Pagina 1 van 1
toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:00
door Alfa4ever
Er is een site waar te vinden is welke weerstand vervangen moet worden om de toerenbegrenzer van de L-jetronic te wijzigen, weet iemand deze site nog?
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:08
door yuri 75 V6
Er is sowieso wel een Greg gordon conversie voor:
http://www.hiperformancestore.com/fuelinjectors.htm. Welke weerstand het is weet ik zo 1 2 3 niet. Ik heb wel eens ooit dit opgezocht:
http://www.demo.cs.brandeis.edu/postscr ... /mods.html en gebookmarkt, maar er nooit wat mee gedaan.
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:14
door Andretti Molletti
is er wel een cut-off?
Met een gewone rotor gaat i door tot plof toch?
ik kan me wel voorstellen dat er op een zeker moment te arm gedraait gaat worden... ooit op een franse site van de 75TB hier iets over gelezen, maar die site is niet meer dacht ik.
Zoek maar eens op peugeot 205GTI die hebben ook L-jetronic en veel mensen die ze tunen

Re: RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:26
door Alfa4ever
@Yuri
In je tweede link staat beschreven dat R106 voor de toerenbegrenzing zorgt, of mijn engels moet plots belabberd zijn

Tnx!
@Andretti
Mijn 75 heeft gewoon een massieve rotor zonder gewichtje, bij zo'n 6500 rpm schiet ie toch in de begrenser. Ik ga er dan ook vanuit dat dit afsluiting van de injectie is.
Je hebt helemaal gelijk dat het mengsel wel eens te arm kan worden bij hoog toerental als ik de begrenser op schroef. Gelukkig heb ik nu een gekeurde 4-gas tester! Enne, dat zal jij zeker wel leuk vinden, een vermogensbank is ook in de maak!
Tip: koop een vakantiewoning met grote loods in Duitsland zoals wij hebben gedaan, dan heb je voor een appel en een ei ruimte voor een straalcabine, spuitcabine en vermogensbank!

RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:28
door yuri 75 V6
Wel even goed kijken waar jouw 'R106' zit, volgens mij is die pagina niet per se Alfa-gerelateerd en ik weet niet in hoeverre alle l-jetronic logica-units uitwisselbaar zijn! Het kan ook zijn dat de onderbreking alleen in de ontstekingsunit zit, of zelfs in allebei de units!
En waarschijnlijk ten overvloede: hoger in de toern gaat een standaard transaxle V6 12V niet heel veel meer halen door de luchtinlaatconstructie.
Re: RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:32
door Alfa4ever
Oke yuri, tnx, daar heb je een goede! Maar met jouw site is de "gedachtengang" binnen de l-jetronic duidelijk aangegeven. Ik heb een osciloscope, ik zou aan de hand van jouw link kunnen kijken of ik dezelfde signalen meet. Als ik terug van vakantie ben post ik mijn bevindingen!
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:33
door yuri 75 V6
Ik ga het volgen, dit vind ik nou eens leuk!
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: ma jul 27, 2009 23:36
door Andretti Molletti
Re: RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: vr aug 07, 2009 23:42
door Alfa4ever
Ik ga het volgen, dit vind ik nou eens leuk!
Bijgaand een paar foto's van mijn testopstelling. Men neme een motor van een naaimachine, een frequentieregelaar uit mijn vrouw haar stofzuiger (oei!) en een motormanagement. Dit is een l-jetronic van een 33, is weer anders dan van de 75.
Maar het leuke is om te zien dat de ontsteking bij hoog toerental afgebroken wordt, dit met standaard massieve rotor! Of dit een bewuste toerenbegrenser is of een defect in de ontstekingsmodule weet ik niet. Opvallend is de verhouding brandduur / contacthoek bij laag en hoog toerental.
Wel kan ik met het scopeinstellingen berekenen dat de ontsteking bij zo'n 7500 rpm weg valt! Zie de beelden...
De meetopstelling:
Ontsteekpuls en vonkbeeld op laag toerental:
Ontsteekpuls en vonkbeeld op hoog toerental:

Re: RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: vr aug 07, 2009 23:51
door Alfa4ever
ps de laatse foto is net voor het wegvallen van de ontsteking
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: za aug 08, 2009 17:23
door yuri 75 V6
Coole testopstelling

En ontsteking onderbreken bij 7500rpm lijkt me inderdaad op een soort toerenbegrenzer, maar dan wel een primitieve. Als de brandstofinspuiting dan nog wél doorgaat, krijg je in ieder geval leuke knallen en met wat fortuin nog een paar fraaie vlammen.
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: za aug 08, 2009 18:25
door Engine
Klopt inderdaad, de allereerste toerenbegrenzers werkten inderdaad zo (Citroen AX GTi) vaak ook zo bij elektronische carburateurs (japanners begin 90).
De knallen en het feit dat je je katalysator staat op te stoken hebben ervoor gezorgd dat het later op de inspuiting begrensd werd. Probeer eens onbelast (in zijn vrij dus) dat toerental te halen, dan moet het in principe lukken er een paar vlammen uit te laten slaan. Goed voor je auto, nou nee, wel leuk.
RE: toerenbegrenzer L-Jetronic
Geplaatst: za aug 08, 2009 19:47
door Rob75
Bij deze een linkje over de interne werking van de L-Jetronic. Wellicht helpt dit om naast de testopstelling ook te zien hoe en wat.
http://www.demo.cs.brandeis.edu/postscr ... ction.html
Misschien geheel overbodig maar ik vind het altijd prettig wat info te hebben over de opbouw en werking wanneer je gaat zoeken.
Succes,
Rob