Pagina 1 van 1

75 TS koppakking

Geplaatst: ma aug 10, 2009 22:35
door Stille
Het volgende doet zich voor bij een 75 TS motor:

De motor had een tijdje niet meer gedraaid, deze gestart, op temperatuur laten komen en gemerkt dat de fan niet aansloeg (er kwam stoom onder motorkap..) Geen idee waarom de fan niet aansloeg eigenlijk.
Daarna gemerkt dat er wel erg veel 'blubber' uit het expansievat kwam, eerst gedacht dat het wat lekdichter voor de radiator was maar het rook naar olie/benzine.

Dan de slang bovenaan de radiator losgemaakt en nog meer groene pap. Radiator loskoppelen en die zat letterlijk vol spul. Waterpomp demonteren, zie foto's;


->op de foto's is er niet veel van te zien, hier is al erg veel pap weggevloeid



Afbeelding
Afbeelding

Dit betekent koppakking vervangen :roll: Maar hoe komt het dan dat ik nooit geen witte rook of what so ever gezien heb? Op de oliepeilstok staat het niveau ver onder min.

Thx,

Johan

RE: 75 TS koppakking

Geplaatst: ma aug 10, 2009 23:39
door giuliettaevo
witte rook is als je de koelvloeistof aan het verbranden bent. als het er ergens anders uit komt hoef je dus geen witte rook te hebben. :wink:

Ik heb weleens een 1.8IE gehad met een kapotte koppakking die het complete koelsysteem vol had geblubberd met een vieze mayonaise. Kwam er zelfs nauwelijks uitgelopen als je de slangen los had. Heb uiteindelijk de motor maar vervangen door een v6. :)

RE: 75 TS koppakking

Geplaatst: di aug 11, 2009 21:10
door Stille
Ok het is dus mogelijk zonder de witte rook... Dan weet ik wat me te doen staat (nee, geen V6 in de plaats :) )

En btw, het vlakken van de kop is wrs iets dat altijd moet gebeuren?? Volstaat het dan om enkel de kop in garage binnen te doen voor het vlakken en cilinderblok laten zitten, of??

Grt,


Johan

RE: 75 TS koppakking

Geplaatst: di aug 11, 2009 22:01
door giuliettaevo
vlakken hoeft alleen als de kop krom is. met een goede stalen rij kun je een heel eind zien of het nodig is of niet. anders even bij de revisie boer navragen.

Als de motor zelf niet gruwelijk heet is geweest doe ik het eigenlijk nooit. :oops:

Re: RE: 75 TS koppakking

Geplaatst: zo aug 16, 2009 22:25
door pieter van baalen
vlakken hoeft alleen als de kop krom is. met een goede stalen rij kun je een heel eind zien of het nodig is of niet. anders even bij de revisie boer navragen.

Als de motor zelf niet gruwelijk heet is geweest doe ik het eigenlijk nooit. :oops:
mee eens en alleen met een diesel ff laten afpersen....

RE: 75 TS koppakking

Geplaatst: wo sep 23, 2009 23:49
door Stille
De koppakking is ondertussen mooi vervangen en deze was duidelijk niet meer goed:

Afbeelding

Maarrr nu zit ik met het volgende probleem: het stationair draaien loopt niet goed.

De 75 heeft per ongeluk even gebold (in vitesse) als de kop er nog niet op stond en de nokkenassen er dus ook niet op lagen. Ik heb de assen dan met de voorste nokken naar buiten gelegd en de voorste cilinder op BDP (daarvoor Frankalfa nog even moeten opbellen waarvoor dank!! :). De timing is nu waarschijnlijk niet goed meer..

Alle bougies werken, als ik er een uit trek draait de motor nog slechter. Het blok draaide voorheen perfect, aan de kabels of injectoren gaat het niet liggen volgens mij. Met de hallgever draaien (die aan linkerkant op motor) doet het toerental wat stijgen en dalen maar geen verbetering. Als ik het blok toeren laat maken draait het goed. Ik weet het even niet meer.

en 2: nog steeds slaat de fan niet aan bij 90°, de fan werkt wel als ik er 12V op zet. Ik heb een andere sensor (van een andere oude TS radiator) geprobeerd en ook die doet het niet. Als ik kortsluiting maak gaat de fan ook niet aan. Toch een nieuwe sensor proberen?




Grtz,


Stille

Toch maar een filmpje van het stationair draaien gemaakt..