Pagina 1 van 2
Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: wo jun 08, 2005 20:36
door PeterGTV
Hallo ik heb een GTV met 75 turbo motor, dumpvalve en mechanische drukmeter. Mij valt op dat ik bij constante snelheid (ook 120 of 140) met een lichte onderdruk rijd. De turbo druk wordt vooral bepaald door hoever het gaspedaal is ingetrapt en loopt door een andere chip tot 1,2-1,3 bar op bij plankgas. Ik sprak Roy "selespeed" afgelopen zondag bij de Limburg rit en hij vertelde dat zijn turbo bij constante snelheid een paar tiende bar overdruk geeft. Mijn turbodruk meter is op de vacuum aansluiting bij de benzinedrukregelaar achter de interkoeler aangesloten en kan daardoor mogelijk een lagere druk aangeven. De dumpvalve is dubbel, waardoor deze ook op dezelfde plek bij de benzinedruk regelaar is aangesloten en bij stationair lopen (onderdruk) de dumpvalve sluit. Is dit gedrag normaal of moet ik me zorgen maken? Qua benzine verbruik is het in ieder geval niet optimaal, omdat je in feite met een lagere compressie rondrijd zonder de turbo voordelen.
Peter
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 07:33
door Constantijn
Peter,
Het is normaal dat je bij jouw 75 turbomotor een lichte onderdruk in je systeem meet bij kruissnelheden. Zodra je het gas intrapt zal er zeer snel overdruk ontstaan.
Even los van dit; je hebt in ieder geval de juiste dumpvalve gemonteerd. (closed loop mag uiteraard ook, maar een enkelwerkende open dumpvalve is funest)
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 08:52
door Wilbert ARparts
Bij Roy hebben we de drukmeter aangesloten tussen compressor en gasklep i.p.v na de gasklep.
Bijkomend voordeel was dat we meteen de drukpieken konden meten bij gas loslaten. En dus diezelfde minuut nog een dumpvalve gemonteerd hebben.....
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 20:40
door kareltjeknetter
zeg, hoeveel gtv turbos rijden er nou rond?(ooit dacht ik orgineel te zijn...) (geen org. deltas)
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 22:20
door Constantijn
Nee, jij was niet origineel
Dat was Peter. De eerste waarvan ik wist dat hij een GTV turbo had... (en hij had er dus eentje reeds voordat ik er eentje gemaakt had, maar ook ik had al plannen alvorens ik wist dat hij er al eentje had....)

RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 23:09
door ronald
Is zo'n dumpvalve dan toch zo belangrijk? Ik ken nog iemand met een Thema turbo en hij heeft zo'n ding gemonteerd maar ik vind het erg sjonnie klinken. Is het dus echt nodig en zijn er ook stille manieren?
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: do jun 09, 2005 23:17
door GTV Boy
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: vr jun 10, 2005 10:15
door Constantijn
Een stille manier is montage van een zgn. closed loop valve. De afgeblazen lucht wordt dan niet in de buitenlucht geblazen, maar weer terug in het inlaatsysteem tussen AFM en turbo.
Deze manier wordt vaak ook al standaard door de automobielfabrikant toegepast, vaak zijn deze dumpvalves van plastic, en zijn ze voorzien van een membraan wat aan veroudering onderhevig is. Hierom worden ze dan later ook vaak vervangen door een aluminium dumpvalve met zuiger. (naar eigen keuze closed loop of atmosferisch)
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: vr jun 10, 2005 10:42
door kai
Je kunt ook afblazen door een dempertje.
Neem er een van een bromfiets !

RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: vr jun 10, 2005 12:07
door Constantijn

Ja, bijvoorbeeld eentje van BOS.

Re: RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: vr jun 10, 2005 12:22
door Giulia2000TS
Re: RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: vr jun 10, 2005 20:41
door kareltjeknetter
Nee, jij was niet origineel
Dat was Peter. De eerste waarvan ik wist dat hij een GTV turbo had... (en hij had er dus eentje reeds voordat ik er eentje gemaakt had, maar ook ik had al plannen alvorens ik wist dat hij er al eentje had....)

ik schreef ook: ik dacht........
ik liep ook lang voordat ik er een had gebouwd rond met de plannen

toen ik de alfetta v6 aan het bouwen was zo'n beetje..

RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: zo jun 12, 2005 18:33
door PeterGTV
Bedankt voor de antwoorden jongens.
Dat is weer een hele geruststelling. Zoals Wilbert ook aangeeft, zou ik iedereen adviseren om een dumpvalve te monteren. Zelfs bij weinig overdruk en gas los wordt er al druk door de dumpvalve afgeblazen. Ik vind het geluid leuk en beetje bij een turbo horen. (Vooral de Rally Quattro's maar ook een F40 hebben hetzelfde geluid. Prachtig!) En als je het niet mooi vindt kun je een recirculating type plaatsen.
Ik ben nog steeds tevreden over de turbo keuze voor de GTV. Ondanks het mooiere V6 geluid gaat er niets boven de enorme duw in de rug van de turbo en het geluid van de 4 cilinder met turbo en goede uitlaat is ook niet verkeerd. Ben benieuwd hoeveel omgebouwde GTV en Alfetta (bestaan deze in NL?) turbo's er in Nederland rondrijden. Ik weet niet meer exact wanneer ik met mijn GTV ben begonnen. Het is in ieder geval voor 1999 gweest. Tijd vliegt voorbij!
Peter
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: zo jun 12, 2005 18:52
door kareltjeknetter
RE: Onderdruk turbo bij constante sneleheid
Geplaatst: ma jun 13, 2005 12:43
door PeterGTV
Bij deze wat foto's voor Karel. Ik heb het nog even nagezocht. Rijd GTV turbo vanaf sep 97 !
Hopelijk werkt dit zo. Als je de slideshow start zie je de rest.
http://pg.photos.yahoo.com/ph/peterwalg ... pg&.src=ph
Gr. Peter
Ps. De mooie Giulia is van een vriend en heeft een TS motor!