Pagina 1 van 1

Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: za sep 12, 2009 21:50
door Alfa33_1.7
Het volgende vraag ik mij af:
Motorblok van een 33 1.4 opboren naar een 1.7, 1.7 zuiger plaatsen en hiermee een zo goed als nieuwe motor.

Graag hoor ik de meningen? En inschatting van kosten die het opboren van een 1.4 naar 1.7 mogen zijn.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: zo sep 13, 2009 08:53
door ProJustice
Gewoon een 1.7 blok van iemand overnemen. Veel makkelijker allemaal ipv dat opboren enzo.
Een goed blokje kost ook de wereld niet en mischien wel goedkoper dan jou optie.

Als je dr 33n 1.7 16v inlegt heb je meer motorvermogenstoename dan 40 % en moet hij eigenlijk naar de rdw voor keuring. Bij de 8v heb je dat niet.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: zo sep 13, 2009 09:53
door Huib
Daarnaast maak je er op die manier nog geen 1.7 van want dan moet je ook de krukas nemen om de langere slag te hebben. Waarschijnlijk is jouw 1.4 blok daarvoor te kort. Dus ik sluit me aan bij het advies hierboven: gewoon een knappe 1.7 op de kop tikken compleet met kabelboom en computer en die inbouwen. dagje werk.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: zo sep 13, 2009 10:28
door Alfa33_1.7
Een 1.7 blok heb ik, maar na een aantal km zullen de cylinder wanden ook op een bepaalde manier wat versleten zijn. Vandaar dat ik de gedachte had een 1.4 motorblok te pakken en deze op te boren naar een 1.7, en de benodigde spullen van de 1.7 hierin over te zetten. Ik begrijp nu dat de cylinders korter zijn van een 1.4 tegenover een 1.7? Dan zou je dus de krukas van de 1.4 kunnen behouden wat dan zou resulteren in een 1.6 motor of iets dergelijks (kandie wel weer hogere toeren aan met die kleinere slag).

slag lengte 1.3 1.4IE en 1.5IE is: 67,2 mm

slag lengte 1.7IE en 16v is: 72 mm

Wat dus volgens de reacties betekent verschillend motorblok en krukas.

En dat van die 16v erin leggen betekent een vermogens toename van 132pK/90pK = 95KW/65KW = +/- 146% = vermogen toename van +/- 46%.
Net iets te veel, maarja je kan moeilijk doen en moeilijk doen. Auto is zo goed als identiek op de remklauwen en remschijven na dan. Dus ik zie de reden van het herkeuren niet helemaal. Als je geen berg af hoeft met een hoop haarspel bochten dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar dit zelfde probleem treed op bij een 8v met de geleverde remmen. Kun je ook na verloop van tijd niet meer goed remmen omdat de remmen beginnen te roken is mijn ervaring (en zo zullen er wel meer rem systemen dezelfde eigenschappen kennen, evenals een 16v remsysteem).

Re: RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: zo sep 13, 2009 13:14
door giulia-tom
Net iets te veel, maarja je kan moeilijk doen en moeilijk doen.
Zelfreflectie?

Vertel eens: ben je ervaren met deze motoren?

Je hebt een 1700 motor die wil je niet inbouwen want volgens eigen zeggen cylinder wanden iets slijtage....
Laat mij je vertellen dat het misschien het laatste is waar je naar moet kijken - de koppen komen eerst, daarna de drijfstangen

Ergo: je haalt van die 1700 de deksels af en bekijkt de nokkenassen. - Nu kun je ervoor kiezen of je de koppen opfrist (laat opfrissen)
Tegelijk zie je de rest. Je zou kunnen kiezen voor nieuwe zuigerveren, hoewel dat niet nodig zal zijn hoogstwaarschijnlijk
Belangrijker is het lagerwerk van de drijfstangen.
Zoek zelf maar de common sense van jouw gedachten: waar gaan deze motoren nu op kapot??
- Klepstoters/nokkenassen slijtage
- Koppakking
- drijfstangen

Bijna nooit op zuigers en cylinderwanden zoals het een echte boxer betaamt...

Voila: na bovenstaande werkzaamheden een opgefriste motor met nog veel voor de boeg.
Dan ben je toch Loco om jouw verhaal te gaan uitvoeren???

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: ma sep 14, 2009 01:22
door Alfa33_1.7
Dat het een gezocht idee was ben ik met je eens. Ging me dan ook om dergelijke reacties. Ik ben het volstrekt met je eens dat andere punten meer aan slijtage onderhevig zijn. Mocht je het wouze idee uitvoeren dan zal je ook al deze punten moeten oplappen.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: ma sep 14, 2009 10:58
door Hylke
Daarbij vraag ik mij wel af wat je plannen met de remmen zijn.
Veel vermogen is leuk, maar je wil ook kunnen remmen voor een overstekend kind.
Aangezien je nĂș al niet tevreden bent over de remmen, hoe doe je dat straks dan?

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: ma sep 14, 2009 21:45
door Alfa33_1.7
Voor normaal gebruik zijn de remmen perfect. En op de motor valt ook genoeg te remmen.

Maar hoezo meer vermogen, blijven gewoon standaard 33 motortjes, met daarbij levensduur verarming.

Re: RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: ma sep 14, 2009 23:01
door ProJustice
En dat van die 16v erin leggen betekent een vermogens toename van 132pK/90pK = 95KW/65KW = +/- 146% = vermogen toename van +/- 46%.
Net iets te veel, maarja je kan moeilijk doen en moeilijk doen. Auto is zo goed als identiek op de remklauwen en remschijven na dan. Dus ik zie de reden van het herkeuren niet helemaal. Als je geen berg af hoeft met een hoop haarspel bochten dan hoeft dit geen probleem te zijn. Maar dit zelfde probleem treed op bij een 8v met de geleverde remmen. Kun je ook na verloop van tijd niet meer goed remmen omdat de remmen beginnen te roken is mijn ervaring (en zo zullen er wel meer rem systemen dezelfde eigenschappen kennen, evenals een 16v remsysteem).

Je verzekering wel als er ooit eens iets gebeurd en ze komen erachter dat je dus zon motor erin hebt. Je zou maar iemand schade hebben toegebracht lichamelijk of materialen.
Joh neem nou advies aan en koop of gebruik een 1.7 blokje. Echt de beste optie in mijn ogen.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: ma sep 14, 2009 23:03
door sprint88
Nouuuuuuuuuuuuuu................33 standaard remmen die perfect zijn :roll:

ik ken ze niet echt ..............maar ok ze voldoen net bij normaal gebruik.

grt rogeralfa :driving:

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: di sep 15, 2009 07:58
door alfaqv75
volgens mij verwar je toch het verschil in remmerij van een 16V tov een 8V

16V heeft geen massieve schijven, hierdoor koelen ze beter en kan je er langer mee doorremmen, gewone 16V blokken krijg ik ook wel aan het roken maar dat duurt toch aanzienlijk langer dan een 8V die na 3x remmen al gaan roken :!:

op de motor afremmen :roll: :shock: :lol:

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: di sep 15, 2009 10:28
door stof
Doe jij dat nooit, 'm voordat je een noodstop maakt nog ff in z'n 1 gooien en de koppeling laten schieten? :wink:

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: di sep 15, 2009 11:14
door Alfa33_1.7
Oja nog een verschil bij mijn 1.4' tje was dat er geen stabilisator stang was opgenomen. De voorbalk van de 1.4 was hier dan ook niet op voorzien, maar gemakkelijk uit te wisselen met een voorbalk waarop wel een stabilisator stang te plaatsen is.

Allemaal leuk en aardig. Het feit blijft dat als je een 1.5 je pakt en daar een 16 klepper inlegt het wel zou mogen omdat je dan onder de 40% vermogens verhoging zit (132pK/97pK = 95kW/70kW = +/-1,36 = +/-36% meer vermogen), en met een 1.4'tje mag dat volgens deze regel dus niet. Ik denk persoonlijk dat er een uitzondering op deze regel zou moeten zijn, aangezien in deze situatie de auto's te vergelijken zijn.

Overigens zouden de gebruikte remmen gebruikt bij een 8v ook moeten kunnen voldoen, er zijn zoiezo snelheids limieten waaraan je je moet houden en dat beetje extra gewicht van de 16v motor kan toch ook niet de bepalende factor zijn. En als je de remmen weer netjes in orde hebt bij een 33, remt zo'n auto toch aardig (zoals geen roestranden op de schijven en dergelijke). Mijn simpele gedachte is dat als je in staat bent de wielen te blokkeren, wat je dus net niet moet doen, dan kan je niet harder remmen als op die manier, met welk remsysteem dan ook.

En dat beetje extra top snelheid kan toch ook geen benoemswaardige reden zijn:
1.4 8v: 178 km/h
1.5 8v: 180 km/h
1.7 8v: 188 km/h
1.7 16v: 205 km/h

Re: RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: di sep 15, 2009 18:16
door ProJustice
Oja nog een verschil bij mijn 1.4' tje was dat er geen stabilisator stang was opgenomen. De voorbalk van de 1.4 was hier dan ook niet op voorzien, maar gemakkelijk uit te wisselen met een voorbalk waarop wel een stabilisator stang te plaatsen is.

Allemaal leuk en aardig. Het feit blijft dat als je een 1.5 je pakt en daar een 16 klepper inlegt het wel zou mogen omdat je dan onder de 40% vermogens verhoging zit (132pK/97pK = 95kW/70kW = +/-1,36 = +/-36% meer vermogen), en met een 1.4'tje mag dat volgens deze regel dus niet. Ik denk persoonlijk dat er een uitzondering op deze regel zou moeten zijn, aangezien in deze situatie de auto's te vergelijken zijn.

Overigens zouden de gebruikte remmen gebruikt bij een 8v ook moeten kunnen voldoen, er zijn zoiezo snelheids limieten waaraan je je moet houden en dat beetje extra gewicht van de 16v motor kan toch ook niet de bepalende factor zijn. En als je de remmen weer netjes in orde hebt bij een 33, remt zo'n auto toch aardig (zoals geen roestranden op de schijven en dergelijke). Mijn simpele gedachte is dat als je in staat bent de wielen te blokkeren, wat je dus net niet moet doen, dan kan je niet harder remmen als op die manier, met welk remsysteem dan ook.

En dat beetje extra top snelheid kan toch ook geen benoemswaardige reden zijn:
1.4 8v: 178 km/h
1.5 8v: 180 km/h
1.7 8v: 188 km/h
1.7 16v: 205 km/h
Zoals ik al zei gaat het er niet om wat jij vindt maar wat de regels zijn in dit geheel. Geloof mij nou als je dr een 16v in knalt dat je moet omkeuren klaar. Ik ben ook lang met die strijd bezig geweest van een Imola 1.4 naar een 16v te gaan ivm met carroserie en het heeft geen nut. We trekken altijd aan het korste eind in dit land wat betreft regels.

RE: Alfa 33 motorblok 1.4 naar 1.7

Geplaatst: wo sep 16, 2009 08:00
door alfaqv75
tja, ook niet onlogisch want de meeste willen wel investeren in 3 pk meer, maar iets betere remmen vinden ze onzin of te duur :roll: