Pagina 1 van 2

3.0 V6 24V

Geplaatst: vr dec 12, 2008 09:35
door SQUADRA LEO
3.0 V6 24v (Spider / GTV)

Waar moet je op letten ?
Distributieriem : Moet ie ook om de 60000 km / 3jaar ? (Niet goedkoop waarschijnlijk)

Thanks !

Leo.

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: vr dec 12, 2008 12:44
door frankalfa
Distributieset Leo, riem alleen is niet voldoende. Doe direct de spanrollen mee en ,als t spul toch open ligt, een verse waterpomp (van een gtv, die heeft stalen schoepen). Ook de multiriem + looprollen doen, ben je er direct vanaf.

Vorig jaar gedaan toen de 3.0 in mn 156 moest, was iets van een kleine 600 kwijt bij Tuynder maar daar zaten dan ook nog verse keerringen enzo bij.

Grtz,fRank

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: vr dec 12, 2008 17:37
door giulia-tom
Idd Leo, er zit echter nogal wel verschil tussen de prijsstellingen....als je vergelijk treft: orginele ricambi tegen hetzelfde...

Als historie niet bekend is: Alles of niks... (beetje lullig als de waterpomp begint te lekken na 15K nieuwe distributie - heb je praktisch dezelfde klus nog eens voor ogen.
Uitklokken helpt heel veel aan vlotheid en oppakken van 24v. Ik meen zelfs dat het voelbaar is.

Het is even sleutelen maar dan heb je ook wat! :wink:

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: vr dec 12, 2008 19:44
door Animale Bianco
Inderdaad, vervang alle riemen, spanners en geleiderollen, losgehaalde pakkingen en rubbers die je daar verde nog tegenkomt, en vergeet de waterpomp niet. Die met de stalen schoepen :-)

Ik hou 60000 aan, al vinden sommigen dat wat overdreven. Ken echter ook meer dan een paar verhalen van riemen die kort of minder kort daarna de geest gaven. Ik weet natuurljik niet hoe grondig de distributie daar de keer voorafgaand was vervangen, echt alles of bv alleen maar de riemen. Maar ik hoor vaak genoeg van geknapte riemen om het als meer dan een hoge uitzondering te beschouwen, en ben zelf niet bereid het risico te nemen.

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: za dec 13, 2008 09:09
door 6-bakkie
zorg dat de riem op tijd staat. Erg belangrijk bij een 24v als het gaat om levensduur en prestaties.

Re: 3.0 V6 24V

Geplaatst: za dec 13, 2008 22:22
door gaucho
Distributieriem : Moet ie ook om de 60000 km / 3jaar ? (Niet goedkoop waarschijnlijk)
Met alleen tourkilometers (weinig files dus) is maximaal 5 jaar of 100.000 km ook veilig mogelijk, maar altijd inclusief de rollen. Bij de eerste distrubutiewissel na aanschaf ook zeker de waterpomp ook laten vervangen, die hebben ook niet het eeuwige leven, en is heel makkelijk te doen als de riem eraf ligt.

De 24v erg robuust, maar door de kracht gaat slijt de koppeling natuurlijk wat harder, daar wel op letten bij aanschaf. Door de zware neus kunnen de voorste uitlaatstukken ook wel eens een drempel raken, en de leidingen naar de oliekoeler roesten standaard, zijn allemaal best duur te vervangen dus ook aandachtspunten.

Verder een heerlijke motor om in je bella te hebben dus zeker een aanrader! :)

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 10:39
door juulke
Koppeling/vliegwiel

In mijn 166 moest bij ongeveer 135.000 km de koppeling worden vervangen. Kreeg op voorhand reeds te horen dat daar ook nog wel eens een nieuw vliegwiel bij kon komen. Rubber buffer in vliegwiel was inderdaad kapot, kosten voor vliegwiel alleen meen iets van 800 euro. twee weken later raar geluid onder de moterkap, precies.... schoepenwiel van waterpomp kapot. Volledige distributie was bij 115.000 vernieuwd, zonder waterpomp (vorige eigenaar). op twee weken tijd even voor 2500 euro aan onderhoud afgetikt MAAR WAT EEN WAGEN/MOTER.

