Egbertone
Guru
Guru

Remmen of niet remmen... met de Bertone

ma jun 13, 2005 17:54

Je denkt je remsysteem een beetje op te waarderen door een set gereviseerde klauwen te monteren (achter) en de slangen te vervangen door stalen/Teflon slangen van Goodridge. Het is er alleen niet beter van geworden, slechter zelfs. Het pedaal blijft sponzig aanvoelen, ondanks dat we het systeem diverse keren ontlucht hebben. De achterremmen werken ook gewoon niet mee want het vliegroest zit er gewoon nog op. Op de een of andere manier kan het systeem achter geen druk opbouwen. Pas na een keer of drie pompen grijpt de klauw achter aan.

Wat zou hiervan de oorzaak kunnen zijn? Kapotte remdrukbegrenzer??

Of kan het aan de remslang van Goodridge liggen? Volgens mij was de aansluiting die op het T-stuk op de achteras geschroefd wordt ook net iets anders als het origineel. Zat ook een koper ringetje bij welke ik weggelaten heb omdat deze veel te ruim zat.

Kan het zijn dat hier de fout zit?

Of zou er toch nog ergens lucht in het systeem zitten?

Iemand een idee??

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

RE: Remmen of niet remmen... met de Bertone

ma jun 13, 2005 17:57

LUCHT

Het beste kun je een 105 als volgt te ontluchten:

1- Rechtsachter
2- Rechtsvoor.
3- Linksachter.
4- Linksvoor.

Indien je eerst achter (beide wielen) en daarna voor doet is de kans groter dat je toch ergens lucht in het systeem houdt. Dont-ask me why.

Why?? :-k
Laatst gewijzigd door @lfa@lgra op ma jun 13, 2005 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Remmen of niet remmen... met de Bertone

ma jun 13, 2005 20:30

Why? :?:
:-k :blue_lol:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 20:34

Why??

Systeem is voor en achter gescheiden, hiervoor staat ook een andere procedure in de boeken. Voorste en achterste klauw aan een zijde tegelijk ontluchten: slangetjes over de nippels, in een potje met wat remvloeistof hangen, beide nippels opendraaien en dan de rem intrappen en uit zichzelf omhoog laten komen. Deze procedure herhalen totdat er geen lucht meer uit de slangetjes komt. Daarna de andere kant.

Is gebeurd, zeker een halve liter vloeistof er doorheen gepompt!

Maar ik zal de andere methode ook nog wel proberen.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 20:41

Probeer het eens met een ketel. Er kan nog steeds lucht inzitten idd. Ikzelf heb van mijn Alfetta alle remmen gereviseerd en de hrc vernieuwd. Daarna ben ik een hele tijd bezig geweest met een ketel om alle lucht eruit te krijgen. Dus je moet wel geduld hebben.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 20:41

Pompen?????

Jij hebt meerdere auto's toch. :?: Gewoon Eezibleed kopen, paar tientjes bij Brezan en vele anderen... :wink:
Afbeelding
En wat dat voor- en achter aan een zijde tegelijk ontluchten betreft heb je gelijk,dat staat er, maar het is mij nooit gelukt. Ik ben niet zo lenig.:wink:
Afbeelding
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 21:07

Why??

Systeem is voor en achter gescheiden, hiervoor staat ook een andere procedure in de boeken. Voorste en achterste klauw aan een zijde tegelijk ontluchten: slangetjes over de nippels, in een potje met wat remvloeistof hangen, beide nippels opendraaien en dan de rem intrappen en uit zichzelf omhoog laten komen. Deze procedure herhalen totdat er geen lucht meer uit de slangetjes komt. Daarna de andere kant.

Vreemde methode om te ontluchten als je het mijn vraagt :roll:
Met beide nippels open de pedaal gewoon terug laten komen..........

Druk opbouwen...nippel opendraaien....pedaal naar beneden trappen.
Pedaal vasthouden...nippel dicht.....
Druk opb......etc..... :!:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 21:07

ik weet niet of dat voor alle Bertone's geldt, maar de mijne kon de ketel niet aan (lekken langs vlotters in het tankje)
hebben geopteerd voor een heel klein beetje druk van de ketel in combinatie met manueel ontluchten en de remmen zijn prima nu !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 21:12

Why??

Vreemde methode om te ontluchten als je het mijn vraagt :roll:
Met beide nippels open de pedaal gewoon terug laten komen..........

Druk opbouwen...nippel opendraaien....pedaal naar beneden trappen.
Pedaal vasthouden...nippel dicht.....
Druk opb......etc..... :!:
:thumbs: Zo hoort het.. Laat je de nippels dan openstaan Egbertone :?: :?:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Egbertone
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 22:17

Mag misschien wel een vreemde methode lijken, dit is wel zoals het vermeld staat in het instructieboek van de 1750 GTV met gescheiden remsysteem en de Brooklands Alfa Owners Workshop Manual.

Je hoeft er overigens niet lenig voor te zijn :wink: gewoon met twee personen doen.
De nippels draai je open en je laat elk buisjes in een potje hangen, welke half gevuld is met remvloeistof. Dan intrappen en uit zichzelf op laten komen. Dit herhalen totdat er geen luchtbellen meer uit de nippels komen, pedaal beneden houden en de nippels dicht draaien.

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 22:25

Mag misschien wel een vreemde methode lijken, dit is wel zoals het vermeld staat in het instructieboek van de 1750 GTV met gescheiden remsysteem en de Brooklands Alfa Owners Workshop Manual.

Je hoeft er overigens niet lenig voor te zijn :wink: gewoon met twee personen doen.
De nippels draai je open en je laat elk buisjes in een potje hangen, welke half gevuld is met remvloeistof. Dan intrappen en uit zichzelf op laten komen. Dit herhalen totdat er geen luchtbellen meer uit de nippels komen, pedaal beneden houden en de nippels dicht draaien.
Intrappen is Okay, maar dan pedaal in onderste stand vasthouden, nippel(s) sluiten, pedaal op laten komen, langzaam indrukken en tegelijkertijd de nippels weer openen. Deze procedure steeds herhalen, anders is de kans groot dat je via de schroefdraad van de ontluchtingsnippels weer lucht mee het systeem inzuigt tijdens het laten opkomen van het pedaal. :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

kroehlur

ma jun 13, 2005 22:43

ik weet niet of dat voor alle Bertone's geldt, maar de mijne kon de ketel niet aan (lekken langs vlotters in het tankje)
hebben geopteerd voor een heel klein beetje druk van de ketel in combinatie met manueel ontluchten en de remmen zijn prima nu !
Ik HAD dat probleem niet.

Dan brak een paar jaren geleden de eene aansluiting van het reservoir af en nu heb ik dat ook. :twisted: :cry:

Het was lekker makkelijk voorheen maar helaas....... Dan misschien een vacuumpomp kopen ipv.

Egbertone
Guru
Guru

ma jun 13, 2005 22:46

Ik zal de desbetreffende pagina morgen even voor je inscannen Arjen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jun 13, 2005 23:15

Tja, ook als je het pedaal langzaam weer terug laat komen met de nippels OPEN, er KAN altijd lucht mee terugkomen terwijl je het er juist uit probeert te "pompen".

Zal best in de manual staan maar probeer gewoon eens met de nippel(s) weer dicht terwijl het pedaal omhoog komt.
Wanneer er verder géén makken zijn moet je het remcircuit goed ontlucht krijgen.

Let wel: volgens eerder beschreven methode..... :wink:

Terug naar “Algemene Technische vragen”