Pagina 1 van 2
stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: zo feb 01, 2009 23:56
door Alfa33_1.7
De stationaire loop van mijn alfa 33 1.7 16v motor loopt vrij onrustig, en schommelt tussen ca. 900 en 700 toeren. Hierbij slaat de motor bijna uit tot soms werkelijk uit. De luchtmassa meter loopt met het schommelende toerental mee te schommelen. Bij klein beetje gas loopt de motor netjes bij 1000 toeren. Wie weet waar het probleem eventueel in te vinden is?
m.v.g.
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: ma feb 02, 2009 00:16
door giulia-tom
Check alle vacuumslangen eens?
Daarna op een vacuumlek?
Ik ga voor snelle diagnose altijd met wat remreiniger sprayen langs de plekken waar het eventueel mis zou kunnen zijn (inlaatkanaal en dergelijke)
De motor zal dan anders gaan lopen als het remreiniger ruikt.
Voorts zijn er nog meer dingen mogelijk maar dit is volgens mij de weg om te beginnen met diagnose.
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: ma feb 02, 2009 08:53
door alfaqv75
Check alle vacuumslangen eens?
Daarna op een vacuumlek?
Ik ga voor snelle diagnose altijd met wat remreiniger sprayen langs de plekken waar het eventueel mis zou kunnen zijn (inlaatkanaal en dergelijke)
De motor zal dan anders gaan lopen als het remreiniger ruikt.
Voorts zijn er nog meer dingen mogelijk maar dit is volgens mij de weg om te beginnen met diagnose.
helemaal mee eens, gok ook op vacuum slangen (die kleine zwarte op je inlaat drogen uit en sluiten dan niet goed aan)
let op met inkorten, ik had er 1 ingekort die er dan wel eens af wilde springen....
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: ma feb 02, 2009 21:29
door Alfa33_1.7
Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: ma feb 02, 2009 23:06
door Sandertje P4
Gasklepsensor eventueel???????
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: di feb 03, 2009 09:10
door alfaqv75
Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: di feb 03, 2009 10:08
door WhizzMan
Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
Die 4 slangetjes zijn dan ook geen vacuumslangen, maar leveren nou juist de lucht die nodig is om stationair te draaien. Er wordt vanaf het inlaatspruitstuk een aftapping gemaakt. Daar zit de stationair-regelaar achter. Na de stationairregelaar zit er een "blokje" waar die 4 slangetjes op aangesloten zitten. Die slangetjes gaan naar de inlaatspruitstukken
na de gasklep. De gasklep gaat helemaal dicht bij stationair, dus alle lucht voor stationair wordt door die slangetjes aangevoerd. Je kan je voorstellen dat als er 1 slangetje lekt, alle 4 cylinders daar door beinvloed worden. Goed kijken, de barstjes zie je soms pas goed als je het slangetje er af hebt getrokken. Bij twijfel gewoon alle 4 de slangetjes vervangen voor verse, het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: di feb 03, 2009 10:29
door Brul(tm)
het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.
Kost geen drol, je bent langer bezig met de slangetjes er op te priegelen dan de slang te bestellen en in ontvangst te nemen
Groetjes,
Marc
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: di feb 03, 2009 10:35
door alfaqv75
Maar hebben die vacuum slangen dan alleen invloed bij stationait bedrijf? Want als ik een klein beetje gas geef tot ca 1000 toeren per minuut, dan blijft de motor gewoon netjes constant op die 1000 toeren per minuut.
klopt idd
Die 4 slangetjes zijn dan ook geen vacuumslangen, maar leveren nou juist de lucht die nodig is om stationair te draaien. Er wordt vanaf het inlaatspruitstuk een aftapping gemaakt. Daar zit de stationair-regelaar achter. Na de stationairregelaar zit er een "blokje" waar die 4 slangetjes op aangesloten zitten. Die slangetjes gaan naar de inlaatspruitstukken
na de gasklep. De gasklep gaat helemaal dicht bij stationair, dus alle lucht voor stationair wordt door die slangetjes aangevoerd. Je kan je voorstellen dat als er 1 slangetje lekt, alle 4 cylinders daar door beinvloed worden. Goed kijken, de barstjes zie je soms pas goed als je het slangetje er af hebt getrokken. Bij twijfel gewoon alle 4 de slangetjes vervangen voor verse, het zijn de kosten niet en je kan er weer jaren tegenaan.
ik had een metertje aangesloten op deze slangen, en ben ik nu zo in de war dat dit metertje juist positief iets aangaf?? (ik dacht toch echt onderdruk, dus vacuum)
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: wo feb 04, 2009 22:02
door Alfa33_1.7
Er zitten niet 4 slangen op het inlaat spruistuk. Er zit wel aan de voorkant van het inlaatspruitstuk (voorkant van de auto) een slang die er nog goed uitziet met daarbij een elektrisch component. Dit component zit tussen deze slang en het inlaat spruitstuk. De aansluiting van dit component op het inlaat spruistuk lijkt niet gasdicht aangesloten, dus mogelijk de oorzaak van het probleem.
