Pagina 1 van 1

Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: wo jun 29, 2005 23:34
door Gerben16V
Hallo,

ik ben nu op een punt gekomen waar mijn kennis te kort schiet, dus misschien dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben al een poosje trotse bezitten van een AR 33 1.7 16V QV. 't is voor mij een hobby, en probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen en zelf te leren. De laatste tijd heb ik al veel vervangen en geknutselt. o.a. nieuwe benzine tank, nieuwe achterveren, bodemplaat behandelt, nieuwe middendemper en einddemper van CSC en natuurlijk het standaard onderhoud zoals olie + filter en v snaren. Kortom goed tijdverdrijf voor het weekend.

Ook nog niet zolang geleden een squadra chip geplaatst, en wou heb op de snelweg eens uit proberen. Dit ging prima totdat ik in de 4e versnelling over de 7000 rpm ging. (ging best hard) maar opeens merkte ik dat het vermogen weg viel. Toen hem uit laten rollen richting de 120, en hoorde toen een tik in de motor. Dacht toen als eerste aan een klepstoter die niet goed werkte. Toen gelijk maar aan de kant gezet, en de motorkap open. Hoorde doffe klappen, ander geluid als bij een niet functionerende klepstoter. De motor liep nog redelijk stationair. Heb hem niet verder gereden maar laten slepen. Ben thuis gaan schroeven, en heb vanavond de carterpan er afgehaald. had zelf al bedacht dat als er een zuigerveer kapot zou zijn dat ie dan niet meer echt stationair zal kunnen draaien. Dus toen tip van me pa gehad kijk eens bij de drijfstangen of die speling hebben op de krukas. En inderdaad 1 drijfstang kon ik goed om de krukas bewegen. Niet goed dus.. De drijfstang lagers kapot, wat dus ook de metaal deeltjes in de carterpan verklaren. ik de drijfstang los gemaakt van de krukas, en ja de drijfstanglagerschalen flink weggesleten.

Nu is mijn vraag, hoe glad moet het punt van de krukas zijn dat tegen de drijfstanglagerschalen aan komt? want ik kan nu wel nieuwe lagers plaatsen, maar als de krukas te ver gesleten is dan ben ik binne de kortste keren weer aan de beurt. en dan is mijn probleem ook wat groter.... Moet ik dan nu ook gelijk de lagers van de andere 3 drijfstangen vervangen?

Dan nog een vraag, hoe krijg ik het blok weer schoon van metaal deeltjes. de lager is flink versleten en zal denk ik wel door het blok rondzwerven. Is er een manier voor om dit makkelijk te doen? Heb ongeveer 3 weken geleden de motor olie ververst en een nieuw filter gemonteerd, dit doe ik nu natuurlijk nog een keer.

Ik hoor graag jullie iedeen en opmerkingen.

Gerben

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: do jun 30, 2005 01:03
door Danny
Denk dat je beter een sloop blokkie kan gaan zoeken.
Je kan het proberen maar ik geef je niet veel hoop(spreek uit ervaring)
Let er op dat je de goede lagerschalen haalt,moet een bepaalde speling tussen zitten

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: do jun 30, 2005 08:43
door Michel
Dit voorval doet me sterk denken aan een verhaal van Huib. (te warm door, vermoedelijk, fout ontstekingstijdstip)
MAAR: check in "te koop": Sergio heeft nog 2 16V blokken liggen voor weinig !
Want als je zoveel speling hebt, moet je krukas ook geslepen worden, dure en tijdrovende aangelegenheid.. :(

http://www.alfaclub.nl/phpbb/viewtopic.php?t=4243

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: do jun 30, 2005 09:46
door Ivo
Het is een probleem wat wel vaker voorkomt bij een 1.7 16V. Vorig jaar juni is bij mij hetzelfde gebeurd. Deze was ook voorzien van een squadra chip. Ik had de keuze tussen 2 oplossingen: een ander blokkie opzoeken of de krukas reviseren. Ik heb voor het laatste gekozen. Mijn ervaring is: als er slijpsel in de carter pan ligt, dan kan je heb beste je krukas demonteren en laten slijpen. En vriend had hetzelfde probleem en die heeft zijn krukas laten zitten, maar binnen 10 km begon het getik weer!

Tips voor het uit bouwen van je krukas:
- motor uit bouwen
- Versnellingsbak demonteren van de motor
- omdraaien en zorgen dat de cilinder koppen ondersteund worden
- Carter pan demonteren
- Alle lager schaaltjes demonteren
- Distributie riem los.
- Voorste en achterste motordeksel demonteren
- Krukas bouten losmaken. (leg ze op de juiste volgorde weg)
- Krukas er uit!

Alles naar Arrows in Rijswijk (Z-H) gebracht. Daar kunnen ze de spelling meten en afdraaien. Ik ben daar prima geholpen.
Ik heb gelijk nieuwe drijfstang lagers voor de kruksas besteld 2 nieuwe axiaal lagers. En natuurlijk 8 nieuwe drijfstanglagers! Als je toch bezig bent...

De keringen en pakkingen enz. komen bij Fa Tuynder (Nootdorp) vandaan.

Zorg dat je schoon werkt, Je blok moet echt schoon zijn van binnen. Ik ben flink bezig geweest met poets doeken. Als je motor er weer in ligt een nieuw plasje olie + een nieuwe filter. Een klein rondje rijden van 10 tot 15 kilometer, gelijk je olie aftappen weer een nieuwe filter plaatsen en een nieuw plasje olie. Sint 2000 10w40.

Let wel goed op bij het monteren van de olie pomp, dat je hem onder de juiste hoek monteert! Staat allemaal netjes in de vraagbaak beschreven.

Het is een hele klus, maar erg leerzaam.

Suc6.

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: do jun 30, 2005 11:15
door Rens 1.7QV
Zorg er ook voor dat je blok van buiten goed schoon is. Anders is de kans groot dat de rommel vanzelfs aan de binnekant gaat zitten. Door je handem of vies gereedschap of wat dan ook. En je wilt liever geen zand in je blok, want daar kunnen de de lagers niet zo heel goed tegen.

Rens

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: do jun 30, 2005 21:34
door Remco S
De stukken metaal die je tegenkomt in je carter is natuurlijk een stuk lager. Kijk even heelgoed naar de krukas, als er een vreter in zit zou ik hem niet meer gebruiken, dan zal ik ook voor de optie van ruilmotor gaan. Zit er nu geen vreter in en is die glad, dan zal ik zelf andere drijfstang lagers monteren (heb ik begin vorig jaar ook bij mijn racer gedaan, en toerental van het motortje ligt ook altijd zo hoog mogelijk)

Mocht er geen vreter in de krukas zitten, en je gaat de drijfstanglagers vv, neem dan de lagers met de blauwe kleurcode.

Ik denk zelf dat de ijzerdeeltjes alleen in je carter zitten, je kunt voor de zekerheid als je je oliefilter vervangt (wat dan zeker aan te raden is) deze nog even open maken en kijken of daar ijzer deeltjes in zitten, zitten die hier in maakt dan de oliepomp goed schoon, deze is makkelijk uit elkaar te halen.

Succes en ik hoop voor je dat de schade meevalt

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: vr jul 01, 2005 11:44
door Luc33
Interessante topic.

@ Remco S Heb je voor een 1.4 ook de lagers met de blauwe kleurcode nodig?

Re: RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: vr jul 01, 2005 18:46
door Remco S
Interessante topic.

@ Remco S Heb je voor een 1.4 ook de lagers met de blauwe kleurcode nodig?
Dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar je hebt 3 maten in drijfstanglagers, ik geloof

rood = dunste
blauw = middenmaat
geel + dikste

Maar dit kun je het beste even bij de dealer informeren, maar als je je lagers vervangt heb ik de tip van een motor revisie bedrijf gehad om dan de tussenmaat te monteren

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: vr jul 01, 2005 22:07
door Hilbert
Krukas slijpen en voor het beste ook laten harden. Op basis daarvan nieuwe lagers op maat.
Bij keuze voor een ruilmotor zou ik ook absoluut de krukas laten polijsten, doorspoelen en nieuwe lagers. Dan heb je weer een vers blok.

RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: zo jul 10, 2005 15:19
door Gerben16V
Heren,

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Sorry dat ik zo laat pas reageer, maar als ik op vakantie ben zit ik meestal niet achter de pc ;)

De mogelijkheden die jullie aandragen zijn goed. Ik heb inderdaad ook al gezien dat een ruilmotor vrij eenvoudig te krijgen is. Deze heeft bij mij dan al weer een nadeel, in wat voor staat is de motor... Er kunnen dan weer andere dingen zich voordoen.. En mijn alfa is dan niet meer origineel.. Mijn huidige blok heeft nu iets meer dan 97000 gelopen, weet niet hoe hij voormij gebruikt is. Maar als het lukt om hem weer draaient te krijgen, geeft mij dat een beter gevoel.

Maar ik ga kijken of het te doen is om de krukas te laten slijpen en op maat lagers te laten maken. Ivo, jij hebt het zelfde lees ik vorig jaar ook gedaan. Wat was jij ongeveer kwijt voor het slijpen van je krukas? En de opmaat lagers? Ik hoop dat als ik hiervoor ga, je nog eens om advies mag vragen?

Tnxx

Re: RE: Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V

Geplaatst: zo jul 10, 2005 17:37
door Huib
Dit voorval doet me sterk denken aan een verhaal van Huib. (te warm door, vermoedelijk, fout ontstekingstijdstip)
Dat verhaal komt totaal niet overeen, dat leverde twee kapotte zuigers op. Een uitgelopen drijfstang lager is eerder gevolg van rijden met te weinig olie. Dat kan al langer geleden gebeurd zijn, bv dat de pomp in een bocht even geen olie aan kon zuigen. De lagers raken dan licht beschadigd maar je merkt er niets van. Pas als je je motor zwaar gaat belasten gaat de boel kapot.