Pagina 1 van 2
Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 20:29
door wim.t
Opeens heb ik te maken met een motortemparatuurprobleem . Bij normaal rijden,met een constante snelheid geeft de temparatuur meter 55 a 60 graden aan, wat eigenlijk normaal is , maar even wachten voor een stoplicht schiet de temparatuur omhoog naar 80 a 90 graden.
De ventilator werkt naar behoren slaat bij 80 graden aan . Maar uitschieters naar 90 graden zijn voor mijn 75 v6 niet normaal.
Is hier een verklaring voor? Alvast bedankt Groet Wim
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 20:36
door Rene33
Wim, ik had laatst hetzelfde met mn 75, waterpomp vervangen, deze was oud maar niet de oorzaak, koppaking vervangen, deze was doorgeslagen bij de eerste cilinder.
Temperatuur loop nog steeds op bij stilstand, echter niet zo extreem meer, ik denk dat de radiateur een oorzaak kan zijn, de doorstroming zal niet optimaal meer zijn.
Blijft je koelvloeistofniveau op peil? dit was ten tijde van de koppaking lekkage bij mij namelijk niet het geval, nu blijft het peil weer mooi constant.
Succes!
Re: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 20:45
door Richard75
Opeens heb ik te maken met een motortemparatuurprobleem . Bij normaal rijden,met een constante snelheid geeft de temparatuur meter 55 a 60 graden aan, wat eigenlijk normaal is , maar even wachten voor een stoplicht schiet de temparatuur omhoog naar 80 a 90 graden.
De ventilator werkt naar behoren slaat bij 80 graden aan . Maar uitschieters naar 90 graden zijn voor mijn 75 v6 niet normaal.
Is hier een verklaring voor? Alvast bedankt Groet Wim
uuh, de bedrijfstemperatuur voor koelvloeistof is ongeveer 80 graden.
als deze tijdens het rijden 50-60 graden blijft dan blijft waarschijnlijk je thermostaat hangen.
of bedoel je olie temperatuur?
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 20:55
door wim.t
Tijdens het rijden dus zonder stilstaan optrekken blijft de temparatuurmeter tussen de 50 en 60 graden ,maar als de vaart eruit is dan schiet de temparatuur omhoog . duidelijk een probleem in de koelvloeistofcirculatie en geen olietemparatuurproleem. En het is van de ene op andere dag ontstaan zonder vloeistofverlies
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:03
door Zaagauto
Denk dat Vetkaai het bij het juiste eind heeft? 55 - 60 graden is VEEL te laag!
Re: RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:14
door Jens Hoorn
Denk dat Vetkaai het bij het juiste eind heeft? 55 - 60 graden is VEEL te laag!
...en 90 graden is niet erg. De fan zal dan wel ongeveer aangaan, en alles komt weer goed
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:25
door Gtv4
Een thermostaat moet de motor snel naar 85 - 92 graden brengen en daar ook houden.
Dat is de juiste bedrijftemperatuur voor een motor. Olie mag zelfs warmer worden, 90 tot 105 graden.
Kookpunt van koelvoeistof onder druk ligt boven de 100 graden, das niet voor niets
Je thermostaat heeft zichzelf hersteld.
Re: RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:33
door Zaagauto
Je thermostaat heeft zichzelf hersteld.
Nog niet want hij heeft dit probleem nog:
Bij normaal rijden,met een constante snelheid geeft de temparatuur meter 55 a 60 graden aan
Nou zijn de metertjes natuurlijk ook niet altijd betrouwbaar... maar toch...
Er zal zo wel een techneut reageren denk ik
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:42
door bertonejaap
ik zou er eens ennieuwe thermostat op zetten, den dat het probleem dan verholpen is
Re: RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 21:44
door Frits
Je thermostaat heeft zichzelf hersteld.
Nee dus! De thermostaat is kaduuk.
Voor de leek:
Je auto heeft 2 koelwatercircuits, de thermostaat regelt hoeveel er uit welk circuit het motorblok in gaat.
1. water wordt gekoeld in de radiator (groot volume)
2. water wordt gekoeld in je kachel (klein volume)
Normaal regelt de thermostaat, dat eerst het kleine circuit (2) op temperatuur komt (kachel lekker warm en de motor hoeft maar weinig koelvloeistof op te warmen, dus snel op bedrijfstemperatuur)
Daarna mengt de thermostaat koelvloeistof bij vanuit de radiator, waardoor de temperatuur rond de 90 graden blijft (afhankelijk van type thermostaat etc)
Als het bijmengen niet meer voldoende is, dan wordt de radiator te warm en slaat de fan aan.
De thermostaat is stuk, in dit geval 'blijft ie open staan' :
- wordt er altijd water uit de radiator bijgemengd, resultaat, 50-60 graden en bij het stoplicht of in de file (geen rijwind koeling meer) gaat de temperatuur omhoog (en slaat de fan aan)
Duidelijk?
Kun je zelf bedenken wat er gebeurt als de thermostaat 'dicht' blijft?
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: di jan 20, 2009 23:11
door berlinista
Zeg beste Frits,
En als nou mijn kachel dicht staat? Wat dan?
Dus de kachelkraan gesloten?
Je hebt wel gelijk van die twee circuits. Dat dan weer wel...
Verder ben ik idd van mening dat de thermostaat wijlen is!
Re: RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: wo jan 21, 2009 18:12
door Gtv4
Je thermostaat heeft zichzelf hersteld.
Nee dus! De thermostaat is kaduuk.
Voor de leek:
Je auto heeft 2 koelwatercircuits, de thermostaat regelt hoeveel er uit welk circuit het motorblok in gaat.
1. water wordt gekoeld in de radiator (groot volume)
2. water wordt gekoeld in je kachel (klein volume)
Normaal regelt de thermostaat, dat eerst het kleine circuit (2) op temperatuur komt (kachel lekker warm en de motor hoeft maar weinig koelvloeistof op te warmen, dus snel op bedrijfstemperatuur)
Daarna mengt de thermostaat koelvloeistof bij vanuit de radiator, waardoor de temperatuur rond de 90 graden blijft (afhankelijk van type thermostaat etc)
Als het bijmengen niet meer voldoende is, dan wordt de radiator te warm en slaat de fan aan.
De thermostaat is stuk, in dit geval 'blijft ie open staan' :
- wordt er altijd water uit de radiator bijgemengd, resultaat, 50-60 graden en bij het stoplicht of in de file (geen rijwind koeling meer) gaat de temperatuur omhoog (en slaat de fan aan)
Duidelijk?
Kun je zelf bedenken wat er gebeurt als de thermostaat 'dicht' blijft?
Oke ik had te snel gelezen.
Ik dacht dat de meter nu constant op 85 - 90 graden stond wat eerst altijd 55 - 60 was.
ingewikkelde uitleg trouwens over verschillende circuits.
Een motor heeft 1 koelwater circuit waar een thermostaat in zit die zorgt voor een afsluiting (doorstroming) van de radiateur.
En als je een auto hebt met een kachelkraan kun je daarmee ook de stroming in de kachelradiateur afsluiten.
Heb je geen kachelkraan dan blijft er altijd warm water stromen door de kachel radiateur.
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: wo jan 21, 2009 18:38
door @lfa@lgra
Thermostaat vervangen: 60 is ABSOLUUT VEEEL te laag.
RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: wo jan 21, 2009 19:22
door bertonejaap
Het zijn de kosten ook niet, voor 60 euro heb je een nieuwe en na ongeveer 1 a 1,5 uur werk heb je hem er in. Ik zou geen risico nemen voor dat geld en een nieuwe monteren
Re: RE: Een te hoge motortemparatuur
Geplaatst: wo jan 21, 2009 19:27
door Frits
En als nou mijn kachel dicht staat? Wat dan?
Dus de kachelkraan gesloten?
Oja oud blik
Ik zou het echt niet weten, ik heb alleen ervaring met auto's zonder kachelkraan
Ik gok er dan op dat als de kachelkraan dicht is, er een retourleiding opengaat.
Dus is het geen kraan maar een switch....
Even wachten en er zal wel een echte quru op reageren.......