Pagina 1 van 2
open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 21:51
door Michel
Zoals het elke goede Alfist betaamt (

) heb ik natuurlijk een open luchtfilter op m'n 33
Het valt me op dat sindsdien m'n bedrijfstemperatuur in de file rond de 100° dobbert. Voorheen 90° Of is dit gewoon toeval ?
Nu weten we allemaal dat een open filter, behalve mooi zijn, niks oplevert, integendeel. in de file bv zuigen we lucht aan die "lekker" opgewarmd wordt door bv de hitte van het uitlaatspruitstuk en de motor an sich. Niet wat we eigenlijk willen. Maar mijn vraag: kan dit invloed hebben op de bedrijfstemperatuur ? Een motor wordt warmer door bv een slecht mengsel of een slechte verbranding. Kan te warme lucht aanzuigen slechte verbranding veroorzaken ? Of een slecht mengsel ? graag ff brainstormen hier !

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 22:16
door AlfettaOwner
Een hogere temperatuur inlaatlucht is niet bevordelijk voor het juiste (benzine/lucht) mengel. Hoe hoger de temperatuur hoe minder de lucht op elkaar is "geperst ".
Maar of het blok er echt warmer van wordt en in welke mate
Mij lijkt dat het in extreme situatie wel zou kunnen

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 22:27
door Michel
in die richting denk ik ook.....
een slecht mengsel / verbranding kan sowieso je blok opwarmen, dat staat vast !
ik ga dat eens enkele weken evalueren en dan 't originele filter er terug op.
Ik ken verhalen van mensen die problemen hadden met een open filter bij extreem hoge buitentemperaturen. (afslaan motor....)
maar de beweringen dat zullke filters meer pk's opleveren, klasseer ik sowieso onder bullshit. hooguit een mooier geluid. (en misschien zelfs MINDER pk's

)
RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 23:18
door Dottore M
Loopt ie niet gewoon heel arm ?
Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 23:30
door 164 Q4
maar de beweringen dat zullke filters meer pk's opleveren, klasseer ik sowieso onder bullshit.
Kan ook haast niet anders.
Voorbeeld van K&N zelf:
Even ervan uitgaand dat dit verder zou kloppen betekend dat dus dat een normale filter 319cfm kan doen en een K&N 441cfm. Ok, dat is wel meer maar als de motor niet meer trekt als laten we zeggen 220cfm (willekeurig getal), waar zit 'm die winst dan?? En ga er trouwens ook maar rustig van uit dat de standaard filter wel zo berekend is dat hij zelfs als hij al wat smerig is nog voldoende lucht doorlaat, anders het een constructiefoutje zijn.
Als je iets winst zou kunnen merken (en ik zeg als), dan zou dat al moeten komen omdat de standaard filter wel heel erg veel weerstand heeft. Die van een Nissan 300ZX-TT is bijv. een filter met veel weerstand. Op zich is er nog niets aan de hand maar als je de boel gaat tunen geeft dat filter wel problemen en dan geeft een open filter wel wat winst (of beter gezegt minder verlies).
RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: do jun 02, 2005 23:50
door Hans156
Bij de 156club zie ik wel eens beschermkappen om directe (hitte) straling te verminderen.
Moet natuurlijk maar passen....

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: vr jun 03, 2005 01:13
door pepijn
open filter helpt wel degelijk de moter beter te laten ademen en iets meer peekaa's te krijgen. Alleen vergeet 99,99% (ook ik op m'n TS) er een airbox omheen te fabrieken. zodat alleen koele lucht het filter bereikt en idd niet alleen om de moter heen wervelende warme lucht. Met een goede airbox erbij is het niet alleen geluidswinst maar ook peekaa winst.
Slechter word het er iig niet door. Kijk eens hoe het filter bij moderne auto's zit weggewerkt. Niet voor niks worden er tegenwoordig weer grote "muilen" toegepast in het design (nieuwe Audi neus, en in navolging Peugoet bv) neem een standaard 75 turbo als voorbeeld. die moest z'n adem standaard van onder een spleetje onder de linkerkoplamp halen!!!!!
Een open filter ook al ademt die warme lucht, levert zeker wel enige verbetering
op. Maar of die nu ook zorgt voor een hogere motertemperatuur lijkt me sterk..
RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: vr jun 03, 2005 08:32
door Michel
@ 164 Qv: het staaft dus idd mijn theorie dat het weinig of niks oplevert in de meeste gevallen. Wanneer je natuurlijk een open K & N tegenover een sterk vervuilde "papieren" filter gaat plaatsen, dan ga je natuurlijk wel winst boeken.
@ Pepijn: je theorie kan ik wel volgen. Maar waarom dan gans die constructie die bv Hans aanhaalt dan monteren ? Ben je dan niet gewoon beter af met een K & N in de originele behuizing ?
ivm die stijging van de bedrijfstemperatuur: het is niet extreem of zo, normaal zou het niet opvallen. Maar omdat ik een tijdje terug aan het koelsysteem gewerkt heb (nieuwe thermostaat, nieuwe fan) bekeek ik het gedrag van de meter natuurlijk met argusogen. Na de werken nog een week of 2 met het standaard filter gereden en dan merk je plots, na montage van het open filter, dat je bedrijfstemp met ca. 10° toeneemt. Ik kan geen andere verklaring vinden. Niet dat er een probleem is of zo, 100 a 105° in de file kan geen kwaad. Maar voor 't filter was ie 90 a 95°.
Ik ga eens enkele dagen rijden met 't standaard filter en kijken of dit weerslag heeft op de temp, want ik wil dit gewoon voor mezelf weten

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: vr jun 03, 2005 22:09
door Hans156
Michel heeft denk ik wel gelijk, de bedrijfstemperatuur loopt veel sneller op en bij extreme hitte..., nou dan krijg je denk ik een probleem.
Ben benieuwd of je niet gewoon naar een aanzuigbuis terug gaat.

