Rens 1.7QV
Guru
Guru

Oliespecificaties

za mei 28, 2005 16:43

Ik heb ff een vraag over de oliespecificaties. Sinds eind 2003 heb ik een 33 1.3S. Het olieverbruik van die 33 is niet slecht ong 1 op 5000. Af en toe moet ik dus wat bijvullen. Ik doe er dan olie in van Comma 10w40 en api SL/CF. Hiermee vulde we ook altijd de 164 TS van m'n ouders mee als dat nodig was en dat heeft in 250.000 km nooit problemen opgeleverd.

Alleen nu zag ik toevallig in het instructie boekje dat er olie in zou moeten van 10w40. SF/CD.

Dat laatste komt dus niet overeen, alleen nou vroeg ik mij af wat dat betekend. Het heeft volgens mij te maken met de toevoegingen in de olie. Maar kan iemand dat specifieker uitleggen???

Volgens Alfa:
10w40
API SF/CD
CCMC G5/PD2/D4

Soms wat bijgevuld:
10W40
API SL CF
ACEA A3 B3

:-k

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

RE: Oliespecificaties

za mei 28, 2005 21:47

SF en SL zegt iets over de kwaliteit vd olie..
S is een standaard letter en zegt dat het Benzinemotoren betreft... de F geeft de kwaliteit aan...in de loop der tijd wordt de kwaliteit steeds beter en de letter steeds "hoger " in het alfabet... dus L is kwalitatief veel beter dan F!!
Je hebt dus niks fout gedaan, maar juist goed!
De door jou gebruikte olie is kwalitatief beter dan de voorgeschreven olie!

Rens 1.7QV
Guru
Guru

za mei 28, 2005 22:45

Oke het is duidelijk. Boft die 33 toch maar weer O:) :wink:

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Andretti Molletti

za mei 28, 2005 23:06

En jij ook ;)

Koen
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Oliespecificaties

za mei 28, 2005 23:48

SF en SL zegt iets over de kwaliteit vd olie..
S is een standaard letter en zegt dat het Benzinemotoren betreft... de F geeft de kwaliteit aan...in de loop der tijd wordt de kwaliteit steeds beter en de letter steeds "hoger " in het alfabet... dus L is kwalitatief veel beter dan F!!
Je hebt dus niks fout gedaan, maar juist goed!
De door jou gebruikte olie is kwalitatief beter dan de voorgeschreven olie!
Moet je niet opletten dat je een te goede kwaliteit van olie gebruikt. Ik heb op school geleerd dat bepaalde additieven (bij betere kwaliteit van olie) in het slechtste geval de dichtingen van je motor zouden kunnen aantasten. Of is dit weer een schoolvoorbeeld van een meester die het denkt beter te weten?
Alfetta GTV 2.0
Giulia Nuova
Ducati Monster S4R
Gehad: Alfa 33 1.7 ie
------------------------------
First Rule of Italian Racing: What's behind you, is not important !

Andretti Molletti

zo mei 29, 2005 00:03

Tja theoretisch wel... maar dan moet je denk ik meer denken aan echte oldtimers met katoene keerringen...

Uit mijn ervaring zeg ik je dat het meevalt...(nooit problemen gehad nl)

Wat wel zo is .. een nieuwerwetse Syntheet heeft vaak losmakers dus oplosmiddelen die heel veel kool en troep tegelijk kunnen losmaken in je oude motortje zodat je oliepomp gaat verstoppen met alle gevolgen... maar ook dat geld voor ouwe brikkies...

Belangrijkste is dat je in een oude motor met veel speling geen dunne volsyntheet gooit..

De kwaliteit van de olie kan iig nooit te goed zijn!

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: Oliespecificaties

ma mei 30, 2005 17:52

Hier kan je meer vinden:

http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Greetz en succes,

Aad
Meteen ook maar even het verhaal over de oliewissel gelezen. Lijkt allemaal logisch maar ik snap het "cranken" even niet. Voor zover ik begrijp is het de bedoeling de motor deels onklaar te maken zodat de startmotor wel draait maar de motor zelf niet aanslaat. Waarschijnlijk met de bedoeling om de oliepomp vast de olie rond te laten pompen zonder dat de motor draait...Is dit gebruikelijk? Moet ik dit bij mn 75 TS ook doen na een oliewissel????

Rens 1.7QV
Guru
Guru

ma mei 30, 2005 18:40

Voor alleen een oliewissel lijkt me het niet nodig, want dan is er op veel plekken nog gewoon olie. Alleen dat geldt niet voor een gereviseerd blok, want nu wordt eerst de olie rond gepomp, voordat je echt gaat starten. Dan heb je tenminste overal olie.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Terug naar “Algemene Technische vragen”