Drijfstanglagers van een 33 1.7 16V
Geplaatst: wo jun 29, 2005 23:34
Hallo,
ik ben nu op een punt gekomen waar mijn kennis te kort schiet, dus misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben al een poosje trotse bezitten van een AR 33 1.7 16V QV. 't is voor mij een hobby, en probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen en zelf te leren. De laatste tijd heb ik al veel vervangen en geknutselt. o.a. nieuwe benzine tank, nieuwe achterveren, bodemplaat behandelt, nieuwe middendemper en einddemper van CSC en natuurlijk het standaard onderhoud zoals olie + filter en v snaren. Kortom goed tijdverdrijf voor het weekend.
Ook nog niet zolang geleden een squadra chip geplaatst, en wou heb op de snelweg eens uit proberen. Dit ging prima totdat ik in de 4e versnelling over de 7000 rpm ging. (ging best hard) maar opeens merkte ik dat het vermogen weg viel. Toen hem uit laten rollen richting de 120, en hoorde toen een tik in de motor. Dacht toen als eerste aan een klepstoter die niet goed werkte. Toen gelijk maar aan de kant gezet, en de motorkap open. Hoorde doffe klappen, ander geluid als bij een niet functionerende klepstoter. De motor liep nog redelijk stationair. Heb hem niet verder gereden maar laten slepen. Ben thuis gaan schroeven, en heb vanavond de carterpan er afgehaald. had zelf al bedacht dat als er een zuigerveer kapot zou zijn dat ie dan niet meer echt stationair zal kunnen draaien. Dus toen tip van me pa gehad kijk eens bij de drijfstangen of die speling hebben op de krukas. En inderdaad 1 drijfstang kon ik goed om de krukas bewegen. Niet goed dus.. De drijfstang lagers kapot, wat dus ook de metaal deeltjes in de carterpan verklaren. ik de drijfstang los gemaakt van de krukas, en ja de drijfstanglagerschalen flink weggesleten.
Nu is mijn vraag, hoe glad moet het punt van de krukas zijn dat tegen de drijfstanglagerschalen aan komt? want ik kan nu wel nieuwe lagers plaatsen, maar als de krukas te ver gesleten is dan ben ik binne de kortste keren weer aan de beurt. en dan is mijn probleem ook wat groter.... Moet ik dan nu ook gelijk de lagers van de andere 3 drijfstangen vervangen?
Dan nog een vraag, hoe krijg ik het blok weer schoon van metaal deeltjes. de lager is flink versleten en zal denk ik wel door het blok rondzwerven. Is er een manier voor om dit makkelijk te doen? Heb ongeveer 3 weken geleden de motor olie ververst en een nieuw filter gemonteerd, dit doe ik nu natuurlijk nog een keer.
Ik hoor graag jullie iedeen en opmerkingen.
Gerben
ik ben nu op een punt gekomen waar mijn kennis te kort schiet, dus misschien dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben al een poosje trotse bezitten van een AR 33 1.7 16V QV. 't is voor mij een hobby, en probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen en zelf te leren. De laatste tijd heb ik al veel vervangen en geknutselt. o.a. nieuwe benzine tank, nieuwe achterveren, bodemplaat behandelt, nieuwe middendemper en einddemper van CSC en natuurlijk het standaard onderhoud zoals olie + filter en v snaren. Kortom goed tijdverdrijf voor het weekend.
Ook nog niet zolang geleden een squadra chip geplaatst, en wou heb op de snelweg eens uit proberen. Dit ging prima totdat ik in de 4e versnelling over de 7000 rpm ging. (ging best hard) maar opeens merkte ik dat het vermogen weg viel. Toen hem uit laten rollen richting de 120, en hoorde toen een tik in de motor. Dacht toen als eerste aan een klepstoter die niet goed werkte. Toen gelijk maar aan de kant gezet, en de motorkap open. Hoorde doffe klappen, ander geluid als bij een niet functionerende klepstoter. De motor liep nog redelijk stationair. Heb hem niet verder gereden maar laten slepen. Ben thuis gaan schroeven, en heb vanavond de carterpan er afgehaald. had zelf al bedacht dat als er een zuigerveer kapot zou zijn dat ie dan niet meer echt stationair zal kunnen draaien. Dus toen tip van me pa gehad kijk eens bij de drijfstangen of die speling hebben op de krukas. En inderdaad 1 drijfstang kon ik goed om de krukas bewegen. Niet goed dus.. De drijfstang lagers kapot, wat dus ook de metaal deeltjes in de carterpan verklaren. ik de drijfstang los gemaakt van de krukas, en ja de drijfstanglagerschalen flink weggesleten.
Nu is mijn vraag, hoe glad moet het punt van de krukas zijn dat tegen de drijfstanglagerschalen aan komt? want ik kan nu wel nieuwe lagers plaatsen, maar als de krukas te ver gesleten is dan ben ik binne de kortste keren weer aan de beurt. en dan is mijn probleem ook wat groter.... Moet ik dan nu ook gelijk de lagers van de andere 3 drijfstangen vervangen?
Dan nog een vraag, hoe krijg ik het blok weer schoon van metaal deeltjes. de lager is flink versleten en zal denk ik wel door het blok rondzwerven. Is er een manier voor om dit makkelijk te doen? Heb ongeveer 3 weken geleden de motor olie ververst en een nieuw filter gemonteerd, dit doe ik nu natuurlijk nog een keer.
Ik hoor graag jullie iedeen en opmerkingen.
Gerben