Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?
Geplaatst: vr apr 24, 2009 20:39
Hallo,
Ik ben de laatste tijd aan het denken geslagen waarom de distributieriem van een TS 16v in vergelijking met die van andere merken/types auto's zo relatief kort meegaat. Er zijn natuurlijk exoten waarbij de riem vele malen korter meegaat, maar die laat ik even buiten beschouwing, omdat mijn 146TI een dagelijks vervoersmiddel is. Kon nog niet echt een reden vinden die mij plausibel lijkt, dus begin ik maar eens met hardop denken hier op het forum. Misschien dat er iemand meeleest die het antwoord zo weet.
Ik neem gemakshalve aan dat er in de distributieriemwereld over het algemeen volgens dezelfde standaard wordt gewerkt mbt het gebruikte materiaal, fabricageproces en de daaruit resulterende belastbaarheid van de riem.
Nu heb ik al een aantal dingen bedacht die ertoe zouden kunnen doen:
- compressieverhouding;
- straal van de polies/(span)rollen (dit ivm met buigen van de riem, kan me zo voorstellen dat ze daar niet zo goed tegen kunnen);
- temperatuur die de riem ondervindt;
Nu geloof ik niet dat de TS 16v in deze 3 punten zich zo extreem onderscheidt van andere motoren, dus moet er voor mijn gevoel wat anders zijn waar ik nog niet op ben gekomen.
Voor degenen die zich afvragen waar ik ineens vandaan kom, zie hier mijn eerste post op dit geweldige forum.
Groetjes, Speedbrake.
PS.
Bijgaand nog een tweetal fotootjes van een waargebeurd distributieriemongevalletje bij mijn ex-146 TD. Vlak na het starten (bij stationair toerental) knapte de riem (die er net 10000km op zat). Waarschijnlijk zat er een boutje of steentje tussen de krukaspoelie en de riem, daar kon ie niet tegen en besloot om in 2 stukken te knappen. Ik kon helaas niet zelf de schade herstellen omdat het in Portugal gebeurde en ik niet het juiste gereedschap en de benodigde kennis (m'n vader) bij me had. Besloot dus om hem naar de alfa dealer te brengen en heb (op eigen risico, de monteur durfde het niet aan) alleen een nieuwe poelie en riem laten monteren. Ik had namelijk geen pijnlijke geluiden waargenomen toen de riem brak en dacht (hoopte is eigenlijk het betere woord) dus niet dat er kromme kleppen zouden zijn. Ze durfden hem niet eens te starten na de reparatie, dat moest ik maar doen. Ik moet zeggen dat toen ik op het punt stond om de sleutel om te draaien ik toch wel een beetje zenuwachtig was. Gelukkig waren er geen complicaties en het was kwestie starten en lopen. Gelukkig maar.
Gebroken riem:
Beschadigde poelie:
Ik ben de laatste tijd aan het denken geslagen waarom de distributieriem van een TS 16v in vergelijking met die van andere merken/types auto's zo relatief kort meegaat. Er zijn natuurlijk exoten waarbij de riem vele malen korter meegaat, maar die laat ik even buiten beschouwing, omdat mijn 146TI een dagelijks vervoersmiddel is. Kon nog niet echt een reden vinden die mij plausibel lijkt, dus begin ik maar eens met hardop denken hier op het forum. Misschien dat er iemand meeleest die het antwoord zo weet.
Ik neem gemakshalve aan dat er in de distributieriemwereld over het algemeen volgens dezelfde standaard wordt gewerkt mbt het gebruikte materiaal, fabricageproces en de daaruit resulterende belastbaarheid van de riem.
Nu heb ik al een aantal dingen bedacht die ertoe zouden kunnen doen:
- compressieverhouding;
- straal van de polies/(span)rollen (dit ivm met buigen van de riem, kan me zo voorstellen dat ze daar niet zo goed tegen kunnen);
- temperatuur die de riem ondervindt;
Nu geloof ik niet dat de TS 16v in deze 3 punten zich zo extreem onderscheidt van andere motoren, dus moet er voor mijn gevoel wat anders zijn waar ik nog niet op ben gekomen.
Voor degenen die zich afvragen waar ik ineens vandaan kom, zie hier mijn eerste post op dit geweldige forum.
Groetjes, Speedbrake.
PS.
Bijgaand nog een tweetal fotootjes van een waargebeurd distributieriemongevalletje bij mijn ex-146 TD. Vlak na het starten (bij stationair toerental) knapte de riem (die er net 10000km op zat). Waarschijnlijk zat er een boutje of steentje tussen de krukaspoelie en de riem, daar kon ie niet tegen en besloot om in 2 stukken te knappen. Ik kon helaas niet zelf de schade herstellen omdat het in Portugal gebeurde en ik niet het juiste gereedschap en de benodigde kennis (m'n vader) bij me had. Besloot dus om hem naar de alfa dealer te brengen en heb (op eigen risico, de monteur durfde het niet aan) alleen een nieuwe poelie en riem laten monteren. Ik had namelijk geen pijnlijke geluiden waargenomen toen de riem brak en dacht (hoopte is eigenlijk het betere woord) dus niet dat er kromme kleppen zouden zijn. Ze durfden hem niet eens te starten na de reparatie, dat moest ik maar doen. Ik moet zeggen dat toen ik op het punt stond om de sleutel om te draaien ik toch wel een beetje zenuwachtig was. Gelukkig waren er geen complicaties en het was kwestie starten en lopen. Gelukkig maar.
Gebroken riem:
Beschadigde poelie: