Pagina 1 van 2
Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 16:19
door TurboMarc
Was laatst bij een workshop maar heb toch niet zo heeeel goed opgelet...
Hoe centreert de Dion as? Houden de Watt stangen de as in het midden? Mits deze evenlangzijn ? Of zijn het mede de schokdempers en de stabi achter de meehelpen?
Als het automatisch gaat, is het dan evt. nog te beinvloeden?
Groet,
Marc
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 19:38
door ravado
de Watt stangen centreren de achteras..
daarnaast helpen de stabi en schokdempers wel wat mee maar zijn niet van grootste invloed.
Je kan de rubbers van de watt stangen vervangen door unibolts..........
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 20:02
door AlfettaOwner
In principe valt er NIX te centreren.
Als alles normaal gemonteerd is valt de DION ALTIJD in het midden tenzij de boel behoorlijk is versleten. Maar dan ligt ie ook als een vot op de weg
Rubbers wattstangen en centrering en schokbrekers idd.

RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 20:17
door GTV Boy
Re: RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 20:49
door @lfa@lgra
"s Mooi..

Watt stangen gemaakt uit omgebouwde stuurstangen????
Dubbele draad is niet nodig als je em aan 1 kant lospakt....

RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 21:04
door AlfettaOwner
Hehe
Selfmade wel ja tuurlijk maar standaard niet

RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: wo jun 22, 2005 22:57
door GTV Boy
Niks lospakken . gewoon verstellen die handel....

RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 07:27
door psillen
GTV Boy,
Ziet er goed uit.
Nog een opmerking. M.i. horen de schokdempers niets de centreren, want voor de dan
optredende belastingen zijn ze helemaal niet geconstrueerd.
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:02
door DJ
@Turbomarc: je kan wel wat rommelen aan de centreering cq de rijlijn van de auto mbv de speling op de boutgaten van de zware balk waar je de voorkant van de dionas in vastzet. Veel is het niet en als de auto verder recht is hoeft het eigenlijk ook niet.
Tevens doen schokbrekers en veren helemaal helemaal niets voor de locatie van de achteras en de stabi niets noemenswaardigs. Daar zijn ze ook helemaal niet voor. gemaakt.
Locatie van de achteras: wattstangen en centale rubber voorin de "punt" van de dionas.
Mzzl,
DJ
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:10
door Maurizio
Mark,
gewoon ombouwen naar uni balls (een zijde linkse en een zijde rechtse draad ).
Zo zit het ook bij mij, plaatje volgt vanavond.
Dan kan je het perfect afstellen en op moment dat je naar een "GOEDE" uitlijner gaat zet je alles perfect op zijn plek.
De watt is hetgene die de centreren verzorgt en ook hetgene wat de meeste zijdelingse kracht voor zijn keizen krijgt.
Uniballs hier en een powerflex rubber in het center, merk je meer van dan een SZ kogel in het center (voorzijde dion)!
Saluti,
Maurizio
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:19
door DJ
@Maurizio: helemaal mee eens!! lekker laten zitten dat rubber voorin die dion. Kost een vermogen om aan te passen en uniballen watt stangen doet veel meer, nemen immers veel meer dwars kracht op. Rijd al 3 jaar met uniballs op de wattstange van m'n V6 en is perfect! Heb er handmade "stofrubbers" opzitten. Dit voorkomt rammelen en ze gaan veel langer mee. (>30K en nog steeds eerste set speling vrij)
Vraag: waar heb jij die linkse draad vandaan gehaald?? Ik heb nl 2 keer rechtse draad en dat is lastiger instellen. Heb je zelf linkse draad getapt op heb je een (koppel) moer met linksedraad opgeduikeld? Of een spanschroef verbouwd?
Mzzl,
DJ
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:35
door Maurizio
Heb er handmade "stofrubbers"
Ik gebruik gewoon de castor rod rubbers, worden die sponzen ook eens ergens voor gebruikt

.
Linkse versie is te krijgen van INA (niet goedkoop maar wel goed).
Mijn watt stangen zijn groter in diameter (zelfde wanddikte) en van rvs, dus linkse draad getapt. Zo zullen ze ook nooit verbuigen mocht ik nog ooit eens naar echte slicks gaan

RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:42
door DJ
@Maurizio: "linkse uniball" is het probleem niet, heeft skf ook. Zat alleen met het probleem linkse draad in de wattstang. In de versie onder m'n V6 zitten er koppelmoeren in de originele stang gelast. Gaat goed maar gevoelsmatig ben ik niet zo dol op lassen van dit soort onderdelen. (heb het niet zelf gelast, ben meer een bak en braadlasser) Daarom wil ik ook liever draadtappen.
Maar dan heb je het probleem waar haal je (naadloze) pijp vandaan met voldoende wanddikte zodat je er zonder teveel sterkte verlies draad in kunt tappen.
Blijkbaar heb jij die pijpen ergens gevonden........ Waar????
Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!
Gr,
DJ
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 09:52
door Maurizio
Nee naadloze pijp (ik geloof 3 mm wand) met daar een prop ingelast........ lassen is net zo sterk mits goed toegepast!
RE: Centreren de Dion as
Geplaatst: do jun 23, 2005 10:02
door DJ
OK, ja met een grotere pijpdiameter en een prop erin lassen krijg je ook genoeg wanddikte tpv van de draad natuurlijk. FF die proppen door een echte lasser erin laten lassen zal me ook de kop niet kosten. De rest kan ik zelf weer doen.
Mzzl,
DJ