Pagina 1 van 2

Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: zo feb 15, 2009 23:47
door Alfa33_1.7
Wat mij opvalt is dat voor de 8 klepper Alfa 33 motoren voor de 1.4, 1.5 en 1.7 andere type koppakkingen worden gebruikt. Wie kan mij toelichten wat dan precies de verschillen zijn tussen deze pakkingen. Of beter tussen de koppen, was eigenlijk in de veronderstelling dat deze koppen wel 1 op 1 uit te wisselen zouden zijn, maar kennerlijk dus niet. En vergeef me, ik heb inderdaad nog geen alfa 33 motor open getrokken in mijn leven. Maar dit zit er wel aan te komen wil namelijk een 1.4 en 1.5 gaan herstellen (lekke koppakkingen).

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 00:00
door brolli21
verschillende boringen...

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 16:54
door Alfa33_1.7
Oke dus de slaglengte van de zuiger blijft gelijk, maar de diameter van de cylinderkamers is breder.

Dus de krukassen en drijfstangen zijn van de motoren wel onderling uitwisselbaar?

Re: RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:15
door reijnaje
Oke dus de slaglengte van de zuiger blijft gelijk, maar de diameter van de cylinderkamers is breder.

Dus de krukassen en drijfstangen zijn van de motoren wel onderling uitwisselbaar?
Nee, ook daar zit verschil in. Wat niet wil zeggen dat ze niet uitwisselbaar zijn maar zijn wel verschillend.

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:19
door reijnaje
Type | Boring | Slag
1.3 / 1.4 | 80 | 67,2
1.5 | 84 | 67,2
1.7 8V | 87 | 72
1.7 16V | 87 | 72

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:20
door Huib
1.3/ 1.4: boring x slag = 80 x 67,2mm
1.5: boring x slag = 84 x 67,2mm
1.7: boring x slag = 87 x 72mm

dus de krukassen van de 1.4 en 1.5 hebben dezelfde slag, het lijkt me dat die wel uitwisselbaar zijn dan.

Re: RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 17:22
door reijnaje
...
dus de krukassen van de 1.4 en 1.5 hebben dezelfde slag, het lijkt me dat die wel uitwisselbaar zijn dan.
Yes, ik was 1 minuut sneller! :lol:

Anderen zijn ook uitwisselbaar blijkbaar. 1.7 blok met 1.5 krukas zou volgens de geleerden een 1.6 geven.

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 20:41
door Alfa33_1.7
En de cylinder koppen zijn wel uitwisselbaar (en dus identiek)?

Re: RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 20:44
door reijnaje
En de cylinder koppen zijn wel uitwisselbaar (en dus identiek)?
Zelfde als bij de krukassen:
WEL uitwisselbaar (sommige dan) NIET identiek :wink:

Re: RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: ma feb 16, 2009 21:10
door AlfaMilan
...
1.7 blok met 1.5 krukas zou volgens de geleerden een 1.6 geven.
Ja, maar dat zit je wel met een dusdanig lage compressie dat je daar niet vrolijk van zult worden.

Re: RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: di feb 17, 2009 12:10
door Huib
En de cylinder koppen zijn wel uitwisselbaar (en dus identiek)?
nee want de boringen zijn verschillend.

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: vr feb 20, 2009 10:17
door Alfa33_1.7
Zijn motoren eigenlijk nog ergens gemarkeerd. Als ik bijvoorbeeld even onder de motorkap kijk van mijn 1.5 en 1.7 zou ik niet direct kunnen zeggen dat is de 1.5 en dat de 1.7.

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: vr feb 20, 2009 13:23
door sud trofeo
motorcodenummer is ingeslagen in het blok aan de vliegwiel zijde.....


Groet,

Ronnie

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: vr feb 20, 2009 16:03
door Alfa33_1.7
En is uit de logica van die code op te maken welk type motor het is. Of moet je de code natrekken, en zo ja, hoe kan je dat doen ?

RE: Koppakkingen Alfa 33

Geplaatst: zo feb 22, 2009 12:03
door Alfa33_1.7
En zijn de kleppen in de koppen wel van gelijke maten?