Pagina 1 van 1

SPS95-E10

Geplaatst: wo jul 08, 2009 17:41
door Ba
Ik lees net in het nieuws dat in Frankrijk de standaard Euro 95 vervangen wordt door SPS96-E10; Euro 95 met 10% Ethanol. De Franse overheid heeft een site gemaakt waarin men kan opzoeken of je auto E10 'aankan'. Want E10 zou leidingen en pakkingen kunnen aantasten, vooral op de langere termijn en bij vooral oudere auto's van voor 2000. SITE
Echter staat op de site alleen dit rijtje van Alfa de 159/Brera/Spider 1.8 16V (tbi) en 3.2 JTS, de MiTo en de 8C.

Nou vroeg ik me af of Alfa alleen zeker is van alleen deze modellen, en dat oudere Alfa's er niet tegen kunnen. Andere merken zijn E10 compatibel tot 1978 en bij sommige merken zijn alle benzineautos E10 compatibel. Bij andere merken staan (bijna) alle modellen in de lijst, ongeacht deze E10 compatibel zijn of niet. Bij Alfa staan alleen de huidige modellen in de lijst, en als je auto niet in de lijst staat is deze per definitie niet E10 compatibel. Het lijkt er een beetje op dat ze niet verder dan de huidige modellen van Alfa hebben gekeken.

Heeft er iemand ervaring of meer kennis van deze brandstof? Het alternatief is het duurdere Euro 98, wat ik voor gewoon rijden een beetje overbodig vind.

RE: SPS95-E10

Geplaatst: wo jul 08, 2009 19:44
door Performa
" Het spuitstuk van de brandstofslang dient bekleed te zijn met een nikkellegering, andere onderdelen moeten vervaardigd zijn van gegalvaniseerd ijzer, brons of roestvrij staal. Aluminium en met zink bekleed staal moeten vermeden worden. Sluitingen moeten van teflon of een gelijkwaardig materiaal zijn."
bron: www.sugre.info

RE: SPS95-E10

Geplaatst: wo jul 08, 2009 21:54
door gaucho
De ANWB zegt: "Bij oudere auto's is er bij structureel gebruik kans op schade aan leidingen en pakkingen", een paar keer tanken tijdens je vakantie zal dus geen groot probleem zijn lijkt me...

Quote ook weer van ANWB: "Geen nood, bij incidenteel gebruik verwachten wij niet dat het problemen zal opleveren." http://www.anwb.nl/auto/nieuws-en-tips/ ... krijk.html

RE: SPS95-E10

Geplaatst: wo jul 08, 2009 21:57
door Performa
Voor een oude leiding of dichting kan het altijd de druppel zijn die het doet overlopen. En met brandstofleidingen ben je toch liefst 100% zeker.

Re: RE: SPS95-E10

Geplaatst: wo jul 08, 2009 23:29
door Ba
Voor een oude leiding of dichting kan het altijd de druppel zijn die het doet overlopen. En met brandstofleidingen ben je toch liefst 100% zeker.
Nou zijn bij mij zo goed als alle leidingen vervangen, maar liever geen risico. Frans is niet mijn sterkste taal :twisted: Dan maar iets meer betalen voor Euro 98.
Het antwoord is iig duidelijk; het bevestigt dat alleen de nieuwe Alfa's (structureel) ertegen kunnen.

RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 00:43
door Gordon
Als je in de, pak en beet, laatste 5 jaar een keer slangen hebt vervangen, kunnen ze er geheid tegen. Ik zou denken dat vlotters het grootste probleem vormen (met name bij carburateurs), maar daarvan is mij verteld dat dat nu juist geen probleem zou zijn :? Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, maar op een gegeven moment zal je er toch aan moeten om alles dat van plastic of rubber is te vervangen. Kan je nu mooi op je vakantie uittesten, want mooi dat die gifmengers hier het aandeel ethanol stilletjes ook al aan het opvoeren zijn.

Re: RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 00:45
door Graffiaturo
Als je in de, pak en beet, laatste 5 jaar een keer slangen hebt vervangen, kunnen ze er geheid tegen. Ik zou denken dat vlotters het grootste probleem vormen (met name bij carburateurs), maar daarvan is mij verteld dat dat nu juist geen probleem zou zijn :? Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, maar op een gegeven moment zal je er toch aan moeten om alles dat van plastic of rubber is te vervangen. Kan je nu mooi op je vakantie uittesten, want mooi dat die gifmengers hier het aandeel ethanol stilletjes ook al aan het opvoeren zijn.
ik denk dat je met je carburateurmotor sowieso het liefste op 98 rijdt :wink:
ik wel iig

Re: RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 01:00
door Gordon
Als je in de, pak en beet, laatste 5 jaar een keer slangen hebt vervangen, kunnen ze er geheid tegen. Ik zou denken dat vlotters het grootste probleem vormen (met name bij carburateurs), maar daarvan is mij verteld dat dat nu juist geen probleem zou zijn :? Waarschijnlijk valt het allemaal wel mee, maar op een gegeven moment zal je er toch aan moeten om alles dat van plastic of rubber is te vervangen. Kan je nu mooi op je vakantie uittesten, want mooi dat die gifmengers hier het aandeel ethanol stilletjes ook al aan het opvoeren zijn.
ik denk dat je met je carburateurmotor sowieso het liefste op 98 rijdt :wink:
ik wel iig
Maakt niks uit. Compressie zit bij een standaard motor onder de 10:1, en dat gaat makkelijk met 95 (met al die biorommel erbij is het overigens al eerder richting 96/97). Verder doet mijn huidige blok al zo'n 4 ton en zweet olie uit alle hoeken en kieren. De laatste ton is op 95 geweest, no problem...

RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 17:31
door Ba
Volgens hoeven de leidingen niet het enigste probleem te zijn; misschien ook de tank, brandstofpomp, injectorrail, injectoren, inlaat... (?) Ik heb geen idee van welk materiaal die zijn gemaakt danwel met welk materiaal deze behandeld zijn.

Met een E85 project hier op de TU lostte een tankbuisje van de inlaat van de brandstoftank behoorlijk snel op, deze bleek van een verkeerd materiaal te zijn gemaakt. E85 lijkt mij nog wat aggresierver dan E10, en daarmee had ik gehoopt dat E10 wel zou kunnen... Maar zeker was ik er niet van.

Overigens schijnen de meeste landen 5% Ethanol erin te gooien, Frankrijk is een uitzondering met 10%. 5% schijnt dan weer geen probleem op te leveren.

RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 17:41
door Engine
Standaard in NL is E5, boven de E8 schijnen de oplossende eigenschappen langzaam te beginnen. E85 is de doodsteek.
Alle delen die in contact komen met brandstof en niet van een ijzer of aluminium legering zijn gemaakt maken kans om aangetast te worden.....
Het ...bij lange duur... geeft al een hint. Het begint dus al langzaam met oplossen, en kan dus idd de laatste slag zijn.

Zelfde verhaal trouwens bij diesel, alhoewel het schadelijke percentage daar hoger ligt. B5 is standaard, B20 kan al link zijn.

Het vrijgeven van je auto op die brandstoffen gebeurt ook vaak onder marketing druk. Dan accepteren de fabrikanten maar wat hogere garantie claims en na de garantie hebben ze er toch geen last meer van. Ik weet van diesel bijvoorbeeld dat op een enkel type injector na, de injectoren niet meer kunnen hebben dan B5. De autofabrikant geeft soms B20 vrij en betaalt dan de kosten (normaal zou hij het doorrekenen aan de injector leverancier).
Ik ken zelfs een voorbeeld van een fabrikant die B100 had vrijgegeven. De motor ingenieurs van die fabrikant kwamen daarachter toen ze in een folder keken, zelf waren ze nog maar net begonnen met het testen met B100.

Re: RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 20:08
door Performa
Ik ken zelfs een voorbeeld van een fabrikant die B100 had vrijgegeven. De motor ingenieurs van die fabrikant kwamen daarachter toen ze in een folder keken, zelf waren ze nog maar net begonnen met het testen met B100.
Zegt weer veel over hoe "sommige" fabrikanten werken.

Re: RE: SPS95-E10

Geplaatst: do jul 09, 2009 23:37
door Gordon
Volgens hoeven de leidingen niet het enigste probleem te zijn; misschien ook de tank, brandstofpomp, injectorrail, injectoren, inlaat... (?) Ik heb geen idee van welk materiaal die zijn gemaakt danwel met welk materiaal deze behandeld zijn.

Met een E85 project hier op de TU lostte een tankbuisje van de inlaat van de brandstoftank behoorlijk snel op, deze bleek van een verkeerd materiaal te zijn gemaakt. E85 lijkt mij nog wat aggresierver dan E10, en daarmee had ik gehoopt dat E10 wel zou kunnen... Maar zeker was ik er niet van.

Overigens schijnen de meeste landen 5% Ethanol erin te gooien, Frankrijk is een uitzondering met 10%. 5% schijnt dan weer geen probleem op te leveren.
Klopt. Ik heb ooit wel eens benzine, die al zeker tien jaar in een sloopwagen had gezeten, in een oliecan gegooid omdat ik even niks anders bij de hand had. Die can werd steeds vreemder van vorm. En ik heb werkelijk geen idee hoe de benzine eruit verdween, want toen ik er achteraf druk op zette kon ik geen lek vinden.

De ene kunststof is de andere niet, en dus zit het er dik in dat er aantal in je auto zitten die niet tegen ethanol kunnen. Welke dat zijn en waar ze zitten is de grote vraag. Geklus met brandstof is overigens niet nieuw; ik heb zo'n 15 jaar geleden ook al eens een verschrompelde tankvlotter aangetroffen.

RE: SPS95-E10

Geplaatst: wo jan 23, 2013 20:12
door duetto
Ik heb me laten vertellen dat je het beste bij Shell (V-power) of bij BP (ultra) benzine kunt tanken. Deze schijnt het beste te zijn voor oude(re) motoren. Ook als je bijvoorbeeld de auto in de winterstalling zet is het goed om na te denken welke en hoeveel brandstof er in de tank/leiding/carbs zit. Misschien moeten we in de toekomst wel de benzine uit de tank aftappen en de motor 'droog' laten lopen zodat er geen brandstof meer in de leidingen of carbs zit. Moeten we wel weer iets bedenken tegen het uitdrogen van rubbers omdat er geen brandstof meer in de leidingen en carbs staat.... :roll:

'T is ook altijd wat....