Pagina 1 van 1

Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 15:28
door dannyklavertje4
Heb inmiddels de zijkap van mijn distributie weg gehaald,blijkt de riem niet op spannig te staan :evil: (net op tyd).Ga dus een compleet nieuw set monteren mijn vraag is: waar moet ik precies op letten en wat zijn mijn vaste punten om de riem te monteren en met de spannig van de riem? :wink:

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 16:05
door Rob75
Even de zoekfunctie gebruiken. Daar zijn al talloze topics over. En met een beetje zoeken vind je het werkplaatshandboek ook wel.
Overigens geen vaste punten, er zijn calibers nodig.

Succes,

Rob

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 17:04
door WhizzMan
Haal dus ook een waterpomp en een nokkenasversteller, dan weet je zeker dat die ook goed zijn. Er zijn mensen die het zonder calibers doen, maar een paar graden afwijking gaat je al behoorlijk koppel/vermogen schelen, het is dus niet aan te raden om het zonder te doen.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 17:21
door Rainier155
Onderzijde:
- Voorwiel passagierskant eraf.
- wielkuip eraf.
- Multiriem eraf.
- Demonteren spanrol.
- Demonteren geleiderol.
- Krukaspoelie demonteren (zit vast met 4 bouten op krukastandwiel).
- Krukastandwiel demonteren (centrale bout).
- Bouten onderste deel distributiekap los.

Bovenzijde:
- Bougiedeksel demonteren.
- Bobine los en aan de kant.
- Kleppendeksel demonteren.
- Distributiekap eraf.
- Grote bougie eerste cilinder eruit.
- (Micrometerplaatsen) of met een lange schroevendraaier of iets dergelijks.
- Krukas draaien tot BDP punt (Bovenste dode punt).
(Krukas iets terug en vooruit draaien en dan kun je zien wanneer de zuiger in BDP staat).
- Nokkenascaliper plaatsen op inlaatnokkenas ipv lagerkap. (lagerkap 2 vanuit links gezien)
- Nokkenascaliper plaatsen op uitlaatnokkenas ipv lagerkap. (Lagerkap 3 vanuit links gezien)

Demonteren Distributie:
- Demonteren distributieriem spanner
- Distributieriem los.
- Demonteren spanrol.
- Demonteren geleiderol.
- Demonteren Balansasriem + toebehoren.
- Demonteren Waterpomp.
- Krukas weer op BDP punt zetten.

Monteren Distributie:
- Monteren Waterpomp
- Monteren geleiderol.
- Monteren spanrol (nog niet vastzetten) en distributieriem.
- Spanning distributieriem controleren dmv merktekens op spanrol.
Pijltje en gaatje moeten tegenover elkaar staan!
- Controleren of de krukas nog op BDP punt staat!
- Vastzetten spanrol.
- Demonteren nokkenascaliper inlaat en uitlaatnokkenas.
- Krukas (handmatig) 2x ronddraaien en weer op BDP zetten.
- Ter controle de nokkenascaliper plaatsen op beide nokken.
- Controle van juiste spanning riem op spanrol dmv merktekens.
- Lagerkappen weer monteren.
- (Balansasriem + toebehoren monteren.)
- (Micrometer verwijderen en) bougie terugplaatsen.
- Kleppendeksel monteren met nieuwe kleppendekselpakking.
- Distributiekap monteren.
- Bobine terug plaatsen.
- Bougiedeksel monteren.

Monteren Multiriem:
- Monteren geleiderol
- Monteren spanrol.
- Monteren krukaspoelie en multiriem.
(Motor kan gestart worden).
- Monteren wielkuip en voorwiel.
Mijn zelfgemaakte lijstje, hiermee moet je al een heel eind komen, alleen is dit wel zonder vervanging van nokkenasversteller (dat komt er dan nog bij). Voor meer info zie Klaverblaadje 123 blz 66 :)
Let wel op bij het monteren van aluminium kleppendeksel op het aandraaien van de bouten, allemaal gelijkmatig verdeeld vastdraaien ivm kans op scheuren/afbreken van kleppendeksel.
En ja het is verstandig om gelijk alle onderdelen te vernieuwen, verder zit er op een 1.8 16v geen balansasriem dus dat kun je negeren.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 19:31
door dannyklavertje4
Heeej.

Hmm de nokkenas calibers. wat moet ik me daar bij voorstellen?
Het vast zetten van de nokkenassen of?

gr danny

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 20:12
door KAS
Als je dat al niet weet lijkt het mij nu juist niet de ideale klus om hier mee te gaan beginnen. Je bent ook nog een micrometer nodig om de boel op tijd te zetten. Zonder speciaal gereedschap wordt het niks. Niet aan beginnen dus.

Re: RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 20:54
door WhizzMan
Heeej.

Hmm de nokkenas calibers. wat moet ik me daar bij voorstellen?
Het vast zetten van de nokkenassen of?

gr danny
Ja. Wat al gezegd is, als je dit soort dingen niet weet, is het niet de meest eenvoudige auto om deze klus zelf te doen. Je hebt speciaalgereedschap nodig voor de riemspanner, nokkenasversteller en de kalibers voor de nokkenassen. Verder is het een kunstje wat je het liefste eerst een keer voorgedaan krijgt, er zijn best wel een aantal dingen waar je anders behoorlijk lang op zit te puzzelen of die fout kunnen gaan zonder dat het direct opvalt.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: ma apr 13, 2009 22:18
door Rainier155
Mwa als je handig bent en al eerder hobbymatig gesleuteld hebt dan is het goed te doen hoor, ben zelf ook geen monteur en had ook nog nooit van calipers gehoord tot ik erover las in het klaverblaadje. :P
Ik zou je wel dringend adviseren om het in een garage te doen met een brug en de juiste gereedschappen (micrometer is niet perse nodig, heb het zelf met een schroevendraaier gedaan), en er evt iemand die monteur is bij te hebben die jou kan controleren en asisteren als je het perse zelf wil doen.
Zo heb ik het ook gedaan mbv bovenstaand lijstje en ik vond het eigenlijk een makkie, gewoon op je gemak werken en alles netjes bij elkaar houden met demonteren en een kind kan de was doen.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 10:51
door Alfa155
kijk even op marktplaats.. er zijn bedrijven die het voor je doen voor heel weinig.. prijs is vergelijkbaar mar wat je zelf kwijt zou zijn om de onderdelen allemaal te kopen...
:wink:

Re: RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 12:06
door WhizzMan
(micrometer is niet perse nodig, heb het zelf met een schroevendraaier gedaan)
Als je een schroevendraaier ipv een micrometer gebruikt, hebben die calibers ook weinig zin meer. Je zit er zo een paar graden naast voor je wat voelt.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 20:14
door KAS
Micrometer is wel degelijk nodig voor een correcte afstelling. Zonder is prutswerk.

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 21:17
door Gtv4
Het idee van een schroevendraaier is niet gek je moet het alleen iets verbeteren. :P

Ik heb een blokje gemaakt wat precies op de kop ligt en een stuk schroefdraad wat in het bougiegat past.
Daarin heb ik een stift gemaakt met een punt die ik op de zuiger laat zakken, op die manier kun je zonder klok heel goed het BDP bepalen. (en kost enkel een uurtje knutselen) :D

Re: RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 21:44
door Rainier155
Micrometer is wel degelijk nodig voor een correcte afstelling. Zonder is prutswerk.
Als jij mij een micrometer sponsort dan doe ik het wel daarmee, tot die tijd.... schroevendraaier. :roll:

RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 22:56
door KAS
O.k. Ik zal de Alfadealer tippen dat een schroevendraaier ook functioneert. :wink:

Re: RE: Distributie 1.8 16V

Geplaatst: di apr 14, 2009 23:00
door michaelbaken
O.k. Ik zal de Alfadealer tippen dat een schroevendraaier ook functioneert. :wink:
dat weten ze daar ook wel hoor :twisted: