Pagina 1 van 1

riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 13:43
door 166V6
Eeen vraag over de vervanging van dis riem en rollen ik weet dat het om de drie jaar of 60.000 km zou moeten maar ik heb in drie jaar 12.000 gereden, het lijkt toch wat overdreven om dan te vervangen.
Ik heb wat navraag gedaan bij diverse vakgarages . dealers en specialisten, niet alleen prijzen liepen uiteen maar ook de adviezen.
Wel werd mij gezegd dat als je toch bezig ben de vervanging van de waterpomp verstandig is, dit omdat er kennelijk een kunstofrad in zit en dat gaat kapot, de pomp te laten vervangen door 1 met metalen rad.

Vraag is dus nu moet ik echt perse ook bij slechts 12.000 km die riem laten doen en wat is jullie ervaring kwa prijs?
Mijn navraag leverde prijzen op vanaf (incl waterpomp) 600 tot wel een dikke 2000 euro.
Hoeveel arbeidsuren mag deze klus duren, opvallend vond ik wel dat de dealer kwa prijs maar ook kwa uren aardig boven de specialist en de vakgarage uitkwam.

Het gaat om een 166 3.0 V6 24 v

RE: riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 14:01
door frankalfa
Tja wat is wijsheid> tis óf 3 jaar óf 60k km wat t eerst komt..Nah 3 jaar dus. :wink: maw tijd!

Heb vorig jaar voor eenzelfde blok alle distributiedelen via tuynder.com besteld, inclusief de multiriem en spanners daarvan en een waterpomp met stalen schoepen (van een 3.0 24v gtv 916). Had ik voor ruim onder de 600 eu thuis , zat zelfs nog wat ander grut bij.

Riem vervangen kan op 2 manieren maar de enige goede is met afstelkalibers (die de dealer wschnlk wél gebruikt!) hier zit ook een groot deel van de meerkosten in denk ik omdat dan alle nokkenaspoelies los en weer vast moeten evenals enkele lagerkappen van de nokkenasssen + alles wat eraf moet om daarbij te kunnen ,klepdeksels inlaathuis etc.

Klopt , is veel werk, gaat dik in de papieren lopen,maar je zit wel safe voor de komende 3 jaar..Ik zou t in ieder geval niet avonturen om m nog een jaar te laten zitten... :idea:

Grtz,fRank

RE: riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 14:24
door Animale Bianco
Zou ook gewoon de gok NIET nemen. Ken heel wat verhalen van riemen (meer dan een handvol) die toch ineens knappen rond de tijd dat ze aan de beurt zijn zowel qua km's als ook puur qua 3 jaar termijn. Dat van de waterpomp is zo, de kunststof schoepen kunnen losraken van de as. Met de distributiewissel is alles daar in de buurt toch al los, is maar een paar schroeven extra om het mee te pakken. Dacht dat die metalen van een GTV 3.0 V6 zijn, technisch verder hetzelfde. Prijzen kunnen zeer uiteenlopen, (niet alleen, maar zeker ook) afhankelijk van het feit of alleen de riem vervangen wordt of ook ALLE geleiderollen, spanners en andere gerelateerde onderdelen die daar bij horen als je het goed wil doen. Mijn advies, ga grondig te werk!

RE: riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 17:43
door stopie
Het is gewoon duur klusje, gaat veel tijd in zitten. Maar ik zal zeker niet het risico nemen dat de riem op leeftijd klapt. Dat vergeef je jezelf niet. Dan heb je helemaal een dure rekening :cry:
Maar 2000 euro voor distributiewissel+waterpomp. Dat is wel het meeste extreme dat ik ooit gehoord heb.
Tussen de 600en1200 zijn normalere prijzen.

Misschien om aan te geven uit welke stad je komt, dan kan men vast een tip geven voor een betaalbare specialist.

Ik heb het geluk dat ik het zelf kan en het gereedschap heb. Scheelt me een hoop poen. Aan onderdelen kost het grapjas circa 350 euro bij tuynder

RE: riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 18:32
door LENZ
Voor de V6 24V geld nog altijd 120.000km of 3 jaar.

RE: riem 166 V6

Geplaatst: di jan 06, 2009 22:29
door Animale Bianco
Er is nog wel eens discussie over 120 of 60 duizend km als interval. Het ene verhaal is dat het officieel nog steeds 120 is, anderen weten zeker dat het omlaag is bijgesteld naar 60 duizend. Van om me heen ken ik zoals gezegd een aantal verhalen van riemen die vlak voor of na een 60000 interval knappen, waarvan ik niet weet hoe grondig de distributie de keer ervoor gedaan is. Het maakt een behoorlijk een verschil of je alle onderdelen vervangt of alleen een nieuwe riem en de oude rollen en spanners - die ook hun slijtage oplopen- laat zitten. Het kan dus net zo goed dat de betreffende riemen niet geknapt zijn als gevolg van riemslijtage maar door versleten rollen of spanners die immers al 60000 plus het aantal kilometers dat de rollen en spanners er daarvóór ook al op gezeten hebben, hebben meegemaakt. Niks heeft het eeuwige leven, dus dat kan natuurlijk ook een oorzaak zijn. Dat wordt er meestal niet bij verteld of is niet bekend uit de onderhoudshistorie, zoals je aan de andere kant trouwens ook niet de verhalen hoort van mensen die misschien wel probleemloos de 120000 interval aanhouden.

Qua kilometers durf ik het risico bij mijn eigen 166 niet te nemen, maar dat is voor ieder een eigen beslissing en staat voor mij los van welke kilometer aantal nu juist is. In jou geval is het aantal kilometers wel erg weinig en geen punt van discussie, maar zit je qua leeftijd sowieso wel aan de grens. Een riem wordt ook ouder als hij niet gebruikt wordt, dus je bent toch aan de beurt.

RE: riem 166 V6

Geplaatst: do feb 05, 2009 13:04
door hans2600
Die van mijn 166 zit nu 20.000 km en 5 jaar maar ik ga hem vlg maand laten doen.
Ik heb wel gezien dat alle andere riemen na die 5 jaar nog in uitstekende staat zijn maar dat is natuurlijk
totaal geen garantie voor de staat van je distributieriem.
Vorige jaar heb ik onze GTV 3.0 V6 (1200 euro met waterpomp en montage met de beroemde kalibers) laten doen dat was een riem met 80.000 km
maar die zat er al om vanaf het begin dus eind 1997 :-k ja ja dat is maar liefst bijna 11 jaar!!!!! en die liet ik doen omdat de historie van de riem niet bekend was.
Uiteindelijk een heel goed plan want dat ding zag er echt niet uit, scheurtjes om de cm en alleen nog levend door het binnenwerk in de riem.
Weet je het hele verhaal is gewoon simpel nu 1200 betalen of volgend jaar en dan een jaar lang rijden met het idee "goh zal hij het houden"
zeg jij het maar.
En je moet voor de lol eens kijken hoe lang een distribuitie van een Volvo meegaat zo een auto rijden wij natuurlijk niet maar het is wel vreemd
dat zo,n ding bij Volvo gewoon volgens mij even 180.000 probleemloos draait en dus je kosten 2/3 minder zijn.

Vallen we dan echt voor de schoonheid van ons merk met zijn pittige motortjes? ............................. ik wel en ik ben er nog verslaafd aan ook.

Re: RE: riem 166 V6

Geplaatst: do feb 05, 2009 13:59
door GT 75V6
Die van mijn 166 zit nu 20.000 km en 5 jaar maar ik ga hem vlg maand laten doen.
Je houdt blijkbaar van Russische roulette? :shock:

€ 1.200 is een hoop geld (maar toch een normale prijs). Bij de 156 2.5 V6 24V van m'n pa is ook de distributieriem vervangen, incl. alle rollen e.d. en de waterpomp voor € 849. En ja, mét calibers. :wink: Door een AR-specialist, niet een dealer.