Pagina 1 van 1

Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: vr apr 24, 2009 20:39
door speedbrake
Hallo,

Ik ben de laatste tijd aan het denken geslagen waarom de distributieriem van een TS 16v in vergelijking met die van andere merken/types auto's zo relatief kort meegaat. Er zijn natuurlijk exoten waarbij de riem vele malen korter meegaat, maar die laat ik even buiten beschouwing, omdat mijn 146TI een dagelijks vervoersmiddel is. Kon nog niet echt een reden vinden die mij plausibel lijkt, dus begin ik maar eens met hardop denken hier op het forum. Misschien dat er iemand meeleest die het antwoord zo weet.

Ik neem gemakshalve aan dat er in de distributieriemwereld over het algemeen volgens dezelfde standaard wordt gewerkt mbt het gebruikte materiaal, fabricageproces en de daaruit resulterende belastbaarheid van de riem.

Nu heb ik al een aantal dingen bedacht die ertoe zouden kunnen doen:

- compressieverhouding;
- straal van de polies/(span)rollen (dit ivm met buigen van de riem, kan me zo voorstellen dat ze daar niet zo goed tegen kunnen);
- temperatuur die de riem ondervindt;

Nu geloof ik niet dat de TS 16v in deze 3 punten zich zo extreem onderscheidt van andere motoren, dus moet er voor mijn gevoel wat anders zijn waar ik nog niet op ben gekomen.

Voor degenen die zich afvragen waar ik ineens vandaan kom, zie hier mijn eerste post op dit geweldige forum.

Groetjes, Speedbrake.

PS.

Bijgaand nog een tweetal fotootjes van een waargebeurd distributieriemongevalletje bij mijn ex-146 TD. Vlak na het starten (bij stationair toerental) knapte de riem (die er net 10000km op zat). Waarschijnlijk zat er een boutje of steentje tussen de krukaspoelie en de riem, daar kon ie niet tegen en besloot om in 2 stukken te knappen. Ik kon helaas niet zelf de schade herstellen omdat het in Portugal gebeurde en ik niet het juiste gereedschap en de benodigde kennis (m'n vader) bij me had. Besloot dus om hem naar de alfa dealer te brengen en heb (op eigen risico, de monteur durfde het niet aan) alleen een nieuwe poelie en riem laten monteren. Ik had namelijk geen pijnlijke geluiden waargenomen toen de riem brak en dacht (hoopte is eigenlijk het betere woord) dus niet dat er kromme kleppen zouden zijn. Ze durfden hem niet eens te starten na de reparatie, dat moest ik maar doen. Ik moet zeggen dat toen ik op het punt stond om de sleutel om te draaien ik toch wel een beetje zenuwachtig was. Gelukkig waren er geen complicaties en het was kwestie starten en lopen. Gelukkig maar.

Gebroken riem:
Afbeelding

Beschadigde poelie:
Afbeelding

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 01:56
door giulia-tom
Korte levensduur?
Vind dat wel meevallen Nu is dat 60K en of 3 jaar, dat was een tijd geleden op veel meer km's gesteld en zit met deze interval dus redelijk in de veiligheidsmarge.
Bovendien zijn er veel meer merken die (noodgedwongen) de distributieinterval naar beneden hebben moeten bijstellen dus dat is niet echt typisch Alfa.
(denk aan VW Audi bijvoorbeeld)

Meestal heb je bij eenvoudige distributieloop (lees: eenvoudiger samengestelde motoren) een langere distributie-interval.

Je noemt een paar redenen van korte interval, deze zijn niet echt anders dan bij andere motoren van andere merken.
Als je kijkt naar intervallen van motoren met dubbele nokkenassen dan is de interval niet raar.
Je hebt bij jouw motor meer complexiteit zoals de nokkenasversteller. Deze loopt niet apart maar mee met de inlaatnokkenas en is ook een slijtagedeel. Bovendien werden deze motoren gemaakt voor benutting in hoger toerenbereik dus neemt eea een risico met zich mee.


Het feit dat je geen averij had met jouw TD na breken van de riem ligt volgens mij meer dat turbodiesel motoren van oude stijl een lagere compressie hebben en daarmee de zuigers niet snel de kleppen kunnen raken.
Ook denk ik dat jouw riem niet door een steentje is gebroken maar meer door slijtage.
Koude motoren hebben ook de meeste weerstand van de delen in de distributie onderling en lopen daarmee in mijn ogen het hoogste risico.
en ja: natuurlijk kan een foute of versleten spanner en/of spanrol voor averij zorgen bij warme motor.

Re: RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 08:16
door WhizzMan
Ook denk ik dat jouw riem niet door een steentje is gebroken maar meer door slijtage.
De rollen op de foto zien er versleten uit, dat zonder meer. De krukaspoelie zijn wel hele dikke happen uit, ik zou niet weten hoe je die krijgt door een versleten riem? Het aluminiumgruis wat daar van af komt zit ook overal. Mijn idee zou ook zijn dat er iets tussen is gekomen als ik de foto zo bekijk.

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 10:47
door Rainier155
Ik heb er ook wel is over zitten denken..... bij de 2.0 16v uit de peugeot 206 uit 2002 van mijn moeder moet de riem om de 120.000 of 8 jaar vervangen worden meen ik.
Dat blok levert wel minder pk's als de 2.0 16v van alfa (136pk tov 150-155pk) en kan minder toeren halen (6400rpm ofzo?) dan die van alfa (7400rpm), maar dan nog lijkt het me sterk dat daar alleen het verschil inzit?

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 10:57
door Gtv4
Levensduur van een riem?

* De draai snelheid (dus de aantal tanden van de tandwielen en riem maar ook het toerental van de motor)
* De hoeken die de riem maakt
* Stofdichtheid van de distributie kap
* Loop weerstand van de diverse rollen. (hoeveel rollen draaien mee en/of een waterpomp maar ook 1 of 2 nokkenassen)
* Spanning van de riem
* Trillingen en resonantie van de motor
* Vermogen van de motor is natuurlijk ook niet onbelangrijk.
* Hoe breder de riem hoe minder belasting per tand.

Dan is er nog een groot verschil in kwaliteit, riem producenten ontwikken een riem naar eisen van de fabriek!

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 10:59
door WhizzMan
De 60.000km/3 jaar norm is niet voor alle landen. Bij mijn weten is het in Italie nog steed 80 of 100.000 km en 5 jaar of zo, bijvoorbeeld. Kennelijk zijn de kosten van garantie op gesprongen distributieriemen zo hoog geworden dat de importeur besloten heeft de interval korter te maken. Ik denk dat het een boel statistiek is die de importeur/fabrikant er op los laten en heeft het weinig met techniek te maken, alleen met kosten van garantieclaims. We hebben hier een andere wetgeving dan in een boel landen om ons heen, ook na 2 jaar kan je een garantieclaim indienen als een riem eerder klapt dan de voorgeschreven termijn, dat is lang niet overal zo.

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 21:15
door alfajasper
Waar ik van baal, ik rij met mijn 156 1.8 een 5000 km per jaar. Dus bij mij geldt dan 3 jaar. Dit betekent 15.000 km !
Het lijkt mij dat een riem in drie jaar tijd en 15.000 km niet zodanig is gesleten dat hij vervangen hoeft te worden.
Echter door alle horror verhalen laat ik het toch maar doen. Ik waag het er dan wel op om de nokkenasversteller eens in de 6 jaar te doen (30.000 km)
Ik kan me voorstellen dat die drie jaar is ingevoerd ivm de veroudering van de riem maar ik vindt het erg kort voor een wagen die altijd binnen staat en zo weinig draait.
Het zou in zo'n geval toch voldoende moeten zijn om de riem visueel te inspecteren ( op scheurtjes ed) en adh hiervan besluiten wat te doen?

RE: Relatief korte levensduur distributieriem TS 16v?

Geplaatst: za apr 25, 2009 21:24
door Alessandro
Ik mis nog invloed van lekkages van olie, brandstof, koelvloeistof, die de riem aantasten? Vooral de eerste lijkt me heel aannemelijk. (nee, natuurlijk niet het eerste interval. :wink: )
Ik heb gebroken riemenen gezien, zo doordrengd met olie, dat moét in mijn optiek (in die gevallen dus!) de reden zijn geweest.

Opvallend vind ik het verschil in de duurzaamheid in de praktijk, van de distributie van bijvoorbeeld, de 12v v.s 24v v6-en en 8v vs. 16v boxers......
Waar zit dat verschil dan in? Ja in het dubbele aantal nokkenaswielen, maar waarin zit het werkelijke verschil kwa ontwerp/ belasting?

Die gebroken td-riem lijkt me idd gewoon botte pech door een steentje/ schroefje, whatever. De poelie en splinters vertellen het verhaal.

Tja en wat de duurzaamheid in jaren betreft: Ik lees teveel 16v horrorverhalen om daaraan te tornen.
Bij de 8v boxers en 12v v6'en ga ik zo al voor 4 jaar (en soms beina 5 :oops: ) Tja, gewoon ervaringscijfers.......... uiteraard durf ik dat alleen bij gezonde zindelijke motoren! Oh en niemand mag bij mij reclameren. :wink: