Pagina 1 van 1

Speedo Spider 1988

Geplaatst: di aug 25, 2009 20:28
door Jorioni Cooperini
Hallo mede Alfisten,

de snelheidsmeter van mijn Spider 2.0 QV (type 3) geeft ongeveer 15km/h te weinig aan. Hoe werkt de snelheidsmeter, wordt hij door een kabel of electronisch gestuurd. Heeft iemand enig idee waarom er te weinig wordt aangegeven?

Ik lees graag jullie reacties/adviezen!

Ciao
Cooperini

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: di aug 25, 2009 20:31
door KAS
Verkeerde bandenmaat?

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: di aug 25, 2009 20:56
door Jorioni Cooperini
goeie optie maar dat is het niet, bandenmaat is goed!

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 12:53
door spidergek
Oppassen met hard rijden dan, ik heb een spider van 1989
mijn teller geeft steeds teveel aan bij 120 rijd ik volgens de teller 140.

De aandrijving gebeurt via een wormwiel en een naaf.
misschien zijn hier wel diverse maten in.

In mijn auto hoort een 1.6 blok te liggen maar deze is vervangen door een 2.0
misschien krijg je hierdoor ook een andere overbrenging op de km kabel.

Roland

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 13:23
door alfaqv75
voorspanning van je tellernaald verkeerd terug gezet?

(is ook zo leuk bij een 33 toerenteller, de nul stand zit namelijk onder dat pinnetje, als je de naald eraf haald en later monteerd en dan het pinnetje als nut stand neemt, dan maakt ie ruim 8000tpm.......)

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 13:37
door Sergio
Dus, net als bij de 33's, naaldje er af halen en juist terug zetten :)
Maar nu is de vraag waarom de naald er af geweest is (aan de teller gedraaid? Teller kapot geweest?)

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 14:49
door spidergek
Ja leuk de naald erafhalen.
dat kan alleen als je teller constant afwijkt.
maar niet als de afwijking groter wordt
bij 200 op de teller rij ik op navigatie 170
bij 120 op de teller rij ik op navigatie 105

naald erafhalen en opnieuw monteren heeft dan niet helemaal zin

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 18:50
door Jorioni Cooperini
ik heb het zelfde als spidergek, de afwijking is niet constant. Hoe is de aandrijving van de teller? Mechanisch of electronisch? De auto heeft een nationale autopas met plausibele geschiedenis, dus in die hoek moet ik de tellerafwijking niet zoeken. Nog meer tips en trucs?

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 19:07
door scuderia roma
waarschijnlijk een keer bak gewisseld en niet de kmteller(zit aan de driepoot waar de cardanas aan zit) van de oude bak gewisseld.Of er is een keer een andere achteras onder gekomen....

Zal het zaterdag nog wel een keer uitleggen.

Groet,

Ronnie

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: wo aug 26, 2009 22:47
door Bertoontje
Ik heb me ooit laten vertellen dat die meters hun magnetisme langzaam kunnen verliezen. (Technisch gezien kan ik me daar wel in vinden dus denk dat dit wel kan kloppen) Waardoor de meter te weinig aan gaat geven, meer omwentelingen nodig om dezelfde flux te genereren (was ooit het geval bij mijn toerenteller van de 75).

Het losmaken van het wijzertje en niet op de juiste plek terugzetten....tja in die val ben ik ook eens gelopen...als ik 60 reed reed de rest 50 :jumping:

RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: do aug 27, 2009 06:41
door spidergek
De aandrijving is deels mechanisch en deels elektrisch
onder de motorkap zit in de buurt van je rembekrachtiger een vierkant doosje, daar gaat je kabel zit je
kabel van je km-teller op.
vanaf dit doosje wordt je snelheid elektrisch doorgegeven aan je teller in je dashbord.

weet iemand of hier verschil in zit per type motor??

Re: RE: Speedo Spider 1988

Geplaatst: do aug 27, 2009 18:39
door Jorioni Cooperini
Kijk daar kunnen we mee verder, ik zal dat eens aan een nadere inspectie onderwerpen! Thanks!
De aandrijving is deels mechanisch en deels elektrisch
onder de motorkap zit in de buurt van je rembekrachtiger een vierkant doosje, daar gaat je kabel zit je
kabel van je km-teller op.
vanaf dit doosje wordt je snelheid elektrisch doorgegeven aan je teller in je dashbord.

weet iemand of hier verschil in zit per type motor??