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: za jun 04, 2005 00:28
door Andretti Molletti
Thermisch rendement bepaaldt je belasting van het koelsysteem...
Een open luchtfilter geeft MITS goed afgesteld (mengsel en ontsteking) een beter rendement en dus een LAGERE motor temperatuur....
RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: za jun 04, 2005 08:35
door Michel
moest ik dit eigenlijk niet bij tuning plaatsen ? want het betreft eigenlijk geen probleem, eerder een "boompje opzetten" hierover.
Maar we gaan verder:
@ Dré: ik begrijp wat je bedoelt, de discussie blijft of een open luchtfilter in deze opstelling wel een beter rendement geeft ?
het aanzuigen van lucht quasi 20 cm boven je uitlaatspruitstuk (hete lucht dus) = slechtere verbranding (minder samenpersen bij compressie) = lager rendement = hogere motortemperatuur ?
ik heb de motor zonet, na een rit van +/- 15 km, stationair laten verderlopen, dit keer met het standaard filter d'r in. En hij blijft ca 5° koeler !

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: za jun 04, 2005 19:14
door pepijn
FF een vraagje, sinds wanneer heb je dat open luchtfilter erop zitten?
vergeet niet dat ook de buitentemp. je motertemp beinvloedt. Gisteren was het warm vandaag koud dat scheelt je ook al gauw 10 graden bij het file rijden.
Op de terugweg van Italie zag ik ook de motertemp gaandeweg afnemen, weggereden bij 35 graden buitentemp. en in Nederland was het amper 17 graden buitentemp. In Italie in de file liep ie ook richting 100 graden en bij Eindhoven niet boven de 90. Tot het een paar dagen later weer 23 graden was en dan liep ie weer op tot tegen de 100 graden in de file.
RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: za jun 04, 2005 20:52
door Michel
die zit er al meer dan een maand op....
tja die buitentemperaturen, is ook iets van, natuurlijk !
ben benieuwd hoe dit afloopt. is geen probleem op zich, 't fascineert me gewoon !

Re: RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: za jun 04, 2005 21:08
door @lfa@lgra
die zit er al meer dan een maand op....
tja die buitentemperaturen, is ook iets van, natuurlijk !
ben benieuwd hoe dit afloopt. is geen probleem op zich, 't fascineert me gewoon !

Met een goede thermostaat moet je temperatuur altijd even hoog blijven. (Tijdens het rijden) Is dat niet zo dan is de capaciteit van je koelsysteem gewoon te gering of is je radiateur langzaam aan het dichtslibben.
Een "open"luchtfilter geeft minder aanzuigweerstand en KAN een hoger vermogen tot gevolg hebben. Bij een Carburatiemotor zal dit hogere vermogen pas echt uit de verf komen als de sproeierbezetting ook iets ruimer wordt genomen.
Doe je dit niet dan
KAN een iets te arm mengsel een iets hogere motortemperatuur tot gevolg hebben, maar ik vraag me idd af of dat te merken is.
Mooi voorbeeld zijn de Dynojet-kits zoals deze op motorfietsen verkrijgbaar zijn. Das een combinatie van luchtfilter en sproeierbezetting welke een reeele vermogensstijging tot gevolg hebben. Het thermisch rendement zal echter amper verbeteren.
De aangezogen lucht moet zo koud mogelijk zijn. Het is dus uit den boze om de aanzuiglucht vlak boven het uitlaatspruitstuk weg te pakken. Pak em gewoon uit het front, dan kun je meteen de rijwind als "Drukvulling"gebruiken. ( Alle kleine beetjes helpen nietwaar.

RE: open luchtfilter = hogere temperatuur...kan dit ?
Geplaatst: zo jun 05, 2005 01:52
door dicktenkleij1977
Zomaar even een antwoord/info richting Michel:
Een open filter levert zeker wel vermogenswinst op. Wat inderdaad in bovenstaande reacties ook al te lezen is, het is zeker van belang dat de lucht niet opgewarmt wordt. Ik ben niet zo bekend met Alfas tunen, maar wel met Hondas. Als je daar een open/sport filter plaats op de juiste plek plaatst, achter de bumper, ver verwijderd van uitlaatspruitstuk e.d., dan heb je een aanzienlijke vermogenswinst. Alle maatregelen die je kunt nemen om je mengsel te koelen helpt. Ik heb bij mijn Honda CRX'jes ook speciale pakkingen die je inlaatspruitstuk e.d. helpen minder op te warmen, reken maar dat je het merkt, zeker op DYNO uitdraai.
De standaard filters voldoen absoluut, maar zijn natuurlijk wel geconstrueerd met een heleboel zaken in het achterhoofd die de meeste mensen zal jeuken... zoals geluidsproductie van de airbox, emissie eisen e.d. vandaar dat een motor meestal gelijk al veel meer presteerd als je de ademhaling en het uitlaattraject aanpast.
Maar voor je inlaatsysteem, probeer met zo min mogelijk weerstand zo koude mogelijke lucht aan te zuigen.
Laat even horen of je nog meer tests hebt gedaan met de temperatuur!