berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

airbaglampje Spider 916

di aug 04, 2009 22:31

Mijn vaders spider 916 3.0V6 heeft een brandend airbaglampje. Dat komt nadat hij aan het frommelen is geweest met lege accu/ startkabels, en weet ik wat. sindsdien brandt het lampje,
Bij Van Neerijnen, alwaar ze een Examiner hebben, kregen ze de airbag niet uitgelezen. Volgens Johan Schepers, bij ingewijden welbekend, hebben sommige 916s die mogelijkheid niet.

Ergo: hoe krijg ik de airtbag gereset? Hoe krijg ik het verhaal weer correct?

Wie weet raad? Ik weet niks (en wil niks weten.... :wink: ) van 916s......

Groet,
Rik
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: airbaglampje Spider 916

di aug 04, 2009 22:47

Als er via uitleesapparatuur niet gereset kan worden zal het systeem dit uit zichzelf moeten doen. In dat geval dient de storing ( Lege accu gaat idd vaker over in airbagstoring), na een aantal keeren starten vanzelf uit moeten gaan.
Is dit niet het geval dan wederom aan de examiner en proberen de juiste apparaatcode van de airbag uit te lezen en deze dan weer op te zoeken in de examiner. Het kan bij Alfa Best zijn dat je BV met de software van bv de 2.0 Tb de airbag weer wel gereset krijgt.
Rare Jongens die Romeinen.................tock... tock....

Dit is overigens de ervaring die ik met de 156 heb gehad, waar ik ook verder niet al te veel van wil weten... :wink:
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di aug 04, 2009 22:50

Bij een 155 reset je de hele ecu (geen idee of het airbaglampje daar iets mee te maken heeft) door de accukabels een tijdje tegen elkaar te houden... Wellicht?

Als dat werkt weet je lekker toch iets over 916's :lol:
It's not easy, being green (kermit)

Cucci 11
Advanced Member
Advanced Member

di aug 04, 2009 23:26

Wij hebben ook twee verschillende uitleeskastjes eraan gehangen voordat de juiste uitleescode te vinden was. Betrof wel een 156.

Was nl voor alleen de airbag siemens elektronica en die is niet op elk kastje te lezen...kwamen we achter.

Wellicht geldt dat ook voor jullie 916?
33,33SW,155,156,156SW,164TS,GT,GTV6,Giulia,Bertone,Alfetta QO2.0i

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 05, 2009 07:15

20 keer minimaal een minuut op kontakt en minimaal een minuut tussenpauze zou het op moeten lossen. Misschien dat unidiag wel uit kan lezen? Er is een type airbag wat zowel examiner als unidiag niet uitgelezen krijgen. Draadjes tegen elkaar houden gaat het niet oplossen, de teller voor die 20 keer gaat dan weer op nul dus het duurt alleen maar langer.

Stefan J
Full Member
Full Member

wo aug 05, 2009 10:37

Ik weet niet of het bij een 916 ook zo is maar ik heb al een aantal auto's gereden met dit probleem, onder de stoel zaten draadjes met stekkerverbinding. Als er dan een keer wat onder de stoel schiet en tegen de stekker aan komt kan deze los gaan zitten en het lampje laten branden...
Nu in bezit: 33 1.5TI een Mito en een transit camper😁

A-Repair
Full Member
Full Member

wo aug 05, 2009 10:41

Rik, bij Spider/GTV 916 kun je sommige airbagsystemen niet uitlezen. Zowel met de Examiner als bv. Snap-on diagnose apparatuur kom je er niet in, ook niet als je handmatig de ECU ingeeft. Enige oplossing om je lampje uit te krijgen is de ECU vd airbag vervangen/vernieuwen. Overigens werkt de airbag wel als het lampje brandt bij een 916 weet ik uit ervaring, als de klap maar hard genoeg is !! Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: airbaglampje Spider 916

wo aug 05, 2009 11:53

Rik, bij Spider/GTV 916 kun je sommige airbagsystemen niet uitlezen. Zowel met de Examiner als bv. Snap-on diagnose apparatuur kom je er niet in, ook niet als je handmatig de ECU ingeeft. Enige oplossing om je lampje uit te krijgen is de ECU vd airbag vervangen/vernieuwen.
Daar ben je lekker mee dan. Tegenwoordig is het een apk afkeurpunt. :shock:

Engine
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 05, 2009 12:04

Airbag is volgens mij een adviespunt, ABS lampje is afkeur
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Hylke
Moderator
Moderator

wo aug 05, 2009 12:47

Bij een ABS-lampje werkt ook het systeem niet meer.
Zoals de heer A-repair uit ervaring meldt, bij een brandend airbag-lampje, moet je hard genoeg botsen.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

wo aug 05, 2009 13:14

Rik zou de airbagkast kunnen uitwisselen met die van de 155v6 (die er genoeg zijn)
Kasten lijken op elkaar - maar des Alfa's meerdere types gemonteerd.

Ook 164 supers...

Dit alles met losse accupolen (tegen elkaar)
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

A-Repair
Full Member
Full Member

wo aug 05, 2009 13:16

Ze noemen me meneer !! ABS lampje dat brandt is al langer apk afkeur. Airbag nu nog adviespunt, maar reken er maar op dat dat ook op termijn afkeur wordt !! Ook leuk is de koplampverstelling van binnenuit die, als het erop zit, moet werken. waar is de tijd gebleven van de simpele auto's met alleen spullen erop die je nodig hebt, lekkere motor, goed onderstel, fijne remmen. Ik wordt oud. Groeten, Arie
25 uur per dag/8 dagen per week Alfa's.
www.a-repair.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo aug 05, 2009 13:41

De airbagcomputer zit onder de middenconsole. Kijk ajb eens welk merk/type we het over hebben, dan is er wellicht een oplossing te vinden. In het ergste geval moet de EEPROM voorzien worden van een schone image.

Hylke
Moderator
Moderator

Re: RE: airbaglampje Spider 916

wo aug 05, 2009 14:00

Ze noemen me meneer !! ABS lampje dat brandt is al langer apk afkeur. Airbag nu nog adviespunt, maar reken er maar op dat dat ook op termijn afkeur wordt !! Ook leuk is de koplampverstelling van binnenuit die, als het erop zit, moet werken. waar is de tijd gebleven van de simpele auto's met alleen spullen erop die je nodig hebt, lekkere motor, goed onderstel, fijne remmen. Ik wordt oud. Groeten, Arie
De heer is nog ietsje beter dan meneer :wink:

En dan hebben we meteen een reparatiepunt van de Stilo waardoor onze APK ietsje langer duurde dan verwacht.
Heb er dan nu wel een mooie, heldere en schone Carello voor terug (met volledig werkende koplampverstelling).

Ik vraag me alleen wel af, als je het knopje weg haalt, of het dan nogsteeds afkeur is.
Zo werkte het vroeger altijd met mistlampen (voor/achter), als het controlelampje stuk was, was het afkeur.
Als er helemaal geen schakelaar voor zit, werd hij geacht niet aanwezig te zijn en dus goedkeur.
(tot een zeker bouwjaar vwb de mistlamp achter)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

GA!S
Member
Member

wo aug 05, 2009 15:09

De connector van de airbag ECU van mijn GTV zit onder de achterbank en niet dus niet op de plek van de motronic ECU. Wellicht dat je de examiner niet op de juiste plek hebt aangesloten.

Terug naar “Algemene Technische vragen”