Re: RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 14:12
door frankalfa
Koppeling/vliegwiel

In mijn 166 moest bij ongeveer 135.000 km de koppeling worden vervangen. Kreeg op voorhand reeds te horen dat daar ook nog wel eens een nieuw vliegwiel bij kon komen. Rubber buffer in vliegwiel was inderdaad kapot, kosten voor vliegwiel alleen meen iets van 800 euro. twee weken later raar geluid onder de moterkap, precies.... schoepenwiel van waterpomp kapot. Volledige distributie was bij 115.000 vernieuwd, zonder waterpomp (vorige eigenaar). op twee weken tijd even voor 2500 euro aan onderhoud afgetikt MAAR WAT EEN WAGEN/MOTER.
Het verhaal wat ik hierboven ingetikt had over het direct mee vervangen van de waterpomp was naar aanleiding van jou verhaal Harry, heb ik onthouden toen... :wink:

Grtz,fRank

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 14:42
door giulia-tom
Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 14:52
door GT 75V6
Volgens mij is het officieel 3 jaar of 120.000 km., is maar net wat het eerste komt. Je kunt 'em best pas na 5 jaar vervangen, vooral doen wanneer je een liefhebber bent van Russische roulette. :roll:

Uitklokken helpt zeker. De 2.5 V6 24V van m'n pa heeft ook net een nieuwe distributie, en die motor trekt nu als een beer, ook onderin. Het was al geen zielepoot, maar het is nu allemaal nog vele malen sterker en krachtiger. 8)

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 15:03
door giulia-tom
Jij hebt het over de oorspronkelijk afgegeven vervangingsinterval (die na ingebruikname 3x officieel is bijgesteld)

Distributie over een dergelijk lang traject (zie lengte riem van V6 bijvoorbeeld) verloopt iets na slijtage. Vandaar uitklokken! :wink:
Of afstippen bij firma B.d.H. :lol:

Re: RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 15:26
door Roebar
Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )
Wat is uitklokken???? :shock:

Ik kocht in het verleden een 33 bij de voorganger van deze bekende handelaar met nieuwe riemen.............


Zucht ach laat ook maar..................... :roll:

Re: RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 15:35
door frankalfa
Ik sta toch dan raar te kijken als ik dergelijk soort motoren aantref met rammelende looprollen - terwijl de riem nog alle tekens heeft (afleesbaar)
Of: Afgestipte punten :lol: (lekker uitklokken).

(of: klant kocht een auto bij hele grote bekende alfahandelaar - bedong een nieuwe distributie - en kreeg die ook.....De riem ja!..Toen ie klokkend als een kalkoen aankwam dacht ik nog: bij mij loopt zo'n ding altijd gelijk aan barrels... :twisted: )
Wat is uitklokken???? :shock:

Ik kocht in het verleden een 33 bij de voorganger van deze bekende handelaar met nieuwe riemen.............


Zucht ach laat ook maar..................... :roll:
De 24v motoren hebben 'losse' nokkenaspoelies tov de nokkenas.Zitten puur op conische klemming gemonteerd op elkaar. Terwijl andere verbindingen bv met een spie gemonteerd zitten.
Omdat er dus geen bdp referentie is moet de krukaspositie met een meetklokje tov de gefixeerde nokkenassen bepaald worden (uitklokken).Daarna worden de poelies met speciaal gereedschap vastgezet op de nokkenassen.

In t kort, zover ik weet moet een 33 niet uitgeklokt worden. :wink:

Grtz,fRank

RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 15:57
door Alfa 1.5
Vandaar het enorme prijsverschil tussen iemand die verft en degene met het speciale gereedschap.
Het woord uitklokken is dat landelijk gangbaar hiervoor? Nooit van gehoord ja als ik klaar ben met werken.

Re: RE: 3.0 V6 24V

Geplaatst: zo dec 14, 2008 15:57
door giulia-tom
In t kort, zover ik weet moet een 33 niet uitgeklokt worden. :wink:
Bij mij wel ! :mrgreen: Als de klus geklaard is dan klok ik uit! :wink: