Pagina 1 van 1

verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 11:58
door GT_fan
Nu de Spider is verkocht wil ik de Alfetta weer eens wat aandacht geven en vaker mee gaan rijden. Deze is nog origineel en staat nog (erg) hoog op de poten, wat zijn de mogelijkheden om deze voor en achter iets te verlagen? Is dat te doen door een hobbyist of is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Heb ook andere banden nodig aangezien de huidige Michelins erg oud zijn. Zit nu 195/65 R14 onder, maar zou liever iets plattere banden willen. Zitten daar voor- of nadelen aan?

Alle tips zijn welkom!

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 12:00
door Brul(tm)
Voor je veren te verwissleen, wil je voor je eigen veiligheid werken met veerklemmen/spanners.
In mijn ogen toch wel stukje gereedschap wat je niet kan missen met dit soort klusjes.
Verder is het goed te doen voor de thuis hobbyist ;)

Groetjes,
Marc

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 12:40
door giuliettaevo
Bij een transaxle heb je geen veerklemmen nodig.... :wink: Dat is meer voor de auto's met veerpoten.

De achterveren wisselen kan bijna iedereen wel, dat is recht-toe-recht-aan werk. Achterkant op bokken zetten (onder kriksteunen). Schokdempers losmaken, watt-stangen losmaken en stabi losmaken. achteras laten zakken dmv krik, hiermee haal je de spanning van de veren af. :wink: Veren ertussenuit wrikken (uitlaat kan in de weg zitten bij sommige modelllen) en vervangen door de andere veren. monteren in de omgekeerde volgorde.

De voorkant is een verhaal apart, met de zoekfunctie is daar veel meer over te vinden( kijk ook eens bij de Alfa 75, zelfde onderstel alleen achterste bevestiging van de torsies is anders). De transaxles hebben torsiestaven die je een of meerdere tandjes kunt verdraaien wat dan weer verlaging tot gevolg heeft. Kan veel werk zijn als het vast zit! Een tijdje van tevoren ( paar weken..) al beginnen met regelmatig kruipolie te spuiten op de spiebanen van de torsies helpt met loskomen.

Succes, het wordt wel veel mooier! :P

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 13:54
door frankalfa
Vwb je banden,
Een plattere band levert iets minder veercomfort (maar dat ga je zowiezo inleveren bij verlagen :lol: ) maar met minder hoge bandwang stuurt ie wel wat directer in en 'dweilt' ie wat minder...
Ook heb je een afwijking in de snelheidsmeter tov je huidige omdat je een kleinere afrolomtrek van je wiel krijgt.
Vb:
195/65/14 1omwenteling= 1913.54mm
195/60/14 1 " = 1852.28mm Maakt een tellerafwijking van -3.2%

Ga je gekker doen:
195/50/14 maakt een tellerafwijking van -9.6%

Its your call... :wink:

Grtz,fRank
Ps deze wijsheid haal ik hier weg: http://www.carbibles.com/tyre_bible_pg2.html

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 15:45
door Gtv4
Gewoon een setje 15 inch kopen en dezelfde wielomtrek houden met 225-50-15 :P

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 16:25
door Steven 33
misschien moet je hier eens kijken:

http://www.alfetta-gt.nl/forum/viewtopic.php?t=134

groet en succes ermee,

steven

Re: RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 16:30
door Brul(tm)
Bij een transaxle heb je geen veerklemmen nodig.... :wink:
Kijk, dat wist ik weer niet :oops:
:lol:

Groetjes,
Marc

Re: RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: zo dec 28, 2008 18:02
door giuliettaevo
Bij een transaxle heb je geen veerklemmen nodig.... :wink:
Kijk, dat wist ik weer niet :oops:
:lol:

Groetjes,
Marc
Had ik al zo'n vermoeden van. :wink: Nooit te oud om iets te leren. :lol:

RE: verlagen Alfetta GT

Geplaatst: ma dec 29, 2008 20:14
door GT_fan
bedankt voor de goede tips! heb mijn eerste voornemen voor 2009 al gemaakt...