Pagina 1 van 1
bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 13:16
door numerata75
1 bout is in mijn motorblok afgebroken van de uitlaatcollector
Ik heb dit altijd zo gelaten maar blijkbaar zou ik daar verlies hebben? omdat die daar niet aan te spannen is.
vandaag heb ik geprobeerd om een gaatje te boren (3mm cobalt boor) in het afgebroken bout en dan met een linkse tap het stukje bout uit te draaien maar
tap is afgebroken.
wie heeft deze reparatie al uitgevoerd en hoe?
Mss volledig uitboren en dan een helicoil indraaien? dan wordt het gat wel groter en moet ik dan een M10 gebruiken + het gat
vd collector ook uitboren.
Zou dit lukken? iemand ervaring hiermee
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 15:04
door DJ
Ook wel eens geprobeert op jou manier. Mislukt, ook tap gebroken. En die is hard dat je uit boren met normaal gereedschap wel kunt vergeten.
Kop eraf trekken en bij revisie bedrijf brengen. Die frezen gat open, tapeind eruit, dicht lassen, verse draad tappen, kop vlakken. Kan je zelf de boel weer in elkaar zetten: klaar.
Kostte mij destijds bij revisiebedrijf E65 voor hun werk. Kan je niet voor tobben.
Als je motor al wat meer km's achter de kiezen heeft zou je er gelijk ff paar nieuwe klepgeleiders in de kop kunnen laten zetten. Kost je de kop niet en de boel ligt nu toch los.
Gr DJ
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 17:13
door numerata75
ok bedankt voor je reactie
ik heb nu tss de dichting en collector loctite vlakkenafdichting gesmeerd en wat vet op de bouten en moeren gezet.
zou dat volstaan en kan het kwaad om zo verder te rijden?
ook heb ik gemerkt dat de moeren gewoon roesten op de bout, als ik in de toekomst de kop eraf laat halen zoals jij zegt dan ga ik zeker
rvs / inox bouten en moeren gebruiken!
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 17:16
door yuri 75 V6
RVS in alu? Dat moet je niet willen.
Re: RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 17:29
door numerata75
RVS in alu? Dat moet je niet willen.
waarom niet? de supersprint sportuitlaat is toch ook uit rvs.
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 17:48
door DJ
Monteren met flink keramiekpasta (zo iets als kopervet maar dan bestand tegen hogere temp) en verkoperde moeren gebruiken.
Blijft de boel gangbaar.
Gr DJ
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 19:13
door Alessandro
vraagje: is de tapeind vlak tegen de kop afgebroken of erg verdiept? Zou je er eventueel een moer op kunnen laten lassen en 'm zo er toch nog uit kunnen draaien... (na afkoeling
)Met je wel een hele goede lasser hebben natuurlijk. Of met goede scherpe boren en koeling uitboren. eventueel in stappen met oplopende boormaten. Het voordeel van een helicoil of v-coil is juist, dat je NIET naar M10 hoeft op te boren!
Veel geduld is een schone zaak in deze. Succes!
Re: RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 20:53
door numerata75
vraagje: is de tapeind vlak tegen de kop afgebroken of erg verdiept? Zou je er eventueel een moer op kunnen laten lassen en 'm zo er toch nog uit kunnen draaien... (na afkoeling
)Met je wel een hele goede lasser hebben natuurlijk. Of met goede scherpe boren en koeling uitboren. eventueel in stappen met oplopende boormaten. Het voordeel van een helicoil of v-coil is juist, dat je NIET naar M10 hoeft op te boren!
Veel geduld is een schone zaak in deze. Succes!
is net iets te diep afgebroken waardoor lassen niet gaat lukken. de tap zit er nu ook in dus gaat moeilijk worden uitboren. dat voordeel van helicoil wist ik niet, dus
als het lukt om het afgebroken bout uit te boren , laat ons zeggen diameter 8, dan is in principe ook de schroefdraad weg, dan kan ik dus een busje indraaien M8?
Zal ik wel nog eens proberen. maar ik heb al een ritje gemaakt en zie geen zwarte roet of zo rondom de uitlaat
RE: bout uitlaatcollector afgebroken alfa75ts
Geplaatst: ma aug 24, 2009 21:18
door Alessandro
Heb zojuist even voor jou gekeken in mijn V-coil setje.
de bijgeleverde boor t.b.v. de M8 schroefdraadreparatie meet 8,3mm.
(en nu niet meteen met boortje 8,3 gaan boren he!!)