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: wo feb 04, 2009 23:13
door WhizzMan
Het hoort een vacuum te zijn inderdaad. Die aansluiting tussen dat electrische component (je stationair-regel-klep) en je inlaatspruitstuk moet inderdaad luchtdicht zijn.
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: do feb 05, 2009 08:29
door alfaqv75
Er zitten niet 4 slangen op het inlaat spruistuk. Er zit wel aan de voorkant van het inlaatspruitstuk (voorkant van de auto) een slang die er nog goed uitziet met daarbij een elektrisch component. Dit component zit tussen deze slang en het inlaat spruitstuk. De aansluiting van dit component op het inlaat spruistuk lijkt niet gasdicht aangesloten, dus mogelijk de oorzaak van het probleem.
waar kom je vandaan?
(als je in de buurt van rotterdam woont moet je maar even langs komen, dan kijk ik wel even
)
@ Whizzman: Joepie, dus toch vacuum
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: za feb 14, 2009 10:15
door Alfa33_1.7
Het probleem zit inderdaad in de stationair regelklep. Op deze klep zit ook een twee aderig kabeltje, als ik deze loskoppel loopt de motor keurig 800 toeren per min. En als ik dan gas geef en loslaat komtie keurig en snel weer op het stationaire toerental. Zodra ik deze kabel wel koppel begint de motor 1100 toeren per minuut te draaien en duurt het bij gas geven en loslaten veel langer wil deze weer terug zakken op die 1100 toeren per minuut. Overigens is dit bij koude motor.
Nu moet ik er bij vermelden dat het onregelmatige gedrag pas ontstond bij warme motor, want die 1100 toeren per minuut draait de motor bij koude motor ook constant.
Gaarne reactie die hier iets uit herkent. Heb momenteel namelijk het idee deze stekker dus los te trekken en een keer te kijken wat zijn gedrag is bij warme motor.
RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: za feb 14, 2009 11:02
door alfaqv75
ik weet het niet meer uit mijn hoofd, maar die stationairregelklep kan je verdraaien zodat hij bij gasgeven uitgaat, ik denk dat hij nu niet schakeld en dus zo verdaaid is dat hij altijd schakeld
(snap je het)
maar nogmaals, waar kom je vandaan? Ik wil best kijken als je bij mij komt buurten....
Re: RE: stationaire loop Alfa33 1.7 16v
Geplaatst: za feb 14, 2009 13:15
door Steven 33
Het probleem zit inderdaad in de stationair regelklep. Op deze klep zit ook een twee aderig kabeltje, als ik deze loskoppel loopt de motor keurig 800 toeren per min. En als ik dan gas geef en loslaat komtie keurig en snel weer op het stationaire toerental. Zodra ik deze kabel wel koppel begint de motor 1100 toeren per minuut te draaien en duurt het bij gas geven en loslaten veel langer wil deze weer terug zakken op die 1100 toeren per minuut. Overigens is dit bij koude motor.
Nu moet ik er bij vermelden dat het onregelmatige gedrag pas ontstond bij warme motor, want die 1100 toeren per minuut draait de motor bij koude motor ook constant.
Gaarne reactie die hier iets uit herkent. Heb momenteel namelijk het idee deze stekker dus los te trekken en een keer te kijken wat zijn gedrag is bij warme motor.
Vergeet niet dat je koudstartverrijking de stationairloop van de koude motor beinvloedt via de temepratuur van het koelwater. Als je dus invloeden wilt uitsluiten/bevestigen zorg er dan voor dat je dit bij een warme motor doet. Ik vind het trouwens vreemd dat de koude motor keurig 800 tpm draait als je de koudstart verrijking loskoppelt. Dat zou toch een heel ongeregelt motorgedrag moeten geven.
De 8v gasklepsensor heeft dacht ik 3 gebieden: stationair, deellast en vollast. Ik meen dat deze 3 gebieden worden afgebeeld op [0,5; 4,5] volt. De waarde welke de sensor geeft als functie van zijn gasklephoek kun je gewoon meten. Een onregelmatig signaal van deze sensor bij constante gasklephoen zou dus een wisselende spanning moeten geven
als het de gasklepsensor is. Of dit voor een 16v geldt weet ik niet.
succes ermee.
steven