Pagina 1 van 2
Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 18:29
door easyrider
Onze 75 is nu voor het eerst in 5 jaar weer aan het rijden maar er is een klein probleempje.
De motor komt heel moeilijk op toeren ( een bocht is in de tweede versnelling niet te nemen,valt stil)
Motorisch is er best wel wat aan vervangen, bougies,bougiekabels,luchtfilter,nieuwe olie+filter,gasklep enz.
Na een ritje van +/- 15 km was de katalysator rood gloeiend
Temperatuur van de motor blijft wel op 90 graden.
Kan het zijn dat de kat verstopt zit ? of kunnen er nog andere oorzaken zijn ?
Re: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 18:35
door Alfa4ever
Een katalysator kan inderdaad verstoppen maar dat is niet waar ik als eerste aan denk. Reed de 75 nog goed toen jullie hem weg zetten 5 jaar terug?
Een roodgloeiende katalysator doet me eerder denken aan verbranding van brandstofmengsel in de katalysator. Zitten de bougiekabels goed om? Als die verkeerd om zitten en als hij op 2 cilinders loopt kom je de bocht niet om nee, plus dan krijg je veel mengsel in de katalysator wat daar kan verbranden. Als de bougies goed om zitten, hoe is de electrodeafstand van de bougies?
Ps als je katalysator al roodgloeiend was heb je een dikke kans dat je die kunt weg flikkeren!
Re: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 18:36
door Alfa4ever
Ps wat was de reden van het vervangen van de gasklep?
RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 18:49
door easyrider
Reden voor het vervangen van de gasklep was om dat hetstationair toerental van de motor eerst schommelde.
Bij mijn 156 was die ook de oorzaak van het schommelende stationair toerental, ik had er nog eentje op de plank liggen, dus vandaar.
Bougiekabels zitten goed want die heb ik 1 voor 1 gewisseld om ze juist niet door elkaar te halen.
Bougies zijn nieuw Golde Lodge 2HL dus zonder electroden.
Toen we de 75 hadden weggezet liep de motor nog goed.
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 19:14
door Alfa4ever
Jammer dat je zo ver woont anders konden we je 75 aan de viergas tester hangen.
Kan je een cilinderbalanstest doen om te bekijken of alle cilinders mee doen?
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 21:17
door easyrider
Jammer dat je zo ver woont anders konden we je 75 aan de viergas tester hangen.
Kan je een cilinderbalanstest doen om te bekijken of alle cilinders mee doen?
Even voor de duidelijkheid,
Een cilinderbalanstest doe ik met het toerental van de motor op 2000 rpm.
vervolgens trek ik de bougiekabels om de buurt eraf om te kijken of het toerental bij het lostrekken terug zakt.
Zakt het toerental bij een van de bougies niet dan werkt desbetreffende clinder niet mee.
Zo was het toch ?
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 21:23
door Alfa4ever
Ja dat klopt. Trek de kabels los met een geisoleerde tang om te voorkomen dat je een schok krijgt. En doe het maar heel kort om schade aan je bobines te voorkomen. Bij moderne motoren mag het niet eens meer op deze manier maar moet het via de diagnosekast. Op eigen verantwoording dus
Succes, keep us posted.
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 21:26
door Alfa4ever
ps wat je wel kunt doen om schade aan je bobines te voorkomen is de bougiekabel die je los trekt direct 0,5 cm van de motor af te houden zodat de vonk alsnog kan overslaan en zodat de vonk niet al te langdurig binnen de bobine zelf overslaat.
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: di jul 28, 2009 23:28
door easyrider
ps wat je wel kunt doen om schade aan je bobines te voorkomen is de bougiekabel die je los trekt direct 0,5 cm van de motor af te houden zodat de vonk alsnog kan overslaan en zodat de vonk niet al te langdurig binnen de bobine zelf overslaat.
Bedankt voor de tip !
Ik zal het resultaat hier posten.
RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: ma aug 17, 2009 23:11
door easyrider
Eindelijk even tijd voor gehad om het een en ander uit te dokteren.
Bougies waren nieuwe Golden lodge en zijn nu vervangen door NGK.
Daardoor ging de 75 al wel wat beter lopen.
Nog lang niet zoals een 75 zou moeten lopen maar toch weer een stapje in de goede richting.
Verder met de cilinderbalanstest.
Bougiekabels om de buurt losgetrokken en toen
de 75 loopt alleen op cilinder 2 en 3.
Bij cilinder 1 en 5 viel het toerental niet terug en gebeurd verder ook niks.
We hebben nog een nieuwe set bougiekabels liggen die er morgen op gaan maar zelf denk ik dat het daar niet aan ligt.
Zou het kunnen dat de Rotor en/of verdeelkap waar de contactpuntjes inzitten aan vernieuwing toe is ?
Is dit te controleren ?
We willen graag met de 75 dagelijks gaan rijden.
RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: wo aug 19, 2009 22:08
door easyrider
Niemand tips ?
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: wo aug 19, 2009 22:32
door B-lex
de 75 loopt alleen op cilinder 2 en 3.
Bij cilinder 1 en 5 viel het toerental niet terug en gebeurd verder ook niks.
En wat doet de 4e cilinder?
Evt contactpuntjes opschuren?
Vreemd verhaal, hopelijk heb je het voor het SS af áls je daar naar toe wilde.
Gr, Alex
Re: RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: wo aug 19, 2009 22:42
door easyrider
de 75 loopt alleen op cilinder 2 en 3.
Bij cilinder 1 en 5 viel het toerental niet terug en gebeurd verder ook niks.
En wat doet de 4e cilinder?
Evt contactpuntjes opschuren?
Vreemd verhaal, hopelijk heb je het voor het SS af áls je daar naar toe wilde.
Gr, Alex
Cilinder 1 en 5 ? Hoe kom ik daar nu toch weer bij
Inmiddels nieuwe verdeelkap en rotor besteld misschien biedt dit de uitkomst ?
We zullen het zien.
RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: wo aug 19, 2009 22:44
door B-lex
Ik hou m'n vingers gekruist voor je

RE: Inhouden 75 1.8IE (katalisysator verstopt ?)
Geplaatst: wo aug 19, 2009 23:03
door yuri 75 V6
Contactpuntjes? Op een IE...? Heb je wel compressie op 1 en 4? Doen je injectoren mee? Enzovoorts enzovoorts.