Pagina 1 van 2

APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 00:49
door Alfa33_1.7
Voor de keuring van mijn Alfa 33 1.7 even een vraag.

Ik heb een 33 1.7 8klepper al ruim 4 jaar in bezit met al jaren een pitje in de voorruit. Onlangs is er ook een scheur ontstaan, overigens niet vanuit dit pitje.

Nu vroeg ik bij de APK of de scheur in de voorruit niet voor APK afkeur zorgde. Ze melden mij dat dit niet het geval was, maar het pitje dat er al ruim 4 jaar inzit gaf wel afkeur. RARA hoe heeft dit pitje bij de vorige keuringen dan niet voor een APK afkeur gezorgd. Wie heeft hier een nuttige uitspraak over?

Ik ben dus genoodzaakt de vooruit te vervangen door een nieuwe ruit of het pitje te laten herstellen bij Carclass (ze zien me daar aankomen met zo'n gescheurde ruit en dan het pitje willen laten herstellen). Nu heb ik het idee de vooruit te vervangen door een ander, alleen lijkt me dit beste lastig. Heeft iemand uitleg over hoe dit te doen?

Verder had, kreeg ik ook de opmerking dat ik mijn achteruit rij licht werkzaam moet maken. En dit werkt dus ook al ruim 4 jaar niet waarbij nooit problemen met de APK. En nu dus opeens wel. Nu gaf ik aan dat dit naar mijn idee niet verplicht is voor auto's van voor 2001, als tegen reactie kreeg ik dat als dit op de auto aanwezig is, dit werkzaam moet wezen. Allereerst de vraag is de opmerking van de garage terecht, en kan ik het ook oplossen door het achteruit rij licht tijdelijk af te plakken met plakband of iets dergelijks?
Overigens zit het probleem in de schakelaar of de aansturing van deze schakelaar in de versnellingsbak. Als ik de contacten van deze schakelaar doorverbind en het kontact aan heb staan begint de achteruit rij lamp namelijk vrolijk te branden.

Andere opmerking die ik kreeg was over de remblokken. Deze schijnen een minimale slijtage dikte te mogen hebben op de remvoering, kan dit kloppen (je raad het al bij mij zijn die remblokken dus kennerlijk al over deze minimale dikte heen)? Overigens kan ik met mijn remgedrag nog makkelijk 3 jaar met deze blokken doen, rem namelijk voornamlijk af op de motor (dus zonde om te vervangen).

RE: APKI Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 01:55
door Speeder
Het pitje in het raam is absoluut geen apk afkeur, onzin! Wat ik helemaal bizar vind, is dat de garage het goed zou keuren als carglass het gaatje gevuld zou hebben. Mocht het in het gezichtsveld zitten, levert het optisch nog niet eens voordeel op.

De achteruitrijverlichting hoeft niet te werken, ook al zit het erop.

De minimale maat van de remblokken aan voorzijde is 7mm, en dat is INCLUSIEF het stalen plaatje waar de remvoering op vast zit. Als de remblokken dunner zijn gewoon vervangen. Op een setje blokken zal je niet leeglopen, veiligheid voor alles ;)

RE: APKI Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 10:00
door Alfa33_1.7
Andere punten die ik moet vervangen voor de APK zijn de draagarm rubbers, zowel Links en Rechts. Met het feit dat deze inderdaa wel versleten zijn kan ik het eens zijn en verwacht dat mijn auto daardoor ook nog beter op de weg gaat liggen en een fijner stuurgedrag zal geven. Maar is dit ook werkelijk een APK punt?

Ik heb weleens een klap gemaakt aan de linkerzijde +/-2 jaar geleden. Met piepende banden naar huis gereden en zelf de wielen weer recht gezet. Ik moest links zo ver bij stellen dat ik tegen de grens van stel mogelijkheden liep. Om die reden moest ik rechts dus ook bijstellen, waardoor het stuurwiel dus ook scheef komt te staan en de stuuruitslag naar links en rechts niet meer het zelfde zal zijn. Hiermee naar een uilijnder gereden die voor mijn gevoel niets aan mijn verstellingen heeft gewijzigd, maar alleen mijn stuurwiel ook nog eens uit lijn heeft gezet. Leer geld zal ik maar zeggen ik laat mijn auto dus nooit meer uitlijnenen door zo'n bedrijf (Euromaster in Alphen a/d Rijn) maar doe het vervolgens alleen nog maar zelf (opmeten wiel basis en daarna met afwijking van de wielbasis op de achterwielen met behulp van een lange balk rechtstellen).
Volgens deze man is mijn veerpoot krom, ik heb deze dezelfde dag nog gedemonteerd, maar zie op het oog niets kroms aan deze veerpoot. Nu valt mij wel op dat zo'n veerpoot ijvormig draait (zodat de wielen bij het nemen van een bocht wat schuiner een bepaalde kant op komt te staan. Ik verwacht dus dat als ik er voor zorg dat ik weer even veel stuuruitslag naar rechts en links veroorzaak, de wielen weer keurig zullen staan. Hiervoor moet ik het schroefdraad van de spoorstang wat in korten zodat ik wat meer stelmogelijkheden heb.

Verder dient mijn controlle lampje van de mistlamp te werken. Waarschijnlijk wel terecht, maar kwam met het auto'tje van mijn moeder ook weleens voor een APK waarop dit niet werkte (inmiddels wel werkend gemaakt), maar daar zouden ze dan bij een eventuele steekproef gewoon het schakelaartje even demonteren.

Maar wat moet ik met zo', garage, als zij zeggen dat zo'n achteruit rij licht wel dient te werken enzo. Het is dan hun woord tegen het mijne en zij bieden mij hun dienst aan, waarvan ik wel of geen gebruik kan maken. Hoe moet je zon'n iemand overtuigen van zijn ongelijk?

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 11:06
door alfaqv75
helaas moet die lamp wel werken voor de apk
(alles wat op een auto zit ter verlichting moet werken, neem nou bijvoorbeeld mistlampen, ook al gebruik je die dingen nooit, toch moeten ze het doen.....)

pitje in de ruit is geen afkeur, ik heb verschillende auto's gehad, ik kwam met de meest vreemde scheuren door de apk, hij mag niet in het gezichtveld zitten en geen aftakkingen hebben

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 11:17
door eric ex-artc232
hoe bizar kan het zijn.....
Mijn oude 155 werd afgekeurd omdat het mistlampglas kapot was, was een hoekje weg, van het glas.... dus een gaatje erin....:(


mistlampen eruit gehaald, 2 grote grote gaten en de bumper en voila..... GOEDGEKEURD!!! :lol:

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 11:22
door frankalfa
Los van het feit of je achteruitrijlicht nou moet werken of niet; bedenk dat apk regels voordurend wijzigen.
Wat dus vorig jaar nog geen afkeur was kan nu zomaar opeens wél problemen opleveren...Deze wijzigingen komen van t pluche in 'DEHAAG' =; waar ondergetekende iig geen hoge pet van op heeft waar t deskundigheid en auto's betreft... :sick:

Grtz,fRank

Re: RE: APKI Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 12:30
door ericj
Maar wat moet ik met zo', garage, als zij zeggen dat zo'n achteruit rij licht wel dient te werken enzo. Het is dan hun woord tegen het mijne en zij bieden mij hun dienst aan, waarvan ik wel of geen gebruik kan maken. Hoe moet je zon'n iemand overtuigen van zijn ongelijk?
Simpel, als je overtuigd bent van je gelijk dan kun je in beroep tegen de afkeur. Het is dan wel handig om je op de hoogte te stellen van de keuringseisen APK, waarin je ook jouw probleempunten kunt opzoeken. Hier wordt soms verwezen naar de Regeling permanente eisen. Op het afkeurrapport staan als het goed is ook de artikelen in kwestie vermeld. Probleem is dat je precies moet weten wat wel en niet kan, en het kost een hoop tijd en moeite dus repareren is meestal praktischer. Maar ja, zo gaat dat in het leven, gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen ;-).

Ik ga zelf overigens altijd naar een speciale APK-garage, die geen reparaties doet. Dit geeft me in ieder geval de garantie dat er geen stimulans is om zaken af te keuren, maar heeft wel het nadeel dat je voor reparatie weer ergens anders heen moet als je het niet zelf gaat oplossen.

Art. 5.2.19: Rubbers wielophanging: mag niet te veel speling vertonen (hoeveel is niet omschreven, maar meer dan 1mm is in ieder geval teveel).
Remmen: Bij mijn weten is er geen APK eis t.a.v. minimale dikte remvoering. Een opmerking hoeft trouwens geen afkeur te zijn, het kan ook een advies tot vervanging zijn (en dat is alleen maar positief vind ik)
Voorruit: Een ster zou geen probleem mogen zijn, in het gezichtsveld mogen enkelvoudige scheuren oppervlakkige krassen met een breedte tot 5mm en beschadigingen met een diameter tot 20mm zitten (Artikel 2.9.4 permanente eisen).
Achteruitrijverlichting: is verplicht na 31-12-1997, maar mag altijd. Het punt is dat als het erop zit het ook aan de eis van een achteruitrijlicht moet voldoen, anders zou het verboden verlichting zijn. Ik kan me voorstellen dat niet alle garages hier moeilijk over doen, maar een nieuwe schakelaar monteren lijkt me het handigste.
Controlelampje mistlamp: ja, moet werken, lijkt me ook geen ingrijpende reparatie.

Alls je de draagarmrubbers gaat vervangen zou ik eens goed kijken wat er nou precies vervormd is waardoor je indertijjd een scheef wiel had, lijkt me wel zo safe.

---
Eric

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 23:05
door Alfa33_1.7
Ik heb vandaag vervangende veerpoten bevestigd. Hiermee is het probleem van het scheef staan van het wiel toch opgelost. In dat opzicht heeft de garage dus gelijk gehad. Oude veerpoten waren er ook slecht aan toe, draaide zeer zwaar. Onderste lager van 1 zo'n poot was ook finaal aan gort. En dat te bedanken dat ik deze een keer heb laten vervangen + de veerschotels. Maar heb toch sterk het vermoeden dat ik toen belazerd ben. Veerschotels zijn knap roestig namelijk en lager nu al kapot na +/- 2 jaar?

Overigens vind ik de onderste lagers er knap goedkoop uitzien (logisch dat die dingen verrot gaan. (kunstof zooi met een paar ijzeren balletjes vol met zand en troep. Waarom niet een mooi lagertje van ijzer en mooi afgesloten (maarja, auto's moeten nu eenmaal helaas goedkoop gemaakt worden).

Ik denk dat ik toch ook maar eens bij een ander de APK laat uitvoeren nadat ik de dingen heb hersteld waarmee ik het bij deze garage houder eens kan wezen.
dat bestaat uit:
- Veerpoten vervangen
- De draagarm bussen vervangen
- Branden van mistlamp controlle lampje herstellen
- Achteruit rij licht eventueel weer werkzaam maken. Eventueel met een schakelaartje op een andere plaats (want ik ben bang dat het probleem in de aanstuing in de versnellingsbak zal zitten). Schakelaartje al geprobeert uit de versnellingsbak te draaien, maar nie gelukt zit te vast.

Overigens zitten die stuurkogels ook achterlijk vast, heeft iemand hier handige tips voor?

En heeft iemand nog handige tips voor het vervangen van de voorruit?

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 23:32
door Alfa 1.5
Een achteruitrijlamp en mistlamp achterzijde valt bij deze auto gezien de leeftijd onder "niet verplichte verlichting". Het niet werken hiervan maakt het absoluut niet "verboden verlichting".
Hoeft niet te werken dus, controlelampje mistlamp moet werken als mistlamp ook werkt, je kan dus ook pit uit achterlicht verwijderen. Mistlampen aan voorzijde is inderdaad een ander verhaal.
Stuurkogels aan de voorzijde kunnen bij de 33 inderdaad erg vast zitten, het beste is een kogeltrekker te lenen of te kopen. Een goedkope kost ongeveer 20euro, voor hobbygebruik wel geschikt.

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: za feb 14, 2009 23:41
door Alfa33_1.7
Nau zo'n hobby ding heb ik, maar daarmee lukte het toch echt niet. Heb nu een hele grootte gebruikt waarbij het bij de ene veerpoot ook niet lukte en de andere maar net met veel inspanning los is gekomen. Wat een gedoe...

Maar iemand tips voor het vervangen van de voorruit?

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: zo feb 15, 2009 00:04
door brolli21
Voor zover ik kan lezen,kom jij niet uit het garage bedrijf,en heb je van de APK-regelgevind ook niet bepaald een hoge pet op...

Nou moet ik toegeven,sommige dingen in de APK zijn ook pure bullshit.

Ik ben zelf automonteur,en zie dagelijks vele auto's voor APK voorbij komen.

Draagarmrubbers mogen geen metaal op metaal contact geven.
Voor een auto met de leeftijd van een 33,is noch een mistlamp achter,nog een achteruitrijdlicht verplicht.
Het pitje in ene voorruit mag idd nooit groter zijn als 20mm(zoals al aangegeven)
Een scheur in een voorruit,mág als het een enkelvoudige scheur is(zonder vertakkingen) en buiten het directe zichtveld valt.

Wat betreft de vervanging van je voorruit,zou ik als jou was,een autoglasbedrijf als carglass opzoeken.
Ruiten wisselen(vooral geplakte) is echt een pokkeklus,en als het niet in 1x goed gebeurd,kan het je zomaar NOG een voorruit kosten.

Dan nog het uitlijnen.

Ik denk dat de keer dat jij je auto hebt laten uitlijnen,de basis niet goed is geweest(kromme veerpoot) waardoor eurmaster ondermaats werk heeft afgeleverd.
Het stuur zullen ze echter niet moedwillig uit het midden gezet hebben,waarschijnlijk is men vergeten het stuur in de middenpositie vast te zetten.

Stuurkogels loskrijgen,tsja,das altijd een verhaal apart.
Vaak help slaan met een knappe hamer(dus niet die van je hamertje tik set) op het fusee te slaan,direct op het punt waar de kogel doorheen zit.
Als dat niet wil helpen,en je hoobytrekkertje bied ook geen uitkost,dan kan je warmstoken en een grote hamer nog als optie nemen,echter zou ik dan wel de kogels ook meteen een boog geven,de sterkte kan dan redelijk aangetast worden...

IIG veel succes met het repareren ;)

Re: RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: zo feb 15, 2009 00:09
door Graffiaturo
Voor zover ik kan lezen,kom jij niet uit het garage bedrijf,en heb je van de APK-regelgevind ook niet bepaald een hoge pet op...

Nou moet ik toegeven,sommige dingen in de APK zijn ook pure bullshit.

Ik ben zelf automonteur,en zie dagelijks vele auto's voor APK voorbij komen.

Draagarmrubbers mogen geen metaal op metaal contact geven.
Voor een auto met de leeftijd van een 33,is noch een mistlamp achter,nog een achteruitrijdlicht verplicht.
Het pitje in ene voorruit mag idd nooit groter zijn als 20mm(zoals al aangegeven)
Een scheur in een voorruit,mág als het een enkelvoudige scheur is(zonder vertakkingen) en buiten het directe zichtveld valt.

Wat betreft de vervanging van je voorruit,zou ik als jou was,een autoglasbedrijf als carglass opzoeken.
Ruiten wisselen(vooral geplakte) is echt een pokkeklus,en als het niet in 1x goed gebeurd,kan het je zomaar NOG een voorruit kosten.

Dan nog het uitlijnen.

Ik denk dat de keer dat jij je auto hebt laten uitlijnen,de basis niet goed is geweest(kromme veerpoot) waardoor eurmaster ondermaats werk heeft afgeleverd.
Het stuur zullen ze echter niet moedwillig uit het midden gezet hebben,waarschijnlijk is men vergeten het stuur in de middenpositie vast te zetten.

Stuurkogels loskrijgen,tsja,das altijd een verhaal apart.
Vaak help slaan met een knappe hamer(dus niet die van je hamertje tik set) op het fusee te slaan,direct op het punt waar de kogel doorheen zit.
Als dat niet wil helpen,en je hoobytrekkertje bied ook geen uitkost,dan kan je warmstoken en een grote hamer nog als optie nemen,echter zou ik dan wel de kogels ook meteen een boog geven,de sterkte kan dan redelijk aangetast worden...

IIG veel succes met het repareren ;)
stel je niet aan joh
ruitje vervangen is echt geen rocketscience hoor

uurtje werk ofzo, zeker bij een 33

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: zo feb 15, 2009 00:17
door Alfa 1.5
Niet verzekerd voor ruitschade?
En anders autoruitbedrijven die niet zijn aangesloten bij een concern...eenmanszaak zogezegd kunnen soms tegen aantrekkelijke prijzen een raam vervangen.
Beetje rondbellen dus...kan je soms wel 100 tot 200euro besparen.

Re: RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: zo feb 15, 2009 14:58
door giulia-tom
Draagarmrubbers mogen geen metaal op metaal contact geven.
Vele "keurmeesters" pakken een bandenlepel en zeggen: Metaal op metaal contact!
Over onzin gesproken: Dit kan namelijk al bij een nieuwe arm met rubber. Het gaat erom of de zaak weer degelijk in middenpositie terugkomt - ook mag het rubber geen echte scheuren hebben. Maar wel droogtescheurtjes. Zolang de werking er maar is.

Op dit euvel heb ik vooral bij de 33 nogal wat discussie gehad. (en uiteindelijk wel het gelijk aan mijn zijde....zou handiger zijn als men de auto nu eens snapte)

Dus apk keuren bij een keurmeester die vaker Alfa's ziet... :wink:

RE: APK Keuring Alfa 33 1.7 8 klepper

Geplaatst: zo feb 15, 2009 15:34
door Alfa 1.5
Inderdaad speling max 1,0mm, waarbij de ELASTICITEIT van het rubber buiten beschouwing wordt gelaten.
Metaal op metaalcontact is wel toegestaan mits geen kontaktplekken zichtbaar, afkeur is meestal als de metalen binnenbus duidelijk zichtbaar los van het rubber ligt.