voermanb

Trillende 33

di jun 28, 2005 08:48

Ik ben sinds december vorig jaar de trotse eigenaar van een Alfa Romeo 33, het was mijn eerste ontmoeting met Alfa maar wel gelijk verkocht.

Alleen nu zit ik met het volgende, zodra ik op de snelweg een snelheid van 120 KM per uur bereik begint de auto verschrikkelijk te trillen. Ik heb hem al laten uitbalanceren en laten uitlijnen maar nog steeds trilt de Auto. Heeft iemand hier een idee hoe dat kan ?

Ik hoop dat iemand hier een suggestie heeft.

Riccardo Romeo
Advanced Member
Advanced Member

RE: Trillende 33

di jun 28, 2005 17:24

Hmm...waarschijnlijk zitten de vibraties dan niet in de wielen, aangezien die goed gebalanceerd zijn.

Dan zou je het moeten zoeken in de aandrijflijn of in de wielophanging. Als je de koppeling intrapt gaat het trillen dan door? Als het stopt zit het iig niet in de aandrijving.

Check je schokdempers eens...als die versleten zijn kunnen ze gaan klapperen. Of misschien zitten er grote oneffenheden op het loopvlak van je band(en). Tijdens het balanceren merk je hier niets van maar tijdens het rijden wel. Krik de auto eens op en voel of er veel laterale speling op het wiel zit (pak het wiel onder en boven vast en duw boven en trek onder, of vice versa). Het zou dan ook een versleten lager (was bij mijn 75 ooit de oorzaak) of fuseekogels kunnen zijn.

Zomaar wat suggesties!

Succes!

Remco S
Guru
Guru

di jun 28, 2005 18:54

Wanneer heb je de banden laten balanceren?

misschien loodje ervan af geschoten?

Kijk even op de banden of dat er nergens een carkasbreuk op zit (een hobbel in het loopvlak)

Wielen goed gemonteerd? (zit een pikkie op de trommel en op de schijf die precies in een gaatje van de velg moet vallen)

Wat trilt er precies van de auto, het stuur of de gehele auto (voelbaar in je kont en misschien voeten?)

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di jun 28, 2005 21:52

Krik hem vanachter eens op en kijk of er geen velg ( rechtsachter bijv. ) krom is. Als er lm velgen onder zitten is er grote kans dat dat het probleem is. Hoogtslag in 1 van die banden kan ook nog.

GTV Boy
Guru Duplice
Guru Duplice

di jun 28, 2005 22:00

:-k een pikkie op de trommel :?: :blue_lol:

Een hoogteslag in de banden lijkt me het meest voor de hand liggen.
Dan kun je balanceren dat je een ons weegt... :?
156 Sportwagon , 2003.
GTV 2.0 met Twinspark techniek, 1986.

dutchi3

di jun 28, 2005 23:20

ik ken het probleem!

Mijn alfa heeft hetzelfde gehad, ook uitgebalanceerd enz enz niets hielp

Tot ik 2 nieuwe banden eronder heb laten zetten (APK). tot mijn verbazing was het euvel weg.

:? suc6 ermee, heb het euvel nooit begrepen

Luc33
Guru
Guru

di jun 28, 2005 23:31

Als je gaat balanceren zie je een slag in de velg / band wel. Maar als die slag er inderdaad in zit helpt balanceren niets.

Soms komt het ook nog wel eens voor dat de velg niet lekker over dat boutje die de remschijf op zijn plaats houdt gaat. Daardoor kan je wiel ook gaan trillen omdat hij er dan niet recht op zit. Check dit.
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Trillende 33

wo jun 29, 2005 09:04

Als je gaat balanceren zie je een slag in de velg / band wel. Maar als die slag er inderdaad in zit helpt balanceren niets..

Sommige balanceerders kijken niet meer naar de velg als de kap van de machine over de velg valt. Een slag wordt dan ook niet opgemerkt. En een kleine knik kan al voldoende zijn voor een hoop getril.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

wo jun 29, 2005 09:13

Als je gaat balanceren zie je een slag in de velg / band wel. Maar als die slag er inderdaad in zit helpt balanceren niets..

Sommige balanceerders kijken niet meer naar de velg als de kap van de machine over de velg valt. Een slag wordt dan ook niet opgemerkt. En een kleine knik kan al voldoende zijn voor een hoop getril.
Precies :wink:

Hier een zelfde probleem maar dan met de cinquecento.
Rammelt bijna uit elkaar tijdens het rijden op hogere snelheden.
Is uitgebalanceerd en uitgelijnd.
De slag was tijdens balanceren duidelijk zichtbaar en mij werd toen ook verteld dat ook na balanceren de auto toch blijft trillen :!:
Laatst gewijzigd door AlfettaOwner op wo jun 29, 2005 09:18, 1 keer totaal gewijzigd.

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:16

[De slag was tijdens balanceren duidelijk zichtbaar en mij werd toen ook verteld ook na balanceren de auto toch blijft trillen :!:
Dat lijkt mij dan ook logisch. Maar dan weet je wel waar het vandaan komt. Andere velg regelen en het probleem is opgelost.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:19

[De slag was tijdens balanceren duidelijk zichtbaar en mij werd toen ook verteld ook na balanceren de auto toch blijft trillen :!:
Dat lijkt mij dan ook logisch. Maar dan weet je wel waar het vandaan komt. Andere velg regelen en het probleem is opgelost.
Ik ga eerst ff kijken of ze de velg kunnen richten!
En anders idd een nieuwe erop :roll:

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:28

Zijn het bijzondere velgen dan? Of gewoon Sportingwielen?Die kun je van een sloop toch wel kopen? Richten is ook nogal duur.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:29

Zijn het bijzondere velgen dan? Of gewoon Sportingwielen?Die kun je van een sloop toch wel kopen? Richten is ook nogal duur.
Euh sportingvelgen (tis een kanarie gele Sporting) en ik ben ze op de sloop nog niet tegengekomen :(

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:34

Euh sportingvelgen (tis een kanarie gele Sporting) en ik ben ze op de sloop nog niet tegengekomen :(
Tja, stom. Ik had het kunnen weten gezien je onderschrift. :shock: Probeer Geuzendam eens. Misschien heeft die er nog 1tje liggen.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jun 29, 2005 09:37

Tja, stom. Ik had het kunnen weten gezien je onderschrift. :shock: Probeer Geuzendam eens. Misschien heeft die er nog 1tje liggen.
Och ja :wink:

Velg richten zou ca 50€ kosten hier in de buurt.
Lukt dat niet of is het veel duurder dan via andere wegen.

Geuzendam ligt in Amelo :( beetje uit de buurt.

Terug naar “Algemene Technische vragen”