Pagina 1 van 4

Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: di dec 16, 2008 19:41
door Rainier155
Ik wil aanstaande zaterdag zelf dus voor het eerst de distributie gaan vervangen van een 2.0 16v TS.
Ik heb aan de hand van het artikel in klaverblaadje 123 hierover voor mezelf een samenvatting gemaakt.....
aangezien er in het artikel ook de nokkenasversteller wordt vervangen en ik dit niet ga doen, weet ik dus niet 100% zeker of ik de juiste volgorde heb (zie ook de dikgedrukte delen met ?? erbij ). ;)

Kan iemand onderstaande even doorlezen en evt corrigeren?
Bvd.
Onderzijde:
- Voorwiel passagierskant eraf.
- wielkuip eraf.
- Multiriem eraf.
- Demonteren spanrol.
- Demonteren geleiderol.
- Krukaspoelie demonteren (zit vast met 4 bouten op krukastandwiel).
- Krukastandwiel demonteren (centrale bout). ????
- Bouten onderste deel distributiekap los.

Bovenzijde:
- Bougiedeksel demonteren.
- Bobine los en aan de kant.
- Kleppendeksel demonteren.
- Distributiekap eraf.
- Grote bougie eerste cilinder eruit (links).
- Micrometerplaatsen.
- Krukas draaien tot BDP punt (Bovenste dode punt).
(Krukas iets terug en vooruit draaien en dan kun je zien wanneer de zuiger in BDP staat).
- Nokkenascaliper plaatsen op inlaatnokkenas ipv een lagerkap. (lagerkap 2 vanuit links gezien) ????
- Nokkenascaliper plaatsen op uitlaatnokkenas ipv een lagerkap. (Lagerkap 3 vanuit links gezien) ????

Demonteren Distributie:
- Demonteren distributieriem spanner
- Distributieriem los.
- Demonteren spanrol.
- Demonteren geleiderol.
- Demonteren Balansasriem + toebehoren.
- Krukas weer op BDP punt zetten.

Monteren Distributie:
- Monteren geleiderol.
- Monteren spanrol (nog niet vastzetten) en distributieriem.
- Spanning distributieriem controleren dmv merktekens op spanrol.
Pijltje en gaatje moeten tegenover elkaar staan!
- Controleren of de krukas nog op BDP punt staat!
- Vastzetten spanrol.
- Demonteren nokkenascaliper inlaat en uitlaatnokkenas.
- Krukas (handmatig) 2x ronddraaien en weer op BDP zetten.
- Ter controle de nokkenascaliper plaatsen op beide nokken.
- Controle van juiste spanning riem op spanrol dmv merktekens.
- Lagerkappen weer monteren.
- Micrometer verwijderen en bougie terugplaatsen.
- Kleppendeksel monteren met nieuwe kleppendekselpakking.
- Distributiekap monteren.
- Bobine terug plaatsen.
- Bougiedeksel monteren.

Monteren Multiriem:
- Monteren geleiderol
- Monteren spanrol.
- Monteren krukaspoelie en multiriem.
(Motor kan gestart worden).
- Monteren wielkuip en voorwiel.

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: di dec 16, 2008 20:30
door LENZ
Klopt aardig, hier wat aanvulling van mijn kant:
krukaspoelie zit met torx bouten vast, is makkelijker met luchttol.
Distributietandwiel grote bout hoeft niet los en balansastandwiel kan ook gewoon blijven zitten.
Volgorde van de beschrijving klopt hier en daar niet helemaal.
Eerst balansas verwijderen en dan pas distributie losnemen.
Inlaat nokkenas tandwiel oplossen of verwijderen door de 4 kleine torx boutjes te verwijderen en evt bout uitlaatnokkenas oplossen indien nieuwe riem niet mooi uitkomt.
Inlaat tandwiel dusdanig monteren (niet vastzetten) dat het tandwiel nog kan verdraaien door het opspannen van de distributiespanner. (tandwiel dus zo monteren dat boutjes in het midden van de sleufgaten zitten)
Spanner vast en inlaat tandwiel vastzetten en evt uitlaat tandwiel vastzetten (tandwiel blokkeren tijdens vastzetten zodat om timing ongewijzigd te laten)
Boutjes van distributiedeksel en span/rollen ed met een beetje vet monteren.
Let op bij monteren klepdeksel, trek alle boutjes gelijkmatig verdeeld aan en zet het geheel pas echt vast als alle bouten al wat aan zitten.
Bij onzorgvuldig vastzetten is er een grote kans dat je de deksel scheurt

