Pagina 1 van 2

start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 18:40
door LucianoQV
Afgelopen week van m'n 166 JTD de koppeling laten vervangen.
Daarna startte de auto wat moeizaam ==> traag ronddraaien start motor.
Dag erna eerste keer ook nog moeizaam starten. Later op de dag startte de auto helemaal niet meer. Ik hoor nog wel een klik ergens van de startmotor. Maar deze draait helemaal niet meer! Accu is gechecked en is 100% OK

Wat kan dit zijn en zou dit te relateren zijn aan vervangen koppeling???
Ik weet niet of de startmotor daarvoor los moet?

Thanks.

Grtz

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 19:18
door ravado
Ik denk dat de startmotor versleten is. Ik ga er van uit dat je 100% zeker weet dat de accu goed is (anders lijkt de klacht heel veel op een slechte accu maar als die echt goed is dan zal de startmotor versleten zijn)
Heeft niets met het vervangen van de koppeling te maken.

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 19:26
door LucianoQV
Dank je!
Dat vreesde ik ook wel al.

Kom je hier makkelijk bij? Dus van boven af? Dus, is dit makkelijk zelf te doen??
Wat kost een revisie startmotor ongeveer?

Grtz

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 20:15
door Andretti Molletti
Vergeet de bedrading niet he?!
De massa kabel is ook losgeweest bij de koppelingsreparatie.
Dus meet de spanning over de startmotor tijdens het starten, dan weet je meer.

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 20:21
door LucianoQV
Zijn deze meetpunten van boven af te bereiken?
Zie zo op eerste zicht, met looplamp, niet veel. :-(

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 20:58
door LucianoQV
OK heb op 12V aansluiting op start motor gemeten. Hele dikke rode kabel!

Start motor/Accu
Geen contact: 12.2V/12.2V
Contact: 8V
Start: 2V/10.8V

Iemand een clou?
Automateriaal zaak heeft de accu doorgemeten en me verteld dat deze 100% goed is!

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:05
door Andretti Molletti
Start nu eens en meet op de polen van je accu... als dat ook 2 v is, is het toch de accu, blijft deze goed (lees 9v) dan ishet de pluskabel....

Maar zo te lezen is het dus niet je startmotor!

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:06
door LucianoQV
Zie m'n update.
Was ik mee bezig terwijl jij antwoordde ;-)

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:09
door Andretti Molletti
jeetje dan heb je dus in je pluskabel een heftig probleem!
Zit deze goed vast op de startmotor en zit je accupoolklem goed vast zonder witte oxidatie ertussen??

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 21:24
door LucianoQV
Accu klemmen opgeschuurd. Zijn dus goed.
Probleem blijft :-(

Zal morgen de garage waar ze de koppeling vervangen hebben maar eens bellen.
Want als het de pluskabel is kan ik hierin toch wel een verband zien. Niet dan?
Zou anders wel erg toevallig zijn.

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 23:09
door giulia-tom
Zet eens een goede Startkabel tussen blok en chassis (eventueel met minpool erbij.)
Ofwel een paralelle massa.

Levert dat wat op? Want die zit wel in de weg bij koppeling - mogelijk niet goed of kapot bij hermontage?

beetje offtopic - was je (dure) vliegwiel nog in orde?

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 23:19
door LucianoQV
OWKEY nog goede tip idd!!! Ga ik morgen uitproberen.

Ja vliegwiel gelukkig nog goed. Zat wel iets van speling op zeiden ze. Want zou blijkbaar 800 ex btw zijn :-S

Re: RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: ma nov 10, 2008 23:24
door giulia-tom
Ja vliegwiel gelukkig nog goed. Zat wel iets van speling op zeiden ze. Want zou blijkbaar 800 ex btw zijn :-S
Yep-s! Als je koppeling nu "licht" gaat qua bediening dan hadden ze gelijk!

Als mijn parallele methode soelaas biedt ga dan naar de sloop en monteer gelijk 2 dikke aardekabels (min kabel van sloper afknippen, met wat mazzel vindt je deze nog met ogen eraan.
Kun je monteren tussen bak en subframe (of het frame zijn montagegaten genoeg te vinden die nu ongebruikt zijn.

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: di nov 11, 2008 17:23
door LucianoQV
:-) bood soelaas.

Echter na het weghalen van de extra GND startte de auto ook weer.
Ik heb vandaag niet op voorhand geprobeerd te starten zonder deze extra GND........

Kan het ook in overgangs weerstand in het relais van de start motor zitten?

RE: start problemen 166 JTD

Geplaatst: di nov 11, 2008 17:43
door giulia-tom
Dus heb je nu de reeds bestaande aardekabel (of montage daarvan) weer tot leven gebracht. Hoe tijdelijk dan ook.

Echter - dringend advies dat niet voor gerepareerd aan te nemen. Slechte massa kan rare dingen teweeg brengen en dat wil je niet met een toch redelijke dosis elektronica aan boord.
(denk aan het warm worden van lopende stroomcircuits - inbranden van contacten - smeltende draden of draadboom en dergelijke nachtmerries)

Dus: echt niet laten versloffen [-X - desnoods een extra noodmassa - voordat er echt iets kapot gaat!
Gebrekkige massa is al een redelijke alfakwaal - dat het niet goed was bleek uit je posting.

Heus: ik heb het meerdere malen gezien - tevens de treurnis van gezichten van eigenaren die daarna aan de beurt waren de beurs te trekken... :evil:


O ja: bij massagebrek heeft de weerstand van de startmotor het aanzienlijk zwaarder en werkt dus minder bij slechte massa - maar lijkt mij duidelijk nu - toch?? :wink: