Pagina 1 van 1
rammelen ts blok
Geplaatst: di jul 21, 2009 17:43
door herman2th
hallo allemaal, in mijn 2.0 ts 8v blok zit een rammel, en deze lijkt zich vooral bij lastwisselingen te openbaren.
dus als je gas geeft niks aan de hand, op het moment dat je dit minder gas geeft om een constante snelheid te gaan rijden dan rammeltie.
omgekeerd ook, bij afremmen op de motor in een bepaald toeregebied rammel en dan weer niet.
bij warme motor is het wel erger dan bij een koude. oliedruk ok en verbruik nihiel
het is ook echt een geluid alsof een ketting dit doet. de bobvenste distriketting is strak (gespannen).
lijkt mij dan logisch dat het van de ondeste zou komen maar geen id hoe daar bij te komen.
iemand ideen?
alvast bedankt, gr herman
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: di jul 21, 2009 20:07
door WhizzMan
Zou het niet stiekem toch een motorsteun of een veer in je koppelingsplaat kunnen zijn?
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: za jul 25, 2009 19:58
door mverhari
hoeveel kilometers staan erop en met wat voor olie
bij mijn ts waren cilinders ovaal en de zuigers gingen klapperen
maarja 230000 km waarvan 70000 met goedkope olie
ik hoop het niet voor je
succes mvg mark
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: za jul 25, 2009 20:33
door matthijs
Wat hoor je dan als de zuigers klapperen?
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: zo jul 26, 2009 09:14
door mverhari
een rammelt geluid wat erger is bij onbelast rijden dan bij optrekken of afremmen
maardat wil niet zeggen dat dat bij jouw zo is
mvg mark
Re: RE: rammelen ts blok
Geplaatst: zo jul 26, 2009 10:02
door WhizzMan
een rammelt geluid wat erger is bij onbelast rijden dan bij optrekken of afremmen
maardat wil niet zeggen dat dat bij jouw zo is
mvg mark
Het zou ook erger moeten zijn bij koude motor, omdat de zuigers dan minder uitgezet zijn.
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: zo jul 26, 2009 10:45
door Rob75
Ik herken het geluid wel. Ik heb een paar 8v TS blokken gehad en die deden dat ook.
Als de zuigers het zijn, dan hoor je meer een dieselend geluid.
Wat ik vermoed is het de distributieketting die ook in zijdelingse richting kan bewegen. Zeker het gedeelte waar de spanner zit heeft de ketting de mogelijkheid, maar ook de andere kant die de langste is en nergens langs loopt. De onderste ketting zou ook kunnen, helaas kun je daar niet bij en die is ook niet spanbaar. Alleen als je de hele voorzijde van de motor demonteert kun je erbij. Deze ketting kan wel zorgen dat bij hoge km-standen er wat speling ontstaat tussen de beweging van de krukas en die van de nokkenassen. Dit zou ook een rammel kunnen geven.
Daarnaast heb ik wel eens het vermoeden gehad dat de axiaallagers van de krukas zorgen voor wat speling. Deze staan dan wel onder oliedruk, maar zouden nog wel eens bij slijtage voor een kleine speling kunnen zorgen. Zeker bij lastwisseling zou dit zich kunnen openbaren.
Succes,
Rob
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: zo jul 26, 2009 14:21
door WhizzMan
Samengevat: het kan van alles zijn.
Ga eens naar een meeting of zoek een specialist bij jou in de buurt. Dan kunnen anderen er eens naar luisteren. Dikke kans dat het dan ineens duidelijker wordt.
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: ma jul 27, 2009 09:41
door herman2th
heren, bedankt allemaal voor jullie uitvoerige reacties.
kan idd vanalles zijn hoewel ik ovaale cylinders het minst plausibel vindt. dit omdat bij koude motor het geluid het minst aanwezig is.
km stand zou ongeveer 2 ton moeten zijn.
bovenste distri ketting staat mooi gespannen maar het rammelen lijkt toch uit de kop te komen.
klepspeling ook ok. dit ga ik nog maar eens meten. volgens mij, als er speling op de kettingen zit en ik zou de motor tegen de looprichting in tornen, dan zou de klepspeling behoorlijk moeten afwijken. en zou mijn vermoeden dat de onderste ketting het euvel is bevestigd worden bevestigd toch?
zijdelings rammelen van de ketting zou ook nog kunnen, geen id hoe dit op te lossen.
en inderdaad een specialist laten luisteren is geen verkeerde optie. weet iemand iemand in de buurt van nijmegen?
alvast errug bedankt allemaal weer
gr herman
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: ma jul 27, 2009 10:22
door Hylke
Misschien denk ik wel te simpel, maar als je eerst eens kijkt of je uitlaat niet toevallig los zit?
Bij de 33's kan het spruitstuk soms voor onheilspellende geluiden zorgen die zelfs de doorgewinterde Boxergek voor de gek kunnen houden.
Succes met de zoektocht,
Hylke
Re: RE: rammelen ts blok
Geplaatst: ma jul 27, 2009 11:59
door WhizzMan
klepspeling ook ok. dit ga ik nog maar eens meten. volgens mij, als er speling op de kettingen zit en ik zou de motor tegen de looprichting in tornen, dan zou de klepspeling behoorlijk moeten afwijken. en zou mijn vermoeden dat de onderste ketting het euvel is bevestigd worden bevestigd toch?
Nee, dat is een denkfout. De timing van de kleppen wordt anders, maar de speling is puur de afstand tussen de nok en de klepbeker. Die meet je in de meest ontspannen toestand, dus als de nok tegenover de klep staat. Je zou de moeite kunnen nemen om met een gradenschijf en een micrometer-klok de kleptiming na te gaan meten. Dat is wel een heel omslachtige procedure om te bepalen of je ketting versleten is. De ketting er uit halen en de lengte "uitgerekt" en "ingedrukt" meten zou ook al een goede indicatie moeten zijn. Ik weet niet of er tabelletjes zijn waar in staat wat acceptabele verschillen in lengte zijn daar voor?
zijdelings rammelen van de ketting zou ook nog kunnen, geen id hoe dit op te lossen.
Een nieuwe ketting plaatsen?
Re: RE: rammelen ts blok
Geplaatst: ma jul 27, 2009 13:06
door Ed[33]
een rammelt geluid wat erger is bij onbelast rijden dan bij optrekken of afremmen
maardat wil niet zeggen dat dat bij jouw zo is
mvg mark
Brr, ik krijg weer rillingen als ik deze zin zo lees. Bij mij was dit net hetzelfde zo waar te nemen, en waren het bij mij helaas de nokkenaslagers (zie ook
dit topic)
Ik hoop echt dat dit niet zo bij jou is.
RE: rammelen ts blok
Geplaatst: di jul 28, 2009 15:09
door herman2th
hallo allemaal weer,
misschien suffe vraag maar heetf iemand ooit een ts blok laten lopen (staionair) met het kleppendeksel eraf?
zonder dat het een grote bende wordt?