ipv die Lodges?

Het rembekrachtiger vacuumtraject al eens afgespoten met remmenreiniger bij stationair draaiende motor?

Idem met het inlaattraject?
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Andretti Molletti

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 12:53

Defect op een andere cilinder geeft veel carterdamp wat zoals DJ al zegt evt via het slangetje voornamelijk op cilinder 1 terugkomt ..
Dat het olie is is zeker, niks vacuumlek.

Heb je veel carterdruk.. ?? (hand op de olievuldopening...)

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 20:34

onder cilinder 1 versta ik de voorste (ik tel altijd vanaf distributiezijde). De sproeierbezetting is standaard (dellortho's primaire sproeier 52, hoofdsproeier 135) carburateurs staan synchroon (afgesteld met een kwikkolom en alle 4 de kwikbuizen staan gelijk)
Bougies wisslen helpt niet steeds slaat cilinder 1 vet. Inlaatrubbers zijn 3/4 jaar geleden vervangen.'
Het dunne slangetje wat loopt van het kleppendeksel (carterontluchting) naar inlaatspruitstuk van de 1e cilinder is afgedopt.
Onderdruk als je de olievuldop eraf draait is "normaal" beslist niet bovengemiddeld.

Het gekke is zodra je er weer een "verse" bougie indraait loopt hij als een speer en is er niks te merken. Ik zie ook totaal geen rook uit de uitlaat tijdens het rijden, ook niet als je bij hoge snelheid een tijd gas loslaat en dan plotseling weer gas geeft.
Een paar weken geleden op de terugweg van de Giro in duitsland nog even gereden 6100 toeren in de 5e versnelling. dus lopen wil hij nog wel.
Draaiend gedeelte van de motor is geballanceerd, met een iets afgedraaid vliegwiel. zuigers en drijfstangen uitgewogen en inlaatkanalen van de kop geoptimaliseerd. standaard nokkenassen.

Olie is monenteel 20W 50. Zou een klassieke "60' (dus iets dikker) helpen. ik zelf zeg je verschuift het probleem , want het ligt denk ik niet aan te dunne olie.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Andretti Molletti

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 20:45

iets zegt mij dat mijn acount gaat verdwijnen... zo ook mijn topics dan....
Laatst gewijzigd door Andretti Molletti op vr feb 20, 2009 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 21:01

.

Heb je veel carterdruk.. ?? (hand op de olievuldopening...)
dit is belangrijk.
kijk eens hiernaar.... :idea:

Andretti Molletti

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 21:04

Onderdruk als je de olievuldop eraf draait is "normaal" beslist niet bovengemiddeld.

Gebruikersavatar
Dominic
Guru
Guru
Berichten: 1090
Lid geworden op: do okt 25, 2007 11:09
Locatie: Belgie

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 21:14

tja wat is de norm....

de 1 e cylinder geeft eigenlijk alleen problemen met hoge carterdruk.dan spuugt tie alle vervuiling via het luchtfilter in de 1 e cylinder


de bougie ziet er wel heel vervuilt uit.misschien een hapje zand gehad

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

Re: RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 21:46

Aha techniek!!!
Altijd leuker dan gemijmer over files ;)

Richard, cilinder 1 is dus cilinder 1! (Basta ;))

Nog een optie: een lekkage langs je klepgeleider. Komt vaker voor... er is bij montage een kras getrokken tussen klepgeleider en kop.. dit is inmiddels een doorgang geworden voor de olio.
Ooit heeft ene Patje hiero de inlaat geheel gedemonteerd om na een dag stilstand te zien dat er olio op de klep gedruppeld was...
Haal je kleppendeksel eens los en kijk eens hoe hoog je olie staat tov de keerring om de klepgeleider?

We gaan dit oplossen!!!

;)
Allereerst dank aan allen voor het meedenken. Andretti je bedoeld alleen het kleppendeksel demonteren en kijken hoe hoog de olie in de kop staan bij de inlaatklepbekers van cil. 1 en 2? of ook de inlaatnokkenas en klepbeker van cilinder 1 demonteren en kijken hoe hoog de olie daar staat (enof er olie staat.'
Maar zeg ik dan als gedurende de nacht de olie langs de klepsttel gelekt heeft moet de motor tijdens het starten even een rookpluim uit de uitlaat geven. en dat doet ie niet of nauwelijks.
Het pingelen komt nu lijkt mij duidelijk van de koolaanslag wat op de zuiger van de 1e cilinder zit wat gaat "gloeien".

De bal ligt nu weer in jullie hoek :lol: :lol:

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

RE: 1 Zwarte bougie met koolaanslag

do okt 09, 2008 22:02

Is wel giga vervuild zo. :?

Als ie met een frisse plug wel goed loopt kun je de ontsteken, kabels ed ook meteen uitschakelen, mengesel is het ook niet alk dan niet icm vacuum lekken.
Pure olio en dat kan maar via 3 plekken daar komenKlepgeleider vind ik een hele goede suggestie, maar dan zou het probleenm ( tijdelijk) weg moeten zijn na de montage van nieuwe seals, tenzij de afdichting tuin de persing tussen klepgeleider en kop zelf het probleem is. Anders: Zuiger/zuigerveerpassing maar daar ben je zeker van dat dat het niet is, maar dat ligt nog steeds het meest voor de hand.
Waar ik ook nog aan dacht: Kan je oliekanaal via de koppakking doorzweten richting je kop?? Het is niet voor de hand liggend gezien de afstand die de olie dan moet overbruggen, maar theoretisch kan het natuurlijk wel.
Kijk verder eens bovenop je inlaatklep. Is die ook vettiger dan de rest? Dan zit het probleem daar nog voor, maar dan zou het een inwendige lekkage van de kop zelf zijn, want via de inlaatpakking wordt geen oliekanaal afgedicht.

Ik roep maar wat..
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”