LPI - lambdasturing - dus storingsgevoeliger dan zonder.
Wat ruik je uit de uitlaat als ie warmgedraaid op LPI staat? Ook nog benzinelucht?
BIjna zeker geen vonkenkwestie!
De eerste 2-3 minuten loopt een koude auto op LPi gewoon op benzine hoor. Hij schakelt pas over op gas als de lambdasonde warm is en signaal geeft.
Ik kan me wel voorstellen dat de auto doordat er weinig op benzine gereden wordt vuile injectors, leidingen of een pomp heeft. Dan zal de auto belabberd lopen op benzine, zeker als hij koud is. Ik heb dit zelf bij mijn 2e gasbak 155 gehad, uiteindelijk is daar met een nieuwe pomp en gereinigde injectoren pas een einde aan gekomen.
Hoe lang laat je de auto op benzine doorlopen? Je schrijft dat de auto ook op gas belabberd loopt als hij koud is, is dat duidelijk anders belabberd, of lijkt het op hetzelfde als bij benzine? Als je motor en uitlaat goed op temperatuur zijn, hoe lang duurt het voor de auto dan van benzine op gas overschakelt? Als dat veel langer dan een minuut is, kan je LPi de lambda waarschijnlijk niet goed uitlezen. Dan zou je dus een probleem met je lambdasonde of met de bekabeling daarvan naar je LPi hebben.
Houdt er rekening mee, dat zowel je ECU als je lpi-computer zelflerend en regelend zijn. Als je iets verandert, kan het dus een aantal kilometers kosten voordat deze opnieuw zijn ingeregeld. Met storingszoeken moet je daar rekening mee houden, soms duurt het even voordat je resultaat van je reparatie merkt. Bij ontstekingsproblemen moet je overigens wel onmiddelijk resultaat merken.
Ik ben nog niet 100% overtuigd van het feit dat het geen vonkprobleem is, de auto loopt zowel op gas als op benzine slecht, vandaar. Of er zijn meerdere dingen mis, of het is 1 probleem wat niet in de inspuiting van beide brandstoffen afzonderlijk zit. De temperatuursensor van de inlaatlucht en de koelvloeistof zijn zeker een mogelijkheid, de luchtweger, de lambdasonde en nog steeds de ontsteking zijn volgens mij wel voor de hand liggende mogelijke oorzaken.
Ik vind het vervelend dat het niet lukt om de computer uit te lezen, weet je toevallig welke testapparatuur de garage gebruikt en welke versie daarvan eventueel? Misschien dat ze iets gebruiken wat het niet met deze computer doet en dat het niet aan je computer ligt. Ik geef je een behoorlijk grote kans dat er in het geheugen van je computer een aantal storingsmeldingen staan die een heleboel duidelijk kunnen maken over wat er mis is. Ook kan je met het uitlezen van de computer gelijk zien welke waarden je temperatuursensors, je luchtweger en dergelijke aangeven, dus als daar iets niet lekker mee is zie je dat ook vrij snel.