Re: RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: di dec 16, 2008 22:40
door Rainier155
Hoi Lenz, bedankt voor je reactie en tips. :)
Heb ze even hier op m'n pc in het lijstje erbij zet.

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: di dec 16, 2008 23:37
door Alfa 1.5
Is geen torx in de krukaspoelie, als je veel sleutelt aan wat jongere Alfa's/Fiat kun je beter keer zo'n setje halen van Ribe volgens mij.
Past wel een inbus of torx in maar om er dan een luchtsleutel op te zetten?

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 00:11
door giulia-tom
In de praktijk - alfa werkplaatsen dus - wordt in 90% zo niet alle gevallen torx gebruikt, die never nooit doorschieten. (waarom zou het ook)

Re: RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 01:14
door AlfaMaster
In de praktijk - alfa werkplaatsen dus - wordt in 90% zo niet alle gevallen torx gebruikt, die never nooit doorschieten. (waarom zou het ook)
Nou dan ben ik een uitzondering, want bij mij schoot torx nu al een paar keer door in een ribe bout :(

En om nou te zeggen dat een ribedop veel kost :? Die van Midlock zitten om en nabij de 7/8 euro dacht ik.

Maar goed torx kan wel maar ik sleutel liever met goed passend gereedschap om gezeur te voorkomen:D

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 10:41
door LENZ
Als je de "juiste'' maat gebruikt gaat het gewoon goed. Praktisch perfecte passing.
Net als bij het carter, het preciese gereedschap is ook voorhanden,maar vaak wordt toch naar torx gegrepen omdat dit net zo goed of zelfs beter werkt. Indien onervaren met luchtgereedschap inderdaad beter met de hand en al helemaal bij vastzetten :roll:

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 10:48
door giulia-tom
Na even goed gekeken te hebben in de kar is de doppenset inderdaad ribe....
Maar die ga ik terugbrengen (levenslange garantie bij Gedore) want gekocht als torx.... :lol:

Ontopic maar weer!

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 12:19
door Gtv4
De kopbouten zijn ook ribe, ik draai ze toch niet graag aan met torx.

Setje ribe doppen van midlock kost weinig dus goed om erbij te hebben.

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 12:47
door LENZ
:cry: , nee joh, zet jij die dan ook net zo vast als de bouten waar we het nu over hebben.

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 18:47
door Rainier155
Ik heb een heel mooi setje ribe stukken van midlock en een zooi standaard torx maten, dus dat gaat sowieso goedkomen. :)

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 19:14
door LENZ
:thumbs:

Re: RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: wo dec 17, 2008 20:39
door BMP
Is geen torx in de krukaspoelie, als je veel sleutelt aan wat jongere Alfa's/Fiat kun je beter keer zo'n setje halen van Ribe volgens mij.
Past wel een inbus of torx in maar om er dan een luchtsleutel op te zetten?
Ik heb er een 6 gedaan met de lucht sleutel, geen enkel probleem 8)

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: do dec 18, 2008 15:58
door Speeder
Alfastrada in Amersfoort heeft een actie lopen: gratis distributiewissel (uiteraard wel kosten van nieuwe delen) Lijkt me een uitkomst voor jou!!

http://www.alfastrada.nl/

RE: Distributieriem 2.0 16v TS vervangen.

Geplaatst: do dec 18, 2008 16:14
door Andretti Molletti
Ribe:
Afbeelding

Torx:

Afbeelding

Nog meer weten?
Volg een auto-opleiding bij Andretti 8) :lol: