Het volgende vraag ik mij af:
Motorblok van een 33 1.4 opboren naar een 1.7, 1.7 zuiger plaatsen en hiermee een zo goed als nieuwe motor.
Graag hoor ik de meningen? En inschatting van kosten die het opboren van een 1.4 naar 1.7 mogen zijn.
Zelfreflectie?Net iets te veel, maarja je kan moeilijk doen en moeilijk doen.
En dat van die 16v erin leggen betekent een vermogens toename van 132pK/90pK = 95KW/65KW = +/- 146% = vermogen toename van +/- 46%.
Net iets te veel, maarja je kan moeilijk doen en moeilijk doen. Auto is zo goed als identiek op de remklauwen en remschijven na dan. Dus ik zie de reden van het herkeuren niet helemaal. Als je geen berg af hoeft met een hoop haarspel bochten dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar dit zelfde probleem treed op bij een 8v met de geleverde remmen. Kun je ook na verloop van tijd niet meer goed remmen omdat de remmen beginnen te roken is mijn ervaring (en zo zullen er wel meer rem systemen dezelfde eigenschappen kennen, evenals een 16v remsysteem).
Zoals ik al zei gaat het er niet om wat jij vindt maar wat de regels zijn in dit geheel. Geloof mij nou als je dr een 16v in knalt dat je moet omkeuren klaar. Ik ben ook lang met die strijd bezig geweest van een Imola 1.4 naar een 16v te gaan ivm met carroserie en het heeft geen nut. We trekken altijd aan het korste eind in dit land wat betreft regels.Oja nog een verschil bij mijn 1.4' tje was dat er geen stabilisator stang was opgenomen. De voorbalk van de 1.4 was hier dan ook niet op voorzien, maar gemakkelijk uit te wisselen met een voorbalk waarop wel een stabilisator stang te plaatsen is.
Allemaal leuk en aardig. Het feit blijft dat als je een 1.5 je pakt en daar een 16 klepper inlegt het wel zou mogen omdat je dan onder de 40% vermogens verhoging zit (132pK/97pK = 95kW/70kW = +/-1,36 = +/-36% meer vermogen), en met een 1.4'tje mag dat volgens deze regel dus niet. Ik denk persoonlijk dat er een uitzondering op deze regel zou moeten zijn, aangezien in deze situatie de auto's te vergelijken zijn.
Overigens zouden de gebruikte remmen gebruikt bij een 8v ook moeten kunnen voldoen, er zijn zoiezo snelheids limieten waaraan je je moet houden en dat beetje extra gewicht van de 16v motor kan toch ook niet de bepalende factor zijn. En als je de remmen weer netjes in orde hebt bij een 33, remt zo'n auto toch aardig (zoals geen roestranden op de schijven en dergelijke). Mijn simpele gedachte is dat als je in staat bent de wielen te blokkeren, wat je dus net niet moet doen, dan kan je niet harder remmen als op die manier, met welk remsysteem dan ook.
En dat beetje extra top snelheid kan toch ook geen benoemswaardige reden zijn:
1.4 8v: 178 km/h
1.5 8v: 180 km/h
1.7 8v: 188 km/h
1.7 16v: 205 km/h