Pagina 1 van 2
Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: ma jun 01, 2009 23:13
door alfa_newbie
Vraagje(s);
* ik heb zojuist m'n olie bijgevuld omdat ik heb vernomen dat men bij een TS AB-SO-LUUT op het oliepijl moet letten [lees: never-ever met een -te-laag oliepijl rijden] anders kon jut wellus duur bekopen...
Nu; ik heb ietsss teveel bijgevuld. Is dit erg?
** Ik reed een uurtje geleden vanuit Zandvoort, terug naar Amsterdam, over de Zeeweg (file ontwijken en via Velsen) en m'n temperatuurmeter schiet nogal heen en weer, in de zin van; variëert tussen ca. 60*C en 80*C. Dit is tijdens rustig en chilled rijden. Maar als ik even stil sta kan de meter ineens 90 of rond de 100*C aangeven. Daarna [brug open en iets afgekoeld/tot rust gekomen] even genuanceerd ingetrapt en in 3, 4, en 5 bij ca. 4k/5k RPM inhouden.
WIe ow wie??
Heeft wellicht *1 met *2 te maken?
PS: Heb de oto net... Tevens eerste Alfa. Tevens twee linker handjes...
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: ma jun 01, 2009 23:23
door Hylke
De schommelende temperatuurmeter is natuurlijk onder invloed van het weer.
Warmte zorgt voor een slechtere koeling van de auto.
Daarnaast zou je eens je thermostaat kunnen controleren, deze regelt het korte en lange koelcircuit van de auto.
Als deze stuk is, staat hij altijd open en is er dus een minder efficiënte koeling, oftewel, de auto kan niet direct inspelen op wisselingen.
Succes en groeten, Hylke
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 04:02
door Dottore M
Is de thermostaat...
Een tikkie teveel olie is niet erg. De hamvraag is dan ook hoeveel er teveel in zit?
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 10:09
door alfa_newbie
Ik dacht ook idd al aan de thermostaat... Shit...
En een tikkie teveel? Ik denk een half litertje teveel. Bij het peilen komt de olie nét óver de max heen. Hij zou moeten staan tussen min en max puntje toch?
Thanks voor de reacties.
(y)
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 17:52
door WhizzMan
net over de max is prima. Ze hebben zelfs bij de 2.0 later een peilstok geleverd die een half litertje meer vereist dan de eerste versie. als je temperatuur bij dit weer tussen 60 en 80 graden schommelt wil je inderdaad een nieuwe thermostaat. Je gaat de reparatie waarschijnlijk terugverdienen aan een lager brandstofverbruik, de TS 16V wordt erg dorstig van een te lage watertempereatuur.
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 18:09
door alfa_newbie
Ah oké, dus eigenlijk zo slecht nog niet, net over de max. Gelukkig. Ik was al aan 't bedenken om dat halve litertje eruit te laten lopen of eruit te zuigen met een slangetje ofzo haha
Die thermostaat ga ik maar snel (laten) vervangen!
Thanks!

RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 18:10
door sprint88
Makkelijk wisselen hoor en kost niet teveel
grt rogeralfa

RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jun 02, 2009 18:14
door alfa_newbie
Ja idd, dat zag ik al ergens beschreven staan, dat het vrij makkelijk te vervangen was. Heb twee redelijk linker handen qua autotechniek maar technisch kom ik een heel eind dus even de grease in maar denk ik, dan kom ik er wel uit, hoop ik! Wehe
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: ma jul 13, 2009 21:58
door alfa_newbie
De thermostaat is inmiddels vervangen. Ik heb het 'zelf' gedaan met hulp van m'n zwager
(LEES: ik stond erbij en ik keek ernaar)
De temperatuur loopt gestaag op naar de 80/90 en schommelt hier een beetje tussenin. Bij file o.i.d. loopt ie op tot net onder de 100 en slaat de fan aan. (Heeft die fan maar 1 stand bij deze auto?)
Je merkt verschil in rijden zelfs. Presteerd beter. Ik kan het beesie nu ook lekker doortrappen en een beetje toeren laten mauwen hier en daar, zonder me druk te maken over een blokje dat niet -lekker- op temp. is. Heerlijk dus!
Heb ik alweer een nieuw vraagje; Bij laag toerental houdt ie een beetje in. Tot de 2500/3000 en dan gaat ie pas lekker. Er zit (zat al) een open luchtfilter (een groene, volgens mij van
Green High Perf. filters)en die is zichtbaar vies aan buitenkant. Klein vuil, kleine stukjes blad e.d. Zou het hier aan kunnen liggen? Schoonmaken in een sopje en dan inspuiten met olie, alvorens een nachtje te laten drogen toch? Is dat speciale olie om luchtfilters mee in te spuiten??
Verder heb ik 'm uit laten lijnen omdat ie naar rechts trok en eng 'zoekend/zwevend' reed. Nu rijdt/spoort ie een stuk beter alleen trekt nog wel iets naar rechts. Ben terug geweest bij Profile Tyre Center, en die zeggen dat het aan mijn banden licht, die scheef gesleten zijn na een tijdje met foute uitlijning te hebben gereden. Als de banden nu verder slijten, dan slijten ze weer recht en zou het uiteindelijk 100% moeten zijn. Klopt dit???
BvThanks!!
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: ma jul 13, 2009 22:37
door Lancelot
Als ik jouw was zou ik het luchtfilter eraf slopen en de originele terugplaatsen. Anders kun je binnenkort de luchtmassameter vervangen. En die is best duur. Qua prestaties haalt het toch niet zoveel uit.
Dat verhaal van de uitlijnboer geloof ik niet helemaal. Eenmaal scheef komt het niet meer goed denk ik, het slijt nu misschien gelijkmatig af maar gelijk wordt het nooit meer...
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: ma jul 13, 2009 23:29
door Angus Young
Die van mij hield tot voor kort ook vaak eens in. Dit bleek aan een lekkende inlaatpakking te liggen. Ben hier achter gekomen door de "remmenreinigertruc".
Heb vorige week de pakkingen vervangen en trekt nu weer veel beter, houdt niet meer in en is veel feller op het gas.
Groeten,
Bart
Re: RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jul 14, 2009 00:07
door WhizzMan
Als ik jouw was zou ik het luchtfilter eraf slopen en de originele terugplaatsen. Anders kun je binnenkort de luchtmassameter vervangen. En die is best duur. Qua prestaties haalt het toch niet zoveel uit.
Dat verhaal van de uitlijnboer geloof ik niet helemaal. Eenmaal scheef komt het niet meer goed denk ik, het slijt nu misschien gelijkmatig af maar gelijk wordt het nooit meer...
De kans is vrij groot dat je luchtmassameter gewoon stuk is. Dat wordt niet door je open filter veroorzaakt, dat is een broodje aap. Dat filter is niet nuttig op de 1.4, hooguit voor een sportief geluidje. Als je geluk hebt, kost het je geen vermogen, maar winnen doe je er niets of misschien 1 of 2 pk mee. Welk bouwjaar is je auto? Als het 1998 of eerder is heb je een redelijke kans dat ik een andere luchtmassameter hebt die we even kunnen wisselen om uit te proberen. Uitlezen kan ik sowieso wel.
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jul 14, 2009 00:34
door alfa_newbie
@ Lancelot:
Het luchtfilter zat erop en heb het origineel er niet bij. De lucht/massa meter heb ik geze*k mee gehad bij een Opel en dat was wel veel heftiger/slechter hoor maar ik heb er geen verstand van verder dus zou wel kunnen...

Voor de rest rijdt ie ook prima [in hogere toerentallen]. Verhaal v/d uitlijnboer vond ik ook al sterk, maarrrrr; het kan dus wel degelijk aan de foutgesleten banden liggen dat ie nu nog iets naar rechts trekt? Of is dat ook een broodje aap!?
@ Angus Young:
inlaatpakking? Ennuh... "remmenreinigertruc" ??? Ik ga 't ff googlen en hier de welbekende zoekfunctie even proberen maar wellicht heb je ondertussen wat hints/tips ?
@ WhizzMan:
Hij is uit '97 dus dat kunnen we dan niet proberen heh? Sowieso uitlezen? Daar kom ik heel graag een keer voor langsrijden!
Bedankt voor alle snelle reacties wederom!!
(y)
RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jul 14, 2009 17:41
door Angus Young
Pakking van je "inlaathuis". Deze kunnen na verloop van tijd gaan "lekken", valse lucht aanzuigen. ALs je met een bus remmenreiniger langs deze pakkingen spuit met draaiende motor en de motor gaat anders lopen ( lees slechter) zuigt hij dus "valse" lucht van buiten.
Re: RE: Olie-Min-Max // Temp-Meter (wellicht termostaat???)
Geplaatst: di jul 14, 2009 19:47
door Martin H
net over de max is prima. Ze hebben zelfs bij de 2.0 later een peilstok geleverd die een half litertje meer vereist dan de eerste versie.
Ik had zelf het vermoeden dat het halve liter verschil voor de 2.0 16v zit in het wel of niet aanwezig zijn van een oliekoeler. Mijn vroege 2.0 heeft geen oliekoeler en ik kan me voorstellen dat een koeler en slangen een halve liter meer vraagt.