Pagina 1 van 1

startrelais 75 maar dan anders

Geplaatst: wo apr 29, 2009 16:24
door BinnemaTS
zojuist even een blokje om met de 75 t-spark. Even een korte stop bij de carwash om de auto te stofzuigen...

Toen ik de auto weer wilde starten gaf de startmotor geen enkel teken van leven. Het vreemde is dat er al een bypass is voor de startmotor middels een relais met 10amp zekering. De zekering bleek kapot te zijn. Na het vervangen van de zekering (10amp) ging deze meteen weer kapot. Onder het mom "niet geschoten altijd mis" heb ik een 20amp zekering geplaatst en toen starten!!!

Ik weet eigenlijk niet of dit wel de juiste oplossing is, kan het kwaad dat er nu een 20a zekering in zit ipv de 10a?

Re: startrelais 75 maar dan anders

Geplaatst: wo apr 29, 2009 18:02
door edwinvanpoeijer
zojuist even een blokje om met de 75 t-spark. Even een korte stop bij de carwash om de auto te stofzuigen...

Toen ik de auto weer wilde starten gaf de startmotor geen enkel teken van leven. Het vreemde is dat er al een bypass is voor de startmotor middels een relais met 10amp zekering. De zekering bleek kapot te zijn. Na het vervangen van de zekering (10amp) ging deze meteen weer kapot. Onder het mom "niet geschoten altijd mis" heb ik een 20amp zekering geplaatst en toen starten!!!

Ik weet eigenlijk niet of dit wel de juiste oplossing is, kan het kwaad dat er nu een 20a zekering in zit ipv de 10a?
Grotere zekeringen plaatsen is niet geheel zonder risico, zeker niet bij een verdubbeling.
Een relais verbruikt niet zo veel dus 10A zou meer dan voldoende moeten zijn (echt meer dan voldoende) dus 20A lijkt me niet normaal.
Misschien toch ergens vocht of een defect relais?

RE: startrelais 75 maar dan anders

Geplaatst: di mei 05, 2009 14:32
door BinnemaTS
bedankt voor je reactie edwin.

Ik had nog een relais liggen met 10A zekering. Na vervanging is alles weer OK!