Gebruikersavatar
TurboMarc
Guru
Guru
Berichten: 1623
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Hoogwoud

Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 16:19

Was laatst bij een workshop maar heb toch niet zo heeeel goed opgelet...

Hoe centreert de Dion as? Houden de Watt stangen de as in het midden? Mits deze evenlangzijn ? Of zijn het mede de schokdempers en de stabi achter de meehelpen?

Als het automatisch gaat, is het dan evt. nog te beinvloeden?

Groet,

Marc
Scarb# 00072

Alfa 75 Turbo Evo Superleggera Racer
Alfa 75 TS CUP Racer
Alfa GTV 2.0 V6 Turbo

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 19:38

de Watt stangen centreren de achteras..
daarnaast helpen de stabi en schokdempers wel wat mee maar zijn niet van grootste invloed.

Je kan de rubbers van de watt stangen vervangen door unibolts..........
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 20:02

In principe valt er NIX te centreren.
Als alles normaal gemonteerd is valt de DION ALTIJD in het midden tenzij de boel behoorlijk is versleten. Maar dan ligt ie ook als een vot op de weg :D
Rubbers wattstangen en centrering en schokbrekers idd. :wink:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 20:17

Hoezo; er valt nix te centreren :?:

Tuurlijk wel... 8) :wink:

Afbeelding

Afbeelding


Selfmade... :wink: :whistle:
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5998
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:09
Locatie: Nabij Friesland
Contacteer: Website

Re: RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 20:49

Hoezo; er valt nix te centreren :?:

Tuurlijk wel... 8) :wink:

Afbeelding

Afbeelding


Selfmade... :wink: :whistle:

"s Mooi.. :thumbs: Watt stangen gemaakt uit omgebouwde stuurstangen????

Dubbele draad is niet nodig als je em aan 1 kant lospakt.... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Gebruikersavatar
AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8244
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:20
Locatie: Alfetta Transaxle Forum
Contacteer: Website

RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 21:04

Hehe :D

Selfmade wel ja tuurlijk maar standaard niet :biggrin: :wink:

Gebruikersavatar
GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2393
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:10
Locatie: Elsloo,Limburg

RE: Centreren de Dion as

wo jun 22, 2005 22:57

Niks lospakken . gewoon verstellen die handel.... 8)
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

Gebruikersavatar
psillen
Guru
Guru
Berichten: 1258
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:43
Locatie: Horn, L

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 07:27

GTV Boy,

Ziet er goed uit.

Nog een opmerking. M.i. horen de schokdempers niets de centreren, want voor de dan
optredende belastingen zijn ze helemaal niet geconstrueerd.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4428
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:02

@Turbomarc: je kan wel wat rommelen aan de centreering cq de rijlijn van de auto mbv de speling op de boutgaten van de zware balk waar je de voorkant van de dionas in vastzet. Veel is het niet en als de auto verder recht is hoeft het eigenlijk ook niet.

Tevens doen schokbrekers en veren helemaal helemaal niets voor de locatie van de achteras en de stabi niets noemenswaardigs. Daar zijn ze ook helemaal niet voor. gemaakt.
Locatie van de achteras: wattstangen en centale rubber voorin de "punt" van de dionas.

Mzzl,

DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1311
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:10

Mark,

gewoon ombouwen naar uni balls (een zijde linkse en een zijde rechtse draad ).
Zo zit het ook bij mij, plaatje volgt vanavond.
Dan kan je het perfect afstellen en op moment dat je naar een "GOEDE" uitlijner gaat zet je alles perfect op zijn plek.
De watt is hetgene die de centreren verzorgt en ook hetgene wat de meeste zijdelingse kracht voor zijn keizen krijgt.
Uniballs hier en een powerflex rubber in het center, merk je meer van dan een SZ kogel in het center (voorzijde dion)!

Saluti,
Maurizio
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4428
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:19

@Maurizio: helemaal mee eens!! lekker laten zitten dat rubber voorin die dion. Kost een vermogen om aan te passen en uniballen watt stangen doet veel meer, nemen immers veel meer dwars kracht op. Rijd al 3 jaar met uniballs op de wattstange van m'n V6 en is perfect! Heb er handmade "stofrubbers" opzitten. Dit voorkomt rammelen en ze gaan veel langer mee. (>30K en nog steeds eerste set speling vrij)
Vraag: waar heb jij die linkse draad vandaan gehaald?? Ik heb nl 2 keer rechtse draad en dat is lastiger instellen. Heb je zelf linkse draad getapt op heb je een (koppel) moer met linksedraad opgeduikeld? Of een spanschroef verbouwd?

Mzzl,

DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1311
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:35

Heb er handmade "stofrubbers"
Ik gebruik gewoon de castor rod rubbers, worden die sponzen ook eens ergens voor gebruikt :blue_lol: .
Linkse versie is te krijgen van INA (niet goedkoop maar wel goed).
Mijn watt stangen zijn groter in diameter (zelfde wanddikte) en van rvs, dus linkse draad getapt. Zo zullen ze ook nooit verbuigen mocht ik nog ooit eens naar echte slicks gaan :P
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4428
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:42

@Maurizio: "linkse uniball" is het probleem niet, heeft skf ook. Zat alleen met het probleem linkse draad in de wattstang. In de versie onder m'n V6 zitten er koppelmoeren in de originele stang gelast. Gaat goed maar gevoelsmatig ben ik niet zo dol op lassen van dit soort onderdelen. (heb het niet zelf gelast, ben meer een bak en braadlasser) Daarom wil ik ook liever draadtappen.
Maar dan heb je het probleem waar haal je (naadloze) pijp vandaan met voldoende wanddikte zodat je er zonder teveel sterkte verlies draad in kunt tappen.
Blijkbaar heb jij die pijpen ergens gevonden........ Waar????
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gr,

DJ

Gebruikersavatar
Maurizio
Guru
Guru
Berichten: 1311
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:44
Locatie: "Beeg" Z-Limburg, 161 km to Exmuhle (N'ring)
Contacteer: Website

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 09:52

Nee naadloze pijp (ik geloof 3 mm wand) met daar een prop ingelast........ lassen is net zo sterk mits goed toegepast!
Banned..... :twisted: Daily mule ==> bmw 325D
AR75 24v, 75TS & M336 Ringtool, AR105 Spider 2000 veloce '79, SCARB 00114

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4428
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:04
Locatie: Rotterdam

RE: Centreren de Dion as

do jun 23, 2005 10:02

OK, ja met een grotere pijpdiameter en een prop erin lassen krijg je ook genoeg wanddikte tpv van de draad natuurlijk. FF die proppen door een echte lasser erin laten lassen zal me ook de kop niet kosten. De rest kan ik zelf weer doen.

Mzzl,

DJ

Terug naar “Algemene Technische vragen”