Pagina 1 van 2

Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: do jan 29, 2009 22:04
door Arjen 155
Ik rij sinds september een 145 JTD en inmiddels 10dkm erop zitten.
Nu is mij sinds vorige week opgevallen dat ik vermogen kwijt ben als ik het aanspreek.
Eerst was het niet heel erg maar nu word het toch echt vervelend.

Als ik gas geef, maakt niet uit welke versnelling, dan begint ie te haperen rond 2500 toeren. Das volgens mij het moment dat de turbo erbij komt.
Er is dus ineens geen vermogen meer..
Maakt niet uit of ik even gas los laat of een keer ontkoppel en dan gas geef, ik krijg geen vermogen terug.
Kan geen patroon vinden wanneer het precies gebeurt. Soms is het weg en 5 sec later heb ik weer vol vermogen beschikbaar.

Iemand een id waar ik kan beginnen met zoeken? EGR? Lmm ed?

Alvast bedankt.
Groeten Arjen.

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: do jan 29, 2009 22:20
door Andretti Molletti
eerste ingeving is EGR dus dat kun je controleren op vervuiling.
Maar check ook eens als het probleem zich voordoet of de auto niet enorm zwart gaat pluimen?? Dat geeft nl heel wat aan bij diesels (lucht tekort)

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: do jan 29, 2009 22:29
door Arjen 155
Zwart pluimen doet ie niet.
Wel als ik een week alleen woon werk verkeer rij. Das gewoon 120 in de 5 70km per dag.
Als je dan ff behoorlijk optrekt zet je je achterligger in de rook.
Ik zat zelf ook aan EGR te denken of lmm. Zal morgen de stekker er eens af halen.
Had het net ook geprobeerd maar kon weinig zien in het donker.

Stationair draait ie trouwens netjes en als je constant gas geeft dan geeft ie geen probleem.

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: za jan 31, 2009 17:45
door mverhari
EGR controlen of deze goed afsluit en de inlaatslangen controleren
bij mijn 155Q4 was een keer de binnenkant van een inlaatslang losgekomen
en toen was het net alsof hij in noodloop ging ,stationair goed maar boven
de 2500/3000 toeren niets meer .
ik hoop dat je er iets aan heb,succes
mvg mark

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: za jan 31, 2009 17:54
door Alfa Nord
Nieuwe luchtmassameter erin en het is weer klaar!

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: zo feb 01, 2009 00:09
door Arjen 155
Slang eraf schroeven en gaten afdoppen.. En klaar :lol:
Tijdens het vervangen van de thermostaat maar even een serieuse blik op het egr gebeuren geworpen en daar zagen wij al snel het probleem..
Het flexibele deel is stuk.
Afbeelding

Heb de slang nu dus helemaal weg gehaald en beide kanten dicht gemaakt met een metalen plaatje.
Neem aan dat dit geen probleem is.

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: zo feb 01, 2009 19:43
door tommie
Heb er niet alle verstand van, maar wat ik een keer heb gehoord is dat de druk in je motor hier mee veranderd wat mij eerlijk gezegd niet bevorderljik lijkt!

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: zo feb 01, 2009 23:20
door Harry Tijssen
Ik zeg LMM, daarnaast is het afdoppen geen slechte aanrader. :wink:

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: ma feb 02, 2009 09:42
door ravado
het schijnt dat door de egr afdoppen de motor heter wordt.

Ik heb zelf nog 2 VW's lopen en daar heb ik wel, met goed resultaat en naar tevredenheid, de egr afgedopt.
Maar ik kan mij zo voorstellen dat een Alfa daar minder goed tegen kan :?

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: ma feb 02, 2009 21:29
door mverhari
EGR afdoppen is echt geen probleem wordt er niet warmer van zit er alleen op
vanwege het milieu
op een 155TD2.5 en 155Q4 heb ik het gedaan en nooit problemen gehad
mvg mark

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: di feb 03, 2009 17:16
door Andretti Molletti
EGR heeft als functie de verbrandingseindtemperatuur te drukken om de vorming van NOx tegen te gaan...
als je een motor hebt waarvan je het EGR uitschakelt en verder niets doet kan het idd zo zijn dat de motortemperatuur stijgt vanwege de hogere verbrandingseindtemperatuur!!
Bij een diesel zul je dit minder merken.
In dit geval is afdoppen een kwestie van testrijden en als er verder geen ingreep plaatsvind kan het. (moderne auto's meten met de LMM óf de EGR wel werkt, zoniet dan wordt er ingegrepen en gaat het MIL branden.)

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: di feb 03, 2009 17:47
door Gtv4
Met mijn 16v Jtd heb ik ook de EGR afgedopt en krijg idd de melding van geen stroming in uitlaatgas circulatie.

Maar wat je niet moet vergeten is dat de turbo nu meer uiltlaatgas krijgt te verwerken waardoor je dus in de gebieden van EGR werking hogere turbo snelheden, dus turbo drukken krijgt.
Ik zie dat duidelijk met uitlezen van de turbodruk. Ik weet niet of de ECU in een ander kenveld gaat werken als ie ziet dat er geen EGR is. Motor gaat in ieder geval niet in de noodloop.
Ik heb de actuator iets versteld om de turbodruk te compenseren.

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: di feb 03, 2009 18:15
door Andretti Molletti
het ligt iets anders:
als de EGR werkt, gaat er ipv lucht uitlaatgas de motor in en dat wordt gezien met de LMM.
Er gaat immers minder lucht de motor in als de EGR klep opend.
Meer lucht is meer brandstof en oudere systemen denken zo en daar gaat het goed...
Moderne systemen vragen zich af waarom er meer lucht de motor ingaa en geven dan een storing op EGR ipv meer inspuiten...

EGR werkt alleen in het deellastgebied en daar werkt de turbo amper...

Re: RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: di feb 03, 2009 18:31
door Gtv4
het ligt iets anders:
als de EGR werkt, gaat er ipv lucht uitlaatgas de motor in en dat wordt gezien met de LMM.
Er gaat immers minder lucht de motor in als de EGR klep opend.
Meer lucht is meer brandstof en oudere systemen denken zo en daar gaat het goed...
Moderne systemen vragen zich af waarom er meer lucht de motor ingaa en geven dan een storing op EGR ipv meer inspuiten...

EGR werkt alleen in het deellastgebied en daar werkt de turbo amper...
Klopt daarom gaat het met oudere EGR systemen goed en bij nieuwere systemen krijg je de foutmelding.

Maar dat met het deellast gebied is wel vreemd, mijn turbo komt in het deellast gebied ook op druk, ook als de EGR klep bediend word.

Nu had ik al een turbo overdruk probleem en met gesloten EGR is dat erger geworden.
Dus een gaspedaal stand van 25 % geeft al snel een turbodruk van 200 kpa, op dat moment werkt ook mijn EGR voor 40%.
Misschien zit daar ook mijn turbo probleem, ik kan het niet vergelijken met een andere 16v Jtd en weet niet hoe het zou moeten zijn.
Nu met het verstellen van de actuator is het probleem wel opgelost, druk piekt niet meer hoger dan 230kpa en regeld terug naar 210 kpa.

RE: Minder motor vermogen (turbo werkt niet?)

Geplaatst: di feb 03, 2009 18:41
door Andretti Molletti
dat is idd wel veel turbodruk voor